דונלד טראמפ השתלח היום (ג') במנהיגים הרפובליקנים בקונגרס, לקראת הפסילה המסתמנת של הווטו שהטיל על חוק תקציב הביטחון. ב"מתקפת ציוצים" שעסקה בהפסד לג'ו ביידן בבחירות ובחוק תקציב הביטחון, תקף הנשיא את המנהיגים "החלשים והעייפים" במפלגתו, ש"יודעים רק איך להפסיד". טראמפ לא ציין שם של אף בכיר רפובליקני.
הלילה אישר בית הנבחרים, שנשלט על ידי הדמוקרטים, לדחות את הווטו הנשיאותי שהטיל טראמפ על חוק תקציב הביטחון. 322 מחוקקים, בהם 109 רפובליקנים, הצביעו בעד ביטול הווטו ו-87 מחוקקים התנגדו. מחר אמור הסנאט להצביע על ביטול הווטו של טראמפ. אם גם הסנאט, שרוב חבריו רפובליקנים, יצביע נגד החלטת טראמפ יהיה זה ציון דרך מביך בקדנציה שלו: לראשונה מאז שנכנס לבית הלבן יבטל הקונגרס ווטו שהטיל הנשיא. כמו בבית הנבחרים, גם בסנאט דרוש רוב של שני שלישים כדי לבטל את הווטו הנשיאותי.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. "המנהיגים הרפובליקנים יודעים רק איך להפסיד"
(צילום: TNS)
טראמפ הודיע בשבוע שעבר שהוא מטיל ווטו על חוק ההסמכה השנתי לביטחון לאומי (NDAA) לשנת 2021, בגובה 740 מיליארד דולר. הוא הסביר שהוא עושה זאת מכיוון שהחוק אינו כולל "צעדים קריטיים לביטחון הלאומי". הוא התנגד בין השאר לתיקונים בחוק שמגבילים את נסיגת הכוחות מאפגניסטן ומאירופה, ולשינוי שמות בסיסים שקרויים על שמם של מנהיגים בצבא הקונפדרציה.
הנשיא היוצא איים שיטיל ווטו על חוק תקציב הביטחון אם הקונגרס לא יבטל את סעיף 230 בחוק הגנת התקשורת. הסעיף פוטר את הרשתות החברתיות - שלדבריו מוטות נגדו - מאחריות על תכנים שמתפרסמים אצלן. "הכישלון שלכם לבטל את סעיף 230 – שמסוכן מאוד לביטחון הלאומי – יהפוך את עבודת המודיעין שלנו לכמעט בלתי אפשרית. כולם ידעו מה אנחנו עושים בכל רגע", אמר הנשיא היוצא למחוקקים כשהודיע על הטלת הווטו.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ורעייתו מלניה, ביציאה לחופשת חג המולד
דונלד טראמפ ורעייתו מלניה, ביציאה לחופשת חג המולד
טראמפ ורעייתו מלניה יוצאים מהבית הלבן לחופשת חג המולד
(צילום: רויטרס)
לקראת ההצבעה בסנאט כתב טראמפ בטוויטר: "ה'הנהגה' הרפובליקנית חלשה ועייפה, והיא תאפשר לחוק הביטחון הרע לעבור". טראמפ, ששוהה באחוזת מאר א-לגו בפלורידה בחופשת חג המולד, התייחס לסעיף 230 ואמר שאישור חוק תקציב הביטחון הוא "מעשה מביש של פחדנות וכניעה מוחלטת של אנשים חלשים לענקיות הטכנולוגיה. תנהלו מו"מ על חוק טוב יותר – או שתשיגו מנהיגים טובים יותר, עכשיו! הסנאט לא צריך לאשר את ה-NDAA עד שהוא יתוקן".
טראמפ תקף היום את חברי מפלגתו גם לאור העובדה שלטענתו הם הפסיקו להתייצב לצדו, ולסייע במאבק לביטול תוצאות הבחירות. טראמפ ניהל מאבק משפטי בעקבות טענות לא מבוססות שהבחירות נגנבו ממנו. "אנחנו צריכים הנהגה רפובליקנית חדשה ואנרגטית", כתב טראמפ, ושאל מה היה קורה במצב שבו הרפובליקנים היו "גונבים את הבחירות".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ משחק גולף פלורידה חופשת חג המולד ארה"ב
דונלד טראמפ משחק גולף פלורידה חופשת חג המולד ארה"ב
הנשיא היוצא משחק גולף בפלורידה בחופשת חג המולד
(צילום: רויטרס)
"אם יכולים לדמיין מה היה קורה אם הרפובליקנים היו גונבים מהדמוקרטים את הבחירות לנשיאות? היה תוהו ובוהו. המנהיגים שלנו (לא אני, כמובן!) פתטיים. הם יודעים רק איך להפסיד! נ.ב – בזכותי סנאטורים וחברי/חברות קונגרס רבים נבחרו. אני מאמין שהם שכחו את זה!", צייץ טראמפ, שיסיים את תפקידו ב-20 בינואר.
בציוץ אחר, שעוסק בחבילת הסיוע לנפגעי הקורונה, קרא טראמפ לסנאט להצביע בעד הגדלת המענקים למובטלים מ-600 דולר ל-2,000. בית הנבחרים אישר אתמול את הגדלת המענקים. "2,000 דולר לאנשים הנהדרים שלנו, לא 600! הם סבלו מספיק מהווירוס הסיני", כתב טראמפ וחתם את הציוץ בשלושה סימני קריאה.