נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם הלילה (בין ראשון לשני) על חבילת הסיוע הכלכלי הענקית שאושרה בשבוע שעבר בקונגרס, לטובת התמודדות עם ההשלכות הכלכליות הקשות של משבר הקורונה. בימים האחרונים סירב טראמפ לאשר את החבילה, שלטענתו הייתה "מבישה", אף שגובשה אחרי משא ומתן ממושך בין הדמוקרטים לרפובליקנים.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. עדיין דורש 2,000 דולר לכל אמריקני
(צילום: TNS)
במוקד ההתנגדות של טראמפ עמדה דרישתו להגדיל את התשלום הישיר שנכלל בה לרוב האמריקנים מ-600 דולר ל-2,000. חבילת הסיוע כוללת כ-892 מיליארד דולר לטובת המשק האמריקני ועוד 1.4 טריליון דולר שישמשו לתקצוב הממשל. לאישור החבילה קדם לחץ כבד מצד מחוקקים בשתי המפלגות.
במקרה שטראמפ לא היה חותם על החבילה, היה הממשל האמריקני נכנס להשבתה, כשלושה שבועות לפני השבעת ג'ו ביידן לנשיא, מאחר שאישור חבילת הסיוע שולב באישור התקציב השנתי, שמממן את המשך פעילות הממשל עד ספטמבר 2021.
5 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב מהנהיג המיעוט הדמוקרטי ב סנאט צ'אק שומר
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב מהנהיג המיעוט הדמוקרטי ב סנאט צ'אק שומר
פלוסי ושומר. להסיר את המכשולים הרפובליקניים
(צילום: EPA)
לא ברור מה גרם לטראמפ לשנות את דעתו ולהסיר את ההתנגדות, אולם בהודעה שפרסם זמן קצר לאחר החתימה על החבילה הוא ציין כי "זו חובתי להגן על העם בארצנו מפני חורבן ומצוקה כלכלית שנגרמה בעקבות הקורונה". הוא ציין כי ביקש מהקונגרס בכל זאת להגדיל את התשלום הישיר לכל אזרח. "אמרתי לקונגרס שאני רוצה הרבה פחות הוצאות בזבזניות ויותר כסף לעם האמריקני – בדמות צ'קים של 2,000 דולר למבוגר ו-600 דולר לכל ילד", הוסיף טראמפ.
צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, הבטיח זמן קצר לאחר החתימה שבית הנבחרים יעלה להצבעה את הצעתו של טראמפ להגדלת הסיוע לכל אזרח ל-2,000 דולר, ועם האישור הצפוי לכך לאור הרוב הדמוקרטי שם, הוא יעלה את ההצעה להצבעה בסנאט בהמשך. "אף מחוקק דמוקרטי לא יתנגד, האם הרפובליקנים בסנאט כן?", הוא תהה בציוץ שכתב בטוויטר.
5 צפייה בגלריה
הבית הלבן
הבית הלבן
ההשבתה נמנעה, כשלושה שבועות לפני השבעת ביידן. הבית הלבן
(צילום: AP)
מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, מנגד, הודה לנשיא טראמפ על החתימה על חבילת הסיוע, אולם לא ציין דבר בכל הנוגע להגדלת התשלום וההצבעה על כך בסנאט. יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי בירכה גם היא על החתימה על חבילת הסיוע. "עכשיו, הנשיא חייב לקרוא לרפובליקנים בקונגרס להסיר את המכשול ולהצטרף אליו ולדמוקרטים בתמיכה בהגדלת התשלום הישיר ל-2,000 דולר", היא אמרה.
ההטבות הפדרליות שאותן אישר הלילה טראמפ מחדש, מסופקות לכ-14 מיליון אמריקנים מובטלים. המשך ההטבות עמד בסיכון כל עוד טראמפ התעקש שלא לחתום על חבילת הסיוע, שבה נכלל בין היתר תשלום של 300 דולר בכל שבוע למובטלים, בנוסף לכספים שהם מקבלים מהרשויות המקומיות במדינות המרכיבות את ארה"ב.

החבילה אושרה כאמור ביום שני שעבר בקונגרס ברוב גדול, בעקבות פשרה בין הדמוקרטים לרפובליקנים ותחת הבטחה של הבית הלבן שטראמפ יתמוך בה. לאורך המשא ומתן טראמפ לא השמיע התנגדות למתווה שגובש, ורק לאחר אישור החבילה הפתיע מחוקקים משני צדי המתרס הפוליטי, ואת יועציו בבית הלבן, כאשר הודיע שהוא מתנגד לה.
טראמפ טען כי החבילה בזבזנית ואינה מספיקה. "למה הפוליטיקאים לא רוצים לתת לאנשים 2,000 דולר, ובמקום זאת רק 600?", תהה הנשיא בציוץ שפרסם בטוויטר ביום שישי האחרון, במהלך חג המולד שאותו הוא בילה באחוזתו מאר א-לגו שבפאלם ביץ' בפלורידה. "תביאו לאנשים שלנו את הכסף!".
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ורעייתו מלניה, ביציאה לחופשת חג המולד
דונלד טראמפ ורעייתו מלניה, ביציאה לחופשת חג המולד
טראמפ עם רעייתו מלניה, ביציאה לחופשת חג המולד. תביאו את הכסף
(צילום: רויטרס)
הקריאה של טראמפ התכתבה דווקא עם עמדת הדמוקרטים, שלאורך המו"מ הממושך על חבילת הסיוע דרשו מענק גדול יותר לאזרחים. הם הביעו תמיכה בקריאתו של טראמפ, וניסו גם לאשר בבית הנבחרים ביום חמישי שעבר בהליך מיוחד את הגדלת המענקים, אך הרפובליקנים התנגדו וחסמו את המהלך.
כלכלנים רבים בארה"ב סבורים כי חבילת הסיוע שאושרה הלילה אכן אינה מספקת כדי להתמודד עם ההשלכות הקשות של מגפת הקורונה, שגובה מחיר כבד של אלפי קורבנות חדשים בארה"ב בכל יום ומביאה כעת להגבלות חדשות ובהתאם לעלייה מחודשת בנתוני האבטלה.
5 צפייה בגלריה
ניו יורק
ניו יורק
ברחובות ניו יורק. עוד תקציבים לחיסון, בדיקות ומזון לעניים
(צילום: AP)
חבילת הסיוע אמורה לצד העזרה למובטלים לסייע גם למיליוני אמריקנים שמתקשים לשלם שכר דירה. החבילה הזו כוללת גם דחייה בחודש – עד סוף ינואר – של פקיעת תוקף האיסור על פינוי בכוח של דיירים שפיגרו בתשלום שכר הדירה. חבילת הסיוע כוללת גם מיליארדים נוספים לחלוקת מזון לעניים, תמיכה בבתי ספר, אוניברסיטאות ובתי חולים, וכן תקציבים נוספים להפצת החיסון לנגיף וביצוע בדיקות לאבחונו.
אף שגודלה של החבילה הנוכחית הוא מהגדולים בהיסטוריה האמריקנית, מעט יותר מזו שאושרה ב-2009 כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי דאז, היא קטנה הרבה יותר מהחבילה הראשונה שאושרה כדי להתמודד עם משבר הקורונה: בחודש מרץ, נזכיר, אישר הקונגרס תוכנית בהיקף אסטרונומי של יותר מ-2 טריליון דולר.