הרב אליעזר ברלנד בן ה-84, ראש קהילת "שובו בנים", הורשע היום (ב') בעבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון. זאת במסגרת הסדר טיעון שבו הוא הודה בעובדות כתב האישום המתוקן. כך נקבע בבית המשפט המחוזי בירושלים.
לפי ההסדר, שגובש בהליך גישור בבית המשפט, ביקשו הצדדים לגזור על ברלנד 18 חודשי מאסר בפועל, שיצטרפו לשמונה חודשי מעצר באיזוק אלקטרוני שבהם הוא מצוי. זאת לצד קנס של יותר מ-2.4 מיליון שקלים לטובת המדינה, תשלום פיצוי לנפגעי העבירה ומאסר על תנאי למשך שנה.
8 צפייה בגלריה
אליעזר ברלנד בהארכת המעצר
אליעזר ברלנד בהארכת המעצר
אליעזר ברלנד בבית המשפט, ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בהודעת הפרקליטות לאחר הדיון צוין: "על פי האישום הראשון, ברלנד ביצע שורה של מעשי מרמה כלפי אנשים אשר פנו אליו בבקשה לעשות 'פדיון נפש', זאת על יסוד המעמד שהרב בנה וטיפח לאורך השנים אל מול קהילתו, והתפיסה שנוצרה שלפיה הוא בעל כוחות מיוחדים שיכול לגרום לכך שאנשים יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם באמצעות תשלום סכומי כסף".
עוד מסרה הפרקליטות כי "בהתאם לדפוס הפעולה המתואר בשמונת האירועים שבהם הורשע בעבירות קבלת דבר במרמה ועושק, אמר ברלנד לפונים כי אם ישלמו לידיו סכום כסף שבמרבית המקרים עמד על סכום של בין 5,000 ל-20 אלף שקל, יקירם ירפא והחולי יחלוף, זאת בעוד שהוא יודע כי העובדות שמסר לפונה אינן נכונות, וכשהוא יודע שלא יוכל לגרום לכך שהדבר יתרחש. בכל המקרים הכסף שולם, אך התוצאה המובטחת על ידי ברלנד לא התקיימה. בחלק מהמקרים ניתנה הבטחה כוזבת ראשונה, ולאחר שהמרפא לא אירע, שב ברלנד ונתן הבטחה כוזבת נוספת בגינה שולם סכום נוסף".
8 צפייה בגלריה
בית משפט מחוזי ירושלים: הצגת הסדר טיעון- פרשת אליעזר ברלנד
בית משפט מחוזי ירושלים: הצגת הסדר טיעון- פרשת אליעזר ברלנד
בית המשפט המחוזי ירושלים: הצגת הסדר הטיעון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
אליעזר ברלנד נ. מדינת ישראל- ערר על מעצר עד תום הליכים
אליעזר ברלנד נ. מדינת ישראל- ערר על מעצר עד תום הליכים
סנגורו של ברלנד, עו"ד עמית חדד
(צילום: אלכס גמבורג)
לפי האישום השני שבו הורשע, תיארה הפרקליטות: "בעת ששהה ברלנד במעצר בכלא צלמון, הוא העביר הודעה מוקלטת בקולו עבור קהילת מאמיניו כי יש 'לתת להם מכות רצח, לשבור להם את העצמות', וזאת בשל עמדתו שהתנהגותם של אותם אנשים שהורה להכותם מנוגדת לדיני התורה, ובכך עבר עבירה של ניסיון לאיום".
האישום השלישי שבו הורשע ברלנד כולל עבירת מרמה, עורמה או תחבולה בכוונה להתחמק מתשלום מס, "ברלנד נמנע מלדווח לרשויות המס על הכנסותיו במסגרת עסק אותו ניהל, שכלל פעילות 'פדיון נפש', מתן ברכות, ייעוץ בתחומים שונים וחוגי בית, על אף שאלו הכניסו לכיסו עשרות מיליוני שקלים", כתבה הפרקליטות.
האישום הרביעי שבו הורשע הרב מייחס לו עבירות של הלבנת הון. "ברלנד עשה שימוש בכספים שהתקבלו ולא דווחו לרשויות המס. בין היתר, הוא פעל באמצעות אחרים אצל נותן שירותי מטבע השייך לחסידיו, תוך הסתרת זהותו כנהנה בכספים. בנוסף, הוא עשה שימוש בעמותות שונות לצורך הסוואת הרכוש האסור", מסרה הפרקליטות.
"ברלנד הודה והורשע בכתב האישום המתוקן", נמסר עוד, "ובהתאם להסדר הטיעון הצדדים יעתרו במשותף להטיל עליו 18 חודשי מאסר בפועל שאותם יחל לרצות ב-28 באוקטובר".
8 צפייה בגלריה
ישיבת "שובו בנים"
ישיבת "שובו בנים"
ישיבת "שובו בנים"
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
מזומנים שנתפסו בישיבה
מזומנים שנתפסו בישיבה
מזומנים שנתפסו בישיבה
(צילום: דוברות המשטרה)
מפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) נמסר: "אליעזר ברלנד הורשע על פי הודאתו בעבירות מרמה ועושק בכך שניצל אנשים במצבי מצוקה, הציג בפניהם מצגי שווא והונה אותם על מנת שישלמו לו עשרות אלפי שקלים בתמורה להבטחת ריפוי חולים, לתחיית מתים, לשחרור מבית סוהר ועוד. כמו כן, הוא הורשע בעבירות כלכליות של מרמה במס הכנסה בהעלמת הכנסות בגובה של עשרות מיליוני שקלים ובעבירות הלבנת הון.
