עימות חריף באולפן ynet בעקבות סערת בג"ץ הגיור: חברי הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ) ומשה אבוטבול (ש"ס) התווכחו בעקבות ההחלטה בבג"ץ להכיר באזרחים שעברו גיור רפורמי בארץ לצורך חוק השבות.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
"שהחיינו וקיימנו", אמר ח"כ הורוביץ. "לדרעי, ליצמן ובנט אין את המפתח לעם הישראלי. רוב יהודי העולם הם לא אורתודוקסיים, מה לעשות. אני חילוני ואני יהודי לא פחות מהם. למרות שאומרים 'בג"ץ אקטיביסטי ומתערב", 15 שנה לקח לשופטים להחליט את ההחלטה הזו, וטוב שכך. אני שמח שיש יהודים שרוצים לעלות לארץ ולהיות חלק מהעם היהודי". הורוביץ עמד על כך שמדובר בבשורה ש"מתחילה לשבור את המונופול האורתודוקסי. זה שאני צריך ללכת לרבנות האורתודוקסית בשביל להתגרש או להתחתן ואין לי את החירות כמו בצרפת, שם אפשר להתחתן בעירייה ולהישאר יהודים טובים - את הדבר הזה צריכים לשבור".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורביץ, משה אבוטבול
ניצן הורביץ, משה אבוטבול
הורוביץ ואבוטבול
(צילום: הדר יואביאן, אוהד צויגנברג)
מנגד, ח"כ אבוטבול שנשאל לדעתו על פסק הדין פתח את דבריו ב"ברוך דיין האמת" ואמר שבג"ץ מנסה להרוג את העם היהודי ו"להפוך כל ליצן באמריקה שקורא לעצמו רפורמי או רב רפורמי למישהו בשיח הישראלי". בעיניו, השופטים החליטו לחזק את מפלגתם, שהיא מרצ אף על פי שהזהירו כי הפסיקה עשויה להגיע לפני הבחירות ומתחו ביקורת קשה על המחוקק שנמנע מלעסוק בסוגיית הגיור. "אני מבין את השמחה המוקדמת של ניצן", אמר אבוטבול. "בעזרת השם נעשה את פסקת ההתגברות שנוכל להשיב את בג"ץ לגבולו. הוא לא נבחר מעולם על ידי הציבור".
- אתה מדבר כאילו זה האיראנים. "בוודאי, זה האויב של היהדות. האויב המטאפורי של כל היהדות התורנית, החרדית, הישראלית, העברית", אמר אבוטבול. "כולנו יודעים כמה חשוב שכל אדם שחושב להיות יהודי צריך לעבור גיור לחומרא, ולא סתם איזה ליצן שפוסק עליו שהוא יהודי. כמו שאנחנו לא יכולים לבוא ולהגיד מי זה שחקן כדורגל כי אנחנו לא מבינים בזה, יש שופטים שמבינים בזה".
- אתה מדבר פה על מיליוני יהודים וטוען שהם לא יהודים. "עם כל הכבוד, כן, יש יהדות וצריכים להיצמד אליה. כמו שלא מגיעים למועדון אקסקלוסיבי מסוים ואומרים שמחליטים על החוקים שלו, במועדון היהודי, שהוא העם היהודי שלנו, יש כללים. הכללים הם שולחן ערוך ומיהו יהודי, ולא אותם שופטים שכל כך מרוחקים ומנותקים מהעם, מנותקים כל קשר למסורת ולמורשת. הם יבואו ויחליטו? גם בענייני הקורונה נותנים למערכת הבריאות שהיא תחליט על כל דבר, גם לדת יש אנשים. יש את הרבנות הראשית שצריכה להחליט, וכל גיור אחר זה פשוט ליצנות", תקף אבוטבול. "אני מציע לכל אם ויהודייה לבדוק לפני שהבן שלה מתחתן עם מישהי, שלא עברה בגיור רפורמי או קונסרבטיבי. אני לא יודע מה יהיה עם הצאצאים שלהם".
