שר התקשורת ויו"ר סיעת דרך ארץ יועז הנדל רמז הבוקר (יום א') כי אם ממשלת האחדות של הליכוד וכחול לבן תתפרק, קיימת אפשרות שגורמים פוליטיים בימין יתחברו כדי להתמודד מול בנימין נתניהו. "או שראש הממשלה מעביר תקציב ומייצב את הממשלה ומתחיל לעבוד כמי שרוצה ממשלת אחדות ממלכתית שמתעסקת בענייני המדינה ובאתגר הקורונה או שתהיה לו חלופה מימין. זהו, אין יותר משחקים", אמר השר הנדל בריאיון באולפן ynet.
עם זאת, השר הנדל סירב לומר אם דבריו בנוגע לחלופה מימין לנתניהו קשורים לחבירה אפשרית למפלגת ימינה של ח"כ נפתלי בנט. "אני לא אמרתי את מי אני מסמן, כשעסק לא מתנהל אז בסוף יש מי שיאתגר את מי שעומד בראשו, ואי אפשר עכשיו לקבל את שיטת הניהול הנוכחית, זה לא יכול לעבוד ככה. דרך ארץ היא קריטית בממשלה הזאת והיא תהיה גם בסבב הבא. לא דיברתי על בנט, דיברתי על טובת מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
יו"ר ימינה ח"כ בנט. "לא דיברתי עליו, דיברתי על טובת המדינה"
(צילום: אופיר יצחק)
השר הנדל הוסיף בנוגע לאפשרות של פירוק הממשלה והליכה לבחירות: "אני שומע כל מיני איומי בחירות ואת מיקי זוהר שנוהג בחוסר ממלכתיות בתקופה האחרונה או אולי מאז שהוא נכנס לכנסת. הבחירות זה לא איום, מי שרוצה את הבחירות רוצה עוד יותר כאוס והוא יקבל את זה, תוצאת הבחירות לא מובטחת לאף אחד. יש לממשלה אחריות, לי יש אחריות, לראש הממשלה ולחבריי בליכוד יש אחריות, להתמודד עכשיו עם הקורונה ולא לחכות שיהיה עוד יותר רע".
- ובכל זאת, השר אסף זמיר מכחול לבן ומהגוש שלכם עזב. ניסית לשכנע אותו להישאר? "לא, אבל דיברתי איתו. אני מאוד אוהב את אסף, הוא חבר טוב שלי. אני מעריך גם אותו על כך שהוא עומד מאחורי העקרונות שלו. אני חושב שלא נוטשים בזמן כזה, אנחנו בתקופת משבר. מלבד ענייני משרדי, אני מתעסק כל הזמן עם הקורונה, עם הכאוס. יש לי אחריות על הדברים הרעים ויש לי אחריות לתקן ולמצוא פתרונות.
"אני מעולם לא הייתי מאלה שרגליהם לא על הקרקע. אני יודע מי זה נתניהו, אני מזהה את היתרונות שלו והבעיות שלו. אני יודע גם שכל ממשלה אחרת הייתה מביאה עכשיו לכאוס יותר גדול. מאוד קשה לי עם הקולות הקשים שמגיעים מהרחוב כי אני חושב שזה מוביל למקומות לא טובים למדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
השר המתפטר זמיר. "לא נוטשים בזמן כזה"
(צילום: אבי מועלם )
- איזה קולות מהרחוב? על איזה צד אתה מדבר? "מבחינתי כל התכנסות המונית פוגעת ביכולת שלנו להתמודד עם המגפה. אני אומר לממשלה להיכנס לכל שכונה חרדית שבה לא אוכפים חוק וסדר. אני אומר לה להיכנס לכל מקום שבו יש 'טיש' או חצר חרדית. צריך להיכנס לכל מקום שיש בו התכנסות המונית ואני אומר זאת גם למפגינים. התמונות אתמול והקריאות 'לשבור לשוטרים את הרגליים' או לא משנה מה, זה לא עובד ככה".
- ראש הממשלה מטפל בכל המגזרים באותה נחישות? "אני לא יודע מה הוא רוצה, אבל פוליטית התשובה היא לא. אני חושב שמה שעשינו עד עכשיו לא היה מספיק טוב. אני חושב שוויתרנו למגזר החרדי, אגב לא המגזר החרדי כולו כי רוב המגזר החרדי רוצה לטפל באותן חסידויות שמפרות חוק, הוא מבקש את זה אפילו. אז אני אומר לך שלא טיפלנו מספיק טוב, וכשלא סגרנו את בתי הכנסת ובתי המדרש בזמן קיבלנו תוצאות ברורות ומיידיות שאנחנו רואים אותן עכשיו.
"באותה מידה, אין שום הסבר להתכנסות של אלפים, אחד ליד השני, ואז לספר שזה אירוע סביר 'נגד קץ הדמוקרטיה'. הדבר היחיד שיש בו קץ זה לא קץ הדמוקרטיה ולא קץ עולם התורה אלא קץ החיים. ביום חמישי שעבר הייתי במערך הקורונה בבית החולים רמב"ם. אתה רואה שם אנשים על סף המוות, שנעים בין החיים למוות, מבודדים מהמשפחות שלהם, והמחלה היא אמיתית.
