4 צפייה בגלריה
 בני גנץ בנימין נתניהו
 בני גנץ בנימין נתניהו
השאלה כעת: לא האם תתקיים רוטציה, אלא האם גנץ יוותר עליה
(צילום : מוטי קימחי , AFP)
העיסוק המרכזי בשאלת הישרדותם של שני האישים המובילים היום את ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ובני גנץ, שינה השבוע כיוון באופן די סופי. במקום השאלה אם תתקיים רוטציה, עכשיו שואלים - האם בני גנץ יוותר על הרוטציה?
כי בעוד בכחול לבן עוד מנסים להיסגר על הקו המנחה ומחפשים פתרונות יצירתיים, בליכוד העמדה לגבי הרוטציה כבר די מגובשת. להתגבשותה תרמה בעיקר הידיעה על חיסון קרוב שיביאו חברת מודרנה, חברת פייזר או שתיהן. נקודת המוצא בליכוד היא שהאותיות הקטנות בחוזים עם שתי החברות לא משנות.
4 צפייה בגלריה
מודרנה פייזר חיסון קורונה
מודרנה פייזר חיסון קורונה
מודרנה ופייזר. בליכוד סבורים כי האותיות הקטנות לא משנות
(צילום: רויטרס, shutterstock)
ברגע שינחת כאן המשלוח הראשון, אפילו אם יהיה זה משלוח של 200 אלף חיסונים בלבד, נתניהו כבר חוזר לאלמנט שלו. צוותים רפואיים יתחילו להתחסן, קבוצות נוספות כמו מורים ומבוגרים יתחסנו גם הן, ונתניהו כבר במקום אחר מבחינה פוליטית.
מערכת החישובים לקראת בחירות, ששורטטה עד כה בחשש גדול, מפנה את מקומה לטובת תיאבון הולך ומתפתח למערכת בחירות עכשיו. במגרש של החיסון, סבור נתניהו, אין אף אחד חוץ ממנו. לא גנץ, לא לפיד, לא בנט. המצביעים שלו יאמרו לעצמם כי שוב הוכיח שרק הוא יודע להביא את החיסון ויחזרו הביתה לליכוד.
זה לא רק יחלץ אותו מהפלונטר של הרוטציה. כל חיסון שיינתן בישראל נגד קורונה, סבור נתניהו, מזריק על הדרך חיסון נגד בנט - לטיפול בעקומת המנדטים המטפסת שלו. ונתניהו, כידוע, עסוק בימים אלה עד מעל לראש ביריב שלו מימין.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט. נתניהו עסוק עד מעל לראש ביריבו מהימין
(צילום: מוטי קמחי)
ובשעה שנתניהו עסוק בלמצוא לעצמו את התזמון הטוב ביותר לבחירות, בכחול לבן עסוקים בלמצוא את הדרך הכי טובה להגיע אליהן מבלי שהצעד ייחשב התקפלות מפוארת.
במפלגה מדברים על סוג של דחיית הקץ באמצעות העברת תקציב 2021 כבר בדצמבר בקריאה ראשונה במליאה, ובמקביל חתימה על מסמך שיחייב להשלים את חקיקת חוק התקציב לכל היותר שבועיים לאחר מכן. התרחיש הזה, אומרים גורמים פוליטיים בליכוד, לא יכול לקרות. אפשר לתת לגנץ יד לרדת מהעץ עם אישור התחלתי בדצמבר, אבל לא להשלים אותו בחודש הזה.

מדברים על השריונים

גנץ חש עצמו כוכב משל הצפרדע והעקרב ומנסה בכל זאת להיחלץ מהעקיצה המתבררת, בזמן שלחץ כבד מופעל במפלגתו בשני מישורים. בחזית מול נתניהו מקרבים אליו את המשקולת משני צידיה שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן, בדרישה שלא לוותר. במקביל, לחץ כבד מופעל סביב השיחות שמתנהלות בימים אלה סביב המשך שיתוף הפעולה בין העבודה לכחול לבן.
4 צפייה בגלריה
שמולי ופרץ
שמולי ופרץ
שמולי ופרץ
(צילום: עמית שאבי)
תנאי ראשון לשיתוף פעולה מבחינת מפלגת העבודה, שמביאה מנגנון להתבסס עליו בבחירות, הוא שני מקומות בעשירייה עבור עמיר פרץ ואיציק שמולי. גנץ מוכן לתת אחד בעשירייה הראשונה ואחד בשנייה. על הרקע הזה השיחות הוקפאו בינתיים. גנץ ייצא לבדוק לעומק מה עושה שיתוף הפעולה לא רק לכחול לבן, אלא גם ליאיר לפיד. אם זה מסייע לדלל משהו מהמנדטים המתרופפים. רק לאחר מכן יחליט.
בינתיים, סיעת כחול לבן כמו בתוך סיר לחץ. גם זה לא יתרום לגנץ, ולא יהפוך את המערכה ליותר קלה מבחינתו.