חבר הכנסת מש"ס פנה להורוביץ בעקבות האזכור לזמן הממושך שלקח לשופטים לקבל החלטה ושאל אותו אם הוא יודע מדוע זה נמשך 15 שנה. "רוב יהודי העולם הם רפורמים וקונסרבטיבים, הם לא חשוכים כמוך", אמר הורוביץ. "אז הם לא יהודים, הם לא יהודי העולם", השיב אבוטבול. "יהודי העולם הם אלו שנקראים יהודים על פי שולחן ערוך".
הורוביץ: "אתה לא תקבע מי יהודי ומי לא כפי שאני לא קובע לך. אין לך שום סמכות".
אבוטבול: "אתה יודע למה הם חיכו לרגע המתאים? כדי לחזק אתכם בבחירות. תמיד בג"ץ עושה כל מיני טריקים לפני הבחירות כדי לתת קצת קולות עבורכם. זה לא יעזור".
הורוביץ: בג"ץ עושה צדק ברגע שאתם עושים עוול. אתם יהודים חשוכים. אין לכם ערכים, זה ג'ובים ושליטה.
אבוטבול: "אתה חשוך, ואתה אחד שלא תעבור את אחוז החסימה כי אנשים כבר לא סובלים אתכם. אנשים לא מקבלים את היהדות המצחיקה שאתם מנסים להוביל אותם. יהדות זה מי שנולד לאמא ואבא יהודים, לפי שולחן ערוך".
הורוביץ: "לא, כי היהדות שלהם היא להיט ענק. אם יש משהו שמרחיק מהיהדות זה יהודים כמוך".
אבוטבול: "חמוד שלי, הפסיקה של בג"ץ..."
הורוביץ: "אתה אל תקרא לי חמוד כי אני לא חושב שאתה חמוד".
אבוטבול: "אתה לא חמוד שלי, אולי לאחרים. ניצן, תמשיך הלאה לקשקש עם הזנב. בסופו של דבר בג"ץ לא מדבר לאף אחד מהעם היהודי. הוא מדבר לקומץ אנשים כמותך שמנסים להרוס את עם ישראל".
הורוביץ: "לא ידעתי שש"ס מסמנת עכשיו את בית המשפט שוב כמו בימים העליזים של שנות התשעים".
אבוטבול: "אנחנו אומרים את זה בצורה הברורה ביותר: גם בחמץ ובכל הפסיקות שלו - הוא לא קשור אלינו. הייתי מציע לבג"ץ לנהל את מערכת המשפט במדינות אחרות. במדינה יהודית צריך שיהיה צביון יהודי, צריך לשמור שהעם היהודי יישאר יהודי".
3 צפייה בגלריה
המחיצות בין 11 שופטי העליון
המחיצות בין 11 שופטי העליון
בית המשפט העליון
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
הורוביץ האשים את אבוטבול בכך שמפלגתו מסמנת את בג"ץ והשופטים כאויב "כמו לפני 20-15 שנה", ואבוטבול השיב: "האויב הוא לא כמו שהיה. הם לא השתנו, הם לא למדו כלום ולא שכחו כלום. הם לא מבינים שבמדינה יהודית הפסיקות שלהם ייראו קצת יותר נורמליות. בינתיים אין פסיקה אחת של היהדות התורנית שבג"ץ היטה. הם מנסים להרחיב את כרם ישראל, אנחנו נילחם בהם באמצעות החוק. אני נבחרתי, הם לא נבחרו מעולם. ולכן באמת הם מרשים לעצמם את הכל, ואם היו בחירות לשופטים הם היו עוברים את אחוז החסימה כמו שמרצ תעבור את זה".
עוד ציין כי הביקורת נגד בג"ץ אינה נחלתה של מפלגת ש"ס: "כל הכנסת זועמת על בג"ץ, על כל מיני דברים", אמר אבוטבול. "זה כואב בנושא הלאומי ובנושא הדתי. לכל יש חבילה של בעיות מהבג"ץ הזה שלקח לעצמו יותר מדי סמכויות, והכל כאילו בשם החוק. אנחנו מוצאים הרבה מכתבים משותפים. תהיה חקיקה".

