4 צפייה בגלריה
הרכב שנפגע מהאבנים
הרכב שנפגע מהאבנים
רכבה של משפחת פרץ, שנקלעה למארב יידוי אבנים
(באדיבות משפחת פרץ)
גם כשלכאורה בשטחי יהודה ושומרון שורר שקט יחסי מבחינה ביטחונית, פיגועי יידוי האבנים עדיין נמשכים בתדירות גבוהה. כוחות הביטחון משקיעים מאמץ בניסיון לבלום את הטרור המסוכן - שכבר הוכח לא אחת כקטלני - אבל על פי המספרים היבשים, הטיפול באירועי השלכת האבנים רחוק מלהיות משביע רצון.
מבקשה של עו"ד יותם אייל, מנכ"ל "הפורום המשפטי למען ישראל", שהוגשה על פי חוק חופש המידע למשטרת מחוז ש"י, עולה שבשנת 2019 נפתחו 169 תיקים של ידויי אבנים ביהודה ושומרון, אבל נעצרו בתיקים אלו 17 חשודים בלבד.

בשנת 2020, על פי נתוני ארגון "הצלה ללא גבולות", בחצי השנה האחרונה התרחשו 1,033 תקריות של יידוי אבנים, והדו"ח המלא יפורסם בסוף השנה. על פי הנתונים, נפתחו עד כה 116 תיקים עקב ידויי אבנים, אבל מספר החשודים שנעצר בתיקים אלה עומד על 12 בלבד. המשמעות היא שכ-90% מהתיקים שנפתחים לא מגיעים למיצוי הדין עם משליך האבן.
אבל גם מספר התיקים שנפתח רחוק מאוד ממקרי האמת שמדווחים ושנספרים על ידי צה"ל, שהוא הריבון בשטח. מנתוני צה"ל עולה שבשנת 2019 אירעו בשטחי יהודה ושומרון 1,469 מקרים של ידויי אבנים. בהצלבה עם מספר תיקי המשטרה שנפתחו באותה שנה - 169 על פי נתוני המשטרה - עולה שרק בכ-11% מהמקרים שהתרחשו נפתחה חקירה.
4 צפייה בגלריה
משפחת פרץ
משפחת פרץ
"החיים שלנו היו בסכנה", משפחת פרץ
בינואר השנה נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" מנגנון "הדלת המסתובבת" של מיידי האבנים והעובדה שבגלל חוסר תיאום בין גורמי הביטחון, רבים מאוד מהעבריינים לא מגיעים למיצוי הדין עימם.
בין השאר, ככל הנראה כתוצאה מהטיפול הלקוי בתופעה, ממשיכים תושבי יהודה ושומרון לסבול מאירועים יומיומיים של ידויי אבנים, שיכולים בקלות לגרום לאובדן חיים כמו במקרים של אלכסנדר לבלוביץ' ז"ל ושל הילדה אדל ביטון ז"ל.
4 צפייה בגלריה
1
1
אלכסנדר לבלוביץ' ואדל ביטון, מקורבנות טרור האבנים
רק בשבוע שעבר ניצלה משפחת פרץ מהיישוב אש קודש שבבנימין מלינץ' מתוכנן היטב של יידוי אבנים. המחבלים הציבו סלעי ענק על הכביש, וכשמכונית המשפחה שבתוכה ההורים ושלושה מילדיהם האטה, החלו המחבלים מהגבעה הסמוכה להמטיר אבנים גדולות על מכוניתם. "אמרתי לילדים להוריד את הראש ולהשתטח על הרצפה", תיארה האם, רננה, לאחר האירוע. "זה פחד אלוהים. כולנו היינו בהיסטריה. החיים שלנו היו בסכנה של ממש".
כחודש קודם למקרה של משפחת פרץ נפצעה ילדה בת תשע מיישוב בבנימין בפיגוע של ידויי אבנים שהתרחש בשיטה שונה: המכונית שבה נסעו המחבלים עקפה את מכונית המשפחה, ותוך כדי העקיפה השליך אחד המחבלים אבן גדולה לתוך מכונית המשפחה.
"זריקות האבנים ביו"ש הן מכת מדינה, טרור יומיומי שמשתולל בכבישים ופוגע באזרחי מדינת ישראל", אמר עו"ד אייל בעקבות הנתונים שקיבל. "המציאות הוכיחה לא פעם שאבנים הורגות, אך למרות זאת נראה שמדינת ישראל לא עושה מספיק כדי לעצור את המחבלים. לא ייתכן שרק בעשירית מהמקרים יתבצעו מעצרים. מדובר באחוז נמוך ביותר שמראה את אוזלת ידה של מדינת ישראל בטיפול בטרור האבנים".