"תפקידי עכשיו זה לייצר מציאות שבה אנחנו יודעים להתמודד עם המחלה, ובגלל זה אני אומר שאני עומד לאכוף את הסגר הזה ולדרוש מהשר אוחנה ומהמשטרה לעשות את זה. בישיבת הממשלה הצגתי תוכנית של שבע נקודות - מה צריך לעשות עכשיו בנוגע לאמון הציבור ולמה דרושה שקיפות בקבינט הקורונה ולצמצם אוצו לארבעה אנשים שמקבלים החלטות ולא לאלף גורמים ולמה צריך בנקודת הזמן הזאת לייצר תהליך של יעדים ומדדים שמפורסמים לציבור".
- האם אתה חושב שהמשטרה נוהגת בצורה קשה מדי כלפי המפגינים? "איפה שיש אלימות מרובה צריך לטפל בה. זה לא קשור לזה שצריך עכשיו לאסור התכנסויות המוניות. את המשטרה אנחנו שולחים, לא נתניהו ולא הליכוד אלא כל הממשלה. הם לא יכולים להפוך שק חבטות של מדינת ישראל ואנחנו מבקשים מהם לעצור התכנסויות המוניות.
4 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
מעצר מפגינה אמש בתל אביב. "אין שום הסבר להתכנסות של אלפים"
(צילום: AP)
"אני מצפה גם לאחריות מכולם, גם מהרבנים, גם מהפוליטיקאים שמובילים את המפלגות החרדיות, מראשי האופוזיציה - לעצור את ההתכנסויות ההמוניות. שום דבר לא יקרה אם יבצעו הפגנות בדרכים אחרות, שום דבר לא יקרה אם אלפים לא יתכנסו ביחד ואני אומר את זה גם לחרדים".
- אנשים מרגישים את זה הפוך, שאם הם יפקירו את הרחוב תהיה פה דיקטטורה. "אני מבין את ההרגשה, אני חושב שה'זאב זאב' הזה מוביל אותם לאט לאט להצטמצם, הרי את 'קץ הדמוקרטיה' אנחנו שומעים 30 שנה אז בסוף הם מאבדים את הכוח שלהם. אני לא יודע מה מספר ההדבקות בהפגנות ויכול להיות שאין הדבקות בכלל, אבל גם אם ממשלה ריבונית מחליטה - אז גם אם לא אוהבים אותה היא מחליטה".
4 צפייה בגלריה
יועז הנדל באולפן ynet
יועז הנדל באולפן ynet
"בחירות עכשיו הן גרועות". השר הנדל באולפן ynet
(צילום: יריב כץ)
שר התקשורת אמר עוד: "אני אחראי ואם מישהו מפחד להתעסק עם החסידויות שלו ועם הפרות החוק, אני מוכן לקחת את האחריות עליי. אם השר לביטחון הפנים לא רוצה אני מוכן לקחת, ואני אתעסק בתשתיות התקשורת, ובמגזר הערבי וגם במפגינים. אני אומר לכולם, עם מבט ישר לעיניים, אין ברירה אחרת. הדמוקרטיה לא תיעלם, אבל ייעלמו מפה אנשים שימותו. אני מבטיח שביום שאחרי אעשה הכול כדי שתהיה זכות הפגנה כמה שיותר".
על אסטרטגיית היציאה אחרי הסגר המלא, אמר השר הנדל: "אני מקווה שכולם קיבלו סטירת לחי, וגם אנחנו. אני אומר לך שנצטרך לצאת מזה בצורה דיפרנציאלית, ערים 'אדומות' ושכונות 'אדומות לא יוכלו לצאת עד שהן לא 'יתנקו'. זה בכלל לא קשור לאיזה מגזר. אם ניתן לאירוע הזה גם לפרק אותנו חברתית זה לא יקדם לכלום. אני מכיר את התזה הקומוניסטית שככל שרע יותר אז יותר טוב, אני אומר לך שככל שרע יותר אז יותר רע. צריכים לעצור הכול ולעשות פה תיקון בריאותי, כלכלי ובסוף גם חברתי".
- מי יביא את התיקון הזה? נתניהו? "לנתניהו יש הרבה חסרונות בהקשר הזה. אני אומר לך בצורה גלויה, הוא צריך לקחת אחריות על מה שקורה כאן. הוא ראש הממשלה, ואם נתניהו לא ידאג עכשיו להעביר תקציב מהר ולייצר ממשלה שעובדת ולא ממשלה שכל הזמן עסוקה בעניינים שלו, אז אנחנו בבעיה עוד יותר גדולה, וחלק גדול מחוסר האמון זה העובדה שנתניהו הוא ראש הממשלה. אני בחרתי בפשרה הזאת, אני בחרתי בפשרה לשבת עם נתניהו כראש ממשלה עם כתב אישום כי חשבתי שזה הדבר הכי טוב למדינת ישראל ואין חלופות אחרות. אם זה לא יקרה, נלך לבחירות. אני חושב שבחירות עכשיו היו גרועות מאוד".