הורוביץ: גנץ האחרון שייתן לי עצות, עדיף שישתוק

מוקדם יותר הורוביץ תקף בחריפות את התנהלות הממשלה במשבר הקורונה - ומתח ביקורת קשה על יו"ר כחול לבן שהצהיר הבוקר באולפן ynet כי הוא רואה את עצמו כממשיך דרכו של רבין. "הממשלה עובדת רע מאוד. שמעתי את הריאיון עם יפה בן דויד ולא אהבתי שתוקפים ככה את המורים. המורים הם לא האשמים. זה לא חוכמה ללכת לראש האיגוד המקצועי של המורים ולהאשים אותה בכישלון של מערכת החינוך", אמר הורוביץ.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
הורוביץ על גנץ: "עדיף שישתוק"
(צילום: הדר יואביאן)
"אף אחד לא מצפה מאף אחד לתרום שוב דבר. בן אדם עובד? שישלמו לו כסף. זה מה שהיא אמרה, שהם מוכנים לתת חודש נוסף בקיץ, רק שישלמו להם על העניין הזה. מה ביבי אמר? 'עליי'. אני לא אוהב שיש פה את שר החינוך הגרוע מאז קום המדינה, שהפקיר את מערכת החינוך במשך שנה שלמה ועכשיו מוצאים קורבן - המורים אשמים. המורים לא אשמים, וגם לא הגננות ש'קרעו את התחת' בשנה האחרונה".
לדבריו, "מערכת החינוך כבר הייתה יכולה לעבוד אחרי הסגר הראשון אם היה פה שר חינוך נורמלי שהיה עושה את הלימודים בצורה סבירה. יכול להיות שנתמודד עם תחלואה נוספת בעתיד ויכול להיות שנצטרך להתאים את מערכת החינוך לכל מיני מצבים ואי אפשר שהממשלה, שהדבר הראשון שהיא עושה זה סוגרת את כל המערכת, דופקת את כל המשק ואחר כך מאשימה את כל המורים, דבר כזה אני לא מקבל".

הורוביץ התייחס גם לקרבות במחנה המרכז-שמאל, וכשנשאל לדעתו על כך שגנץ אמר שהעבודה ומרצ הן אותה המפלגה השיב: "ביידיש אומרים אוטר גזוכט. מה שנקרא 'אז אמר'. לא אכפת לי מה שהוא אמר. כבר שמעתי וראיתי את מה שעשה. שלוש פעמים המלצתי עליו להרכבת הממשלה, אבל הוא השתפן. פחד ללכת עם הערבים ונכנע להאוזר והנדל. לא בא לליברמן כמו שצריך. מה שנקרא - נכשל. שלא ייתן לי עצות ושיתמקד במה שהוא צריך. הוא יושב בממשלה? שיתמקד בניהול הקורונה והמשבר הכלכלי, יש מיליון מובטלים, שיתעסק בזה".
יו"ר מרצ התעקש כי מפלגתו היא היחידה שמדברת על סוגיות שבמפלגות האחרות נמנעים מהן. "בירושלים עלו על אוטובוסים ועשו שפטים בערבים. אף מפלגה לא צייצה על זה כי זה לא הכי פופולרי. מרצ היא היחידה שדיברה על זה".
- אבל גנץ אומר שקשה למצוא את ההבדלים בינך לבין מיכאלי. "אני מחפש במיקרוסקופ אלקטרוני כדי להבין מה בכלל גנץ מחפש בפוליטיקה. זה מתאים לו? במה הוא הועיל בשנתיים האלה שהוא הפציע בחיינו? מה הוא עשה חוץ מלחרב את המרכז-שמאל ולשבור את אמון האזרחים בפוליטיקה? אני חושב שהוא האחרון שיכול לתת עצות ועדיף שישתוק".
הורוביץ התעקש כי לא היו שום מגעים על איחוד, ואמר שמיכאלי פנתה רק לחולדאי, שלח ויעלון. "העבודה לא הייתה בעניין, וההוכחה היא שזה לא רק מרצ. העבודה לא עשתה איחוד עם אף אחד אחר ומרצ הולכת עם דגלה ועם האמת שלה. בפעם שעברה הלכתי עם מפלגה של אחד שגילח את השפם ונשבע שהוא לא יילך עם ביבי, והוא הלך עם ביבי. אז די, אני לא סומך על העבודה, רק על מרצ שלא תלך עם ביבי".