5 צפייה בגלריה
בקשה לועדת החריגים של הישראלי ששם קץ לחייו
בקשה לועדת החריגים של הישראלי ששם קץ לחייו
בקשתו של א' לוועדת החריגים - שסורבה
"אני לבד ובמצב נפשי קשה, מרגיש רע ויש לי מחשבות אובדניות. הכדורים לא עוזרים. הפסיכולוג שלי המליץ שאגיע לאשפוז בארץ כי יש חשש לחיי". כך כתב השבוע א', בן 42 מכפר סבא, וביקש אישור מוועדת החריגים לטוס לישראל מסלובקיה. לבקשה אף צורף מכתב מרופאו, שכתב: "בנסיבות אלה של הצלת נפשות אבקשכם לשקול בחיוב את אישור הגעתו לטיפול רפואי". אבל אישור מוועדת החריגים לא ניתן, ושעות לאחר מכן א' שם קץ לחייו.
א', שף שעבד בבירת סלובקיה ברטיסלבה, הוא אחד מהמוני ישראלים שנתקעו בחו"ל לאחר סגירת השמיים. לבקשת משפחתו איננו מפרסמים את שמו ואת תמונתו, אך המשפחה אמרה כי חשוב להם לספר את סיפורו, כדי "למנוע את הבא בתור".
בקשתו של א' והפסיכיאטר המטפל בו הוגשה לוועדת החריגים שבראשות שרת התחבורה מירי רגב ביום רביעי האחרון. במכתבו של הרופא נאמר עוד שהוא "מתרשם כי א' סובל ממצב דיכאוני חריף מלווה בהתקפי חרדה קשים ותכופים. הוא דיווח כמה פעמים בנסיבות שונות על מחשבות אובדניות, אך גם על פחד משמעותי מהמוות אשר עוצר אותו מליישם את תכניותיו.
5 צפייה בגלריה
בקשה לועדת החריגים של הישראלי ששם קץ לחייו
בקשה לועדת החריגים של הישראלי ששם קץ לחייו
"הבקשה נדחית". התשובה שניתנה לא'
5 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
נתב"ג בימי קורונה
(צילום: AP)
"בהוראת הפסיכיאטר הוא נוטל כדורי הרגעה (לוריוון) ובמצבי משבר הוא נוטה לשימוש מוגבר באלכוהול כדי להפיג את החרדה ולישון", הוסיף הרופא, "השילוב עלול להיות קטלני. הוא בודד בסלובקיה וזקוק למערכות התמיכה הטבעיות שלו - המשפחה, החברים ומחלקת האשפוז בשלוותה שבה הוא מעוניין להתאשפז להשגחה עם הגיעו ארצה. אני מצוי בקשר גם עם בני משפחתו בארץ והם מצדם מוכנים לעשות כל שיידרש כדי לסייע בהבאתו לישראל", כתב המטפל ששמו שמור במערכת.
למחרת, ביום חמישי לפנות בוקר הגיעה התשובה השלילית, שכללה נימוק קצר: "עליך להציג מסמכים נוספים המעידים על מצבך הבריאותי".
בתגובה לכך מיהרו בני המשפחה לשלוח מכתב נוסף מאת הפסיכיאטר שכתב: "יש ירידה קשה במצבו, ייתכן צורך באשפוז פסיכיאטרי. מומלץ להחזירו בדחיפות לישראל לטוב עניין זה". אך הוועדה התעלמה, ואיש מטעמה לא יצר כל קשר עם א', המשפחה או הרופא.
עקב הקורונה א' לא עבד כל השנה, כי המסעדה נסגרה. בשנה האחרונה א' הגיע פעמיים לישראל, הראשונה שבהן הייתה כדי לקבל טיפול מרופאיו בשל התקפי חרדה שבהם לקה. גם כשחזר לסלובקיה הוא המשיך בטיפולים באמצעות הזום.
5 צפייה בגלריה
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
טיסת חילוץ יוצאת מנתב"ג לניו יורק
טיסת חילוץ יוצאת מנתב"ג לניו יורק
גם בסגר - טיסת חילוץ מנתב"ג לניו יורק. בתחילת החודש
(צילום: אייל שבירו)
ל', אחותו של א', אמרה בכאב: "אין לי ספק שאם הוא היה מגיע לארץ - היינו מונעים את זה. יש לו כאן משפחה תומכת ואוהבת, היינו יושבים ולא זזים ממנו. אני לא מבינה את האטימות הזאת, תתעוררו! הוועדה מקבלת פנייה כזאת ולא מרימה טלפון לבן אדם כדי להבין אם זה נכון? למנוע טיפול מאדם חולה, זה פשוט לא אמיתי".
עוד אמרה האחות בקול שבור מדמעות: "כדאי שאנשים יידעו שאולי יש במדינה הזאת תחמנים, אבל לא כולם". כעת פועלת המשפחה להביא את גופתו לקבורה בישראל. בני המשפחה לא מעוניינים לפרסם את פרטיו המלאים של א', אך החליטו לחשוף את המקרה כדי לנסות ולמנוע, אולי, מקרים דומים בעתיד.
מוועדת החריגים נמסר בתגובה: "מדובר במקרה מצער וליבנו עם המשפחה. מבירור ראשוני עולה כי הבקשה לכניסה נדחתה על ידי מנהל האוכלוסין. האירוע יתוחקר לעומק על מנת להסיק מסקנות ככל שיידרשו לפעילות הוועדה".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "החלטות הניתנות בנושא כניסה או יציאה מישראל הן החלטות ועדת החריגים, שבה נציגי הרשות הם בין חבריה ולא עומדים בראשה. מעבר לכך, ראוי להבהיר כי ניתן להגיש השגה על החלטות".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לחשיפת ynet ואמר כי "ההחלטות הפוליטיות של הממשלה עולות בחיי אדם. ככה זה כשיש אזרחים סוג א' ואזרחים סוג ב'. בזמן שמירי רגב ואריה דרעי מתנערים מאחריות על המקרה המצער הזה, אני קורא להקים ועדת חקירה שתחקור באופן מיידי את הניהול הכושל של הממשלה בזמן הקורונה ודורש להוריד את החיסיון על הדיונים וקבלת ההחלטות".
בתוך כך, ביום חמישי האחרון החליטה הממשלה להאריך עד 1 במרץ את חובת הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל, מכל המדינות. סגירת השמיים תוארך עד 6 במרץ - למעט מקרים חריגים. לפי ההחלטה, הבידוד יימשך 14 ימים ללא בדיקת קורונה או 10 ימים למי שייבדק פעמיים ויימצא שלילי בשתיהן על פי הנוהל הקיים.