קבלת פנים סוערת לפני הביקור, והצהרות מפויסות לחברה הערבית: קצת יותר מחודשיים לפני הבחירות לכנסת ה-24, המשיך ראש הממשלה בנימין נתניהו בחיזור אחר הקול הערבי. לפני בואו היום (רביעי) לנצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל, מחו תושבי העיר וחברי הרשימה המשותפת נגד הגעתו. ynet העביר שידור חי מנצרת.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
"סלאם עליכום, אני שמח להיות פה היום בנצרת", אמר נתניהו בפתח דבריו. "אני שמח להיות בנצרת עם ראש העיר הנמרץ והמצליח עלי סלאם. אדוני, אני מאוד מודה לך על הכנסת האורחים החמה והלבבית".
10 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בנצרת
(צילום:קונטקט)

בהתייחסו לאמירתו המפורסמת מהבחירות לכנסת ב-2015, ולפיה "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי", אמר נתניהו: "במשך שנים גורמים פוליטיים עיוותו את דבריי בבחירות של 2015. אמרתי אז ואומר גם היום - כוונתי לא הייתה להזהיר מעצם ההצבעה של אזרחי ישראל הערבים. כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד, צריכים להצביע. כוונתי הייתה להתריע נגד הצבעה לרשימה המשותפת".
נתניהו המשיך לתקוף את הרשימה המשותפת: "אחרי כמה שנים כולכם ראיתם שהרשימה המשותפת התנגדה לארבעה הסכמי שלום היסטוריים שהבאתי עם ארבע מדינות ערב. זה לא ייאמן, הרשימה המשותפת התנגדה להסכמים היסטוריים שמקרבים יהודים וערבים אחד לשני כפי שלא קרה בתולדות מדינת ישראל. לכן, מיד לאחר הבחירות הזמנתי נציגים מהחברה הערבית והתנצלתי אם דבריי הובנו לא נכון".
10 צפייה בגלריה
ראש עיריית נצרת עלי סלאם
ראש עיריית נצרת עלי סלאם
ראש העיר נצרת עלי סלאם
(צילום:קונטקט)
במהלך דבריו הביע ראש הממשלה את הערכתו לאזרחי החברה הערבית ובכללם עובדי הרפואה שמשרתים במערכת הבריאות. "רעייתי שרה ואני לעולם לא נשכח את הטיפול המסור בהורינו היקרים זכרם לברכה על ערש דווי. לעולם לא נשכח את הרופאים והאחיות הערבים שנלחמים שכם על שכם בקורונה לצד עמיתיהם היהודים. אתם חלק בלתי נפרד מהמלאכים בלבן שעוזרים לכולנו לנצח את הקורונה".
נתניהו ציין עוד: "זוהי הזדמנות להתחיל עידן חדש לכולנו, זוהי הזדמנות להתחיל עידן של כבוד ושל שוויון. הסכמי השלום שהבאתי עם מדינות ערב יביאו עוד הרבה השקעות שיטיבו עם כל אזרחי ישראל, ובראש ובראשונה עם החברה הערבית. מי שטוען שנזכרנו בציבור הערבי רק לקראת הבחירות או שהוא משקר או שהוא לא יודע את העובדות".
בהתייחסו לאלימות בחברה הערבית אמר נתניהו: "אנחנו פועלים להבטיח את הביטחון האישי שלכם. לקח לנו קצת זמן לבנות תחנות משטרה, והתחלנו לעשות דברים. מ-2016 ועד היום הקמנו תשע תחנות משטרה ושלוש נקודות משטרה. לפני כן, במשך עשרות שנות קיום המדינה הייתה תחנת משטרה אחת ביישוב ערבי מלא, רק בנצרת. אנחנו הולכים לפתוח עוד תחנות משטרה, אני מחויב אישית להבטיח את הביטחון של כל אחד ואחת מכם".