"ההודאה וההרשעה הן במסגרת הסדר הטיעון המשקף איזון ראוי בין חומרת העבירות לבין חשיבותה של ההודאה ולקיחת האחריות מצד ברלנד בשלב מוקדם יחסית של ההליך, נסיבותיו האישיות, ובפרט גילו ומצבו הרפואי".
8 צפייה בגלריה
בית משפט מחוזי ירושלים: הצגת הסדר טיעון- פרשת אליעזר ברלנד
בית משפט מחוזי ירושלים: הצגת הסדר טיעון- פרשת אליעזר ברלנד
מאסר בפועל: ברלנד בדיון בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ארז פדן, המשנה לפרקליט מחוז ירושלים, אמר בדיון: "הגענו להסדר טיעון ונרצה להציג אותו היום. את הטיעון לעונש נדחה בכמה ימים. אני מגיש את כתב האישום המתוקן במסגרת ההסדר. באישום הראשון יש הורדה של מספר המקרים בפרשיות, ויש מיתון של סעיף קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות - לקבלת דבר במרמה ללא הנסיבות המחמירות.
"באישום השני יש תיקון בסעיף החיקוק", הוסיף, "באישום השני והשלישי יש הפחתה של שנות המס שלגביהן מתייחסות העבירות, ובהתאם לכך גם של סכומי העלמת המס והלבנת ההון. יש הסכמה בין הצדדים לכך שלאחר שברלנד יודה ויורשע - הפרקליטות תפחית את הסכום הנדרש להפקדה. הפרקליטות לא תתנגד ליציאת ברלנד לפגישות עם עורכי דין עד לשחרורו".
בשלב זה פנתה השופטת עינת אבמן-מולר לרב ושאלה את הרב אם הוא מבין את האישומים נגדו ואת העבירות שבהן הוא מודה. על כך השיב: "כן".
עוד היא ציינה: "בשורה התחתונה בהסדר זה העונש הוא 18 חודשי מאסר. מתוכם הוא כבר ריצה שנה וחודש, אבל הכמות עצמה של מה שנותר לו לרצות תיקבע בדיון הבא". אותו דיון, שייערך ביום ראשון הקרוב, יעסוק בטיעונים לעונש.
עורכי הדין עמית חדד, נועה מילשטיין ואביחי יהוסף ממשרד חדד רוט שנהר ושות', המייצגים את הרב ברלנד, מסרו: "מצבו הבריאותי של הרב הידרדר בחודשים האחרונים, ולכן כדי לקצר את ההליך המשפטי, אשר גם לאדם בריא וצעיר איננו קל, הסדר הטיעון היה מתבקש. כתב האישום תוקן משמעותית. אנחנו שמחים שהמשפט הסתיים כפי שהסתיים".
יש לציין כי עו"ד חדד ביקש בדיון כי "תינתן החלטה לשחרור 500 אלף שקלים מתוך ה-1.2 מיליון שקלים שהופקדו בערבות, שכבר יופקדו לצורך תשלום הקנס
8 צפייה בגלריה
אליעזר ברלנד בבית המשפט
אליעזר ברלנד בבית המשפט
ברלנד בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
חסידי הרב ברלנד מחוץ לביתו בזכרון יעקב
חסידי הרב ברלנד מחוץ לביתו בזכרון יעקב
חסידי ברלנד מחוץ לביתו בזכרון יעקב
(צילום: ועד שכונת רמת צבי זכרון יעקב)
ברלנד נעצר בתחילת פברואר אשתקד, לצד חמישה חשודים נוספים ובהם אשתו. בפשיטה המשטרתית במבצע המעצרים הותקפו הכוחות, ובין היתר יודו לעברם אבנים. שני שוטרים נפצעו באורח קל.
חודש לאחר מכן, במרץ 2020, הרב נאשם בשורה של עבירות בפרשות שונות הנוגעות לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק. המשותף לכולן הוא אחד - הרב הבטיח הבטחות שווא לאנשים במצוקה שפנו אליו לקבלת ברכה ועזרה, בתמורה לקבלת סכומי כסף גבוהים.
בית המשפט קבע אז כי הוא יישאר במעצר עד תום ההליכים, אך ברלנד ערער כמה פעמים על ההחלטה בעקבות מצבו הבריאותי. השופט עמית קבע בדיונים קודמים כי האישומים נגדו חמורים ומעידים על המסוכנות שנשקפת ממנו, ואף הזכיר את המצוד חוצה-היבשות שהתנהל בחיפושים אחריו, כשנמלט מהארץ לאחר שנחשד בעבירות מין כלפי חסידותיו.
עם זאת, לאור מצבו הבריאותי החמור, השופט הורה לבית המשפט המחוזי לשחררו למעצר בית תחת שורה של תנאים מחמירים וזאת לאור חשש כי ינסה להימלט. בין היתר הוא נדרש לענוד אזיק אלקטרוני ולהפקיד סכום ערבות של כמעט 2.5 מיליון שקלים.
בתחילת אפריל האחרון גילו חסידיו של הרב כי הוא מרצה את מעצר הבית אצל אחיינית בזכרון יעקב, והגיעו ליישוב בהמוניהם. בשל כך, במועצה המקומית פנו לפרקליטות מחוז ירושלים בדרישה להרחיקו מהמקום.