ההפגנה ועימותים לפני הביקור

לקראת הביקור הפגינו כמה מתושבי העיר וחברי כנסת מהרשימה המשותפת. כמה מהמוחים, בהם חברת הכנסת לשעבר חנין זועבי, התעמתו עם המשטרה ובעקבות כך 10 מהם נעצרו.
בהפגנה הונפו גם דגלי פלסטין, וחלק מהנוכחים טענו לאלימות קשה מצד המשטרה. כמה מחברי הרשימה המשותפת שנכחו בהפגנה הורחקו מהמקום. ח"כ סונדוס סאלח נפגעה בעימותים ופונתה לקבלת טיפול רפואי.
יו"ר הכנסת יריב לוין מתח ביקורת על הרחקת הח"כים על ידי המשטרה. "אני מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו על ביקורו החשוב היום בעיר נצרת. הניסיונות של גורמים קיצוניים למנוע את הביקור ראויים לכל גינוי. עם זאת, אין לקבל את הרחקתם של חברי הכנסת סונדוס סאלח ומטאנס שחאדה כפי שבוצעה היום על ידי המשטרה. חופש התנועה של חברי הכנסת הוא מרכיב הכרחי ביכולתנו למלא את תפקידנו. יש להקפיד כי זכות זו תכובד גם על ידי המשטרה", מסר לוין.
10 צפייה בגלריה
סונדוס סאלח בעימות עם השוטרים בהפגנה בנצרת
סונדוס סאלח בעימות עם השוטרים בהפגנה בנצרת
ח"כ סאלח בעימות עם שוטרים
(צילום: מוחמד חלילייה)
10 צפייה בגלריה
עימותים מחוץ לקופת החולים בנצרת
עימותים מחוץ לקופת החולים בנצרת
ח"כ לשעבר חנין זועבי במחאה בנצרת על ביקור נתניהו
(צילום: אביהו שפירא)
במשטרת מרחב העמקים אמרו כי "טרם הגעתו של ראש הממשלה לביקור בנצרת, החלה מחאה של עשרות תושבים במקום. המוחים מנעו מהשוטרים להקים את מחסומי האבטחה לביקור, לא נענו לקריאות השוטרים והחלו להתעמת עם השוטרים".
יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, שנכח בהפגנה, אמר: "הבריחה הגדולה של נתניהו ממשפט הביאה אותו לנצרת בניסיון נוסף לפלג את החברה הערבית ולחלק אותנו לטובים ורעים. היה בזה משהו מעורר רחמים אם לא היה מביא איתו כוחות משטרה עצומים שמרביצים למפגינים ועיתונאים. אם ככה נראים ניסיונות הפיוס שלך עדיף שתישאר בבית".
10 צפייה בגלריה
עימותים מחוץ לקופת החולים בנצרת
עימותים מחוץ לקופת החולים בנצרת
(צילום: אביהו שפירא)
בהתייחסו לעימותים עם השוטרים אמר ח"כ עודה: "לפני הגעת נתניהו המשטרה מנקה את נצרת משרידים של דמוקרטיה. מפעילים אלימות על מפגינים וגוררים חברי כנסת ועיתונאים. נתניהו עוד לא פתח את הפה ומיד הזכיר לכולם שהאיום המיידי ביותר על האזרחים הערבים הוא המשך כהונתו".
ח"כ עאידה תומא-סלימאן, אף היא מהרשימה המשותפת, אמרה: "נתניהו, גדול המסיתים נגד החברה הערבית, והאיש שנכשל בטיפול במגפת הקורונה, מגיע לנצרת כדי לקושש קולות של ערבים. הציבור הערבי מבין בפוליטיקה ויודע לזהות את הצביעות והשקרים של נתניהו - הוא לא ייתן לראש הממשלה הרע הזה שום תמיכה - לא משנה כמה 'ערבים טובים' הוא יגייס לצידו".
10 צפייה בגלריה
מטאנס שחאדה ועאידה תומא סלימאן בהפגנה בנצרת
מטאנס שחאדה ועאידה תומא סלימאן בהפגנה בנצרת
חברי הכנסת שחאדה ותומא סלימאן בהפגנה
(צילום: אביהו שפירא)
ח"כ אחמד טיבי: "‏מתקפת האהבה של נתניהו לערבים עוברת דרך מכות ודחיפות של שוטרים נגד המפגינים והעיתונאים בנצרת שבאו למחות על הניצול הציני שלו לחיסונים לפני הבחירות וחיפוש אחרי קולות של ערבים כדי להשיג חסינות. איפה השוטרים האלה כשצריך אותם מול הפושעים ומבריחי הנשק ודמי החסות?".
ב"דגלים השחורים" מחו על ביקורו של נתניהו בנצרת ביום שבו היה אמור להתקיים דיון במשפטו - ונדחה בשל מגבלות הסגר. "מסתבר שגם היום הוא יום מצוין לתעמולת בחירות. סגורים בבית? אתמול הנאשם הגיע לאשדוד והיום הוא מגיע לנצרת. כולם מוזמנים לקבל את פניו. נזכיר לו שהוא צריך להיות עכשיו בבית המשפט".
נתניהו, שניהל בעבר באמצעות שליחיו מגעים עם יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס, ביקר באחרונה בטירה ובאום אל פחם ולא הסתיר את רצונו לקבל תמיכה מהחברת הערבית. בריאיון ל-ynet בתחילת החודש באום אל פחם, אמר נתניהו: "אני רוצה תמיכה שלכם כי אני רוצה לתת לכם. אני כבר נותן, מגיע לכם. לא בחסד, בזכות".
נתניהו אמר אז עוד: "אני מתכוון להביא תוכנית כוללת. קודם כל להקים עוד תחנות משטרה, כי כשיש לך רשת צפופה של תחנות משטרה זה יישוב מגן על יישוב, אבל גם עוד מודיעין, עוד שוטרים, אני רוצה עוד אמצעים. אני ראש הממשלה הראשון בישראל שהביא 15 מיליארד שקלים לציבור הערבי ואתם מרגישים את זה בתשתיות ובשירותים".
ראש העיר נצרת עלי סלאם הוא מתנגד ידוע לרשימה המשותפת. בדצמבר 2019 הוא תועד מסלק מהעיר בבושת פנים את יו"ר הרשימה המשותפת עודה בעת תהלוכת חג המולד שנערכה בעיר. גם ב-2015 היו השניים מעורבים בתקרית כשראש העיר חלף על פני עודה בזמן שזה התראיין בנצרת, וקרא לו להסתלק מיד מהעיר.
בתחילת 2016 אירח נתניהו את סלאם בלשכתו, ואמר לו בין היתר כי הוא "רואה בשילוב אוכלוסיית המיעוטים יעד לאומי". הפגישה בין השניים אז נערכה לאחר שראש העיר נצרת גינה את חברי הכנסת הערבים, שלדבריו ליבו אלימות ושנאה בין יהודים וערבים.