5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ
בנימין נתניהו, בני גנץ
נתניהו וגנץ. בדרך לבחירות?
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי)
בכחול לבן עדיין לא החליטו אם יתמכו בהצבעה על החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית ביום רביעי, אבל בינתיים נראה שהממשלה בדרך לסיום דרכה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע שהליכוד יצביעו נגד, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר שיחליט רק היום (ג') ובינתיים ביהדות התורה מצביעים על הפרה נוספת, לטענתם, של ההסכם הקואליציוני.
הבוקר הודיעו שרי מפלגת העבודה כי יצביעו מחר בעד הצעת החוק לפיזור הכנסת. "לא ניתן להמשיך ולקיים ממשלה שהדבר הכי קבוע בה הוא חוסר הוודאות", כתבו יו"ר העבודה ושר הכלכלה עמיר פרץ ושר העבודה והרווחה איציק שמולי. "דווקא באחד המשברים הקשים שהיו כאן תקציב המדינה נלקח בשבי על ידי ראש הממשלה בגלל שיקולים אישיים. במקום שיתוק מתמשך וחילופי האשמות עדיף לפזר את הכנסת וללכת כעת לבחירות".
5 צפייה בגלריה
שמולי ופרץ. יתמכו בפיזור הכנסת
שמולי ופרץ. יתמכו בפיזור הכנסת
שמולי ופרץ. יתמכו בפיזור הכנסת
(צילום: עמית שאבי)

נכון לרגע זה, רבים מחברי הכנסת של כחול לבן משוכנעים שלממשלת האחדות של גנץ ונתניהו אין עוד זכות קיום. עם זאת, גורמים במפלגה טוענים שלרבים מהם יש חשש שיציאה לבחירות תשאיר מחצית מהח"כים בחוץ.
גנץ כינס אתמול את בכירי כחול לבן גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן לפגישה שבה נכח גם יו"ר העבודה פרץ ובה נדונו האפשרויות השונות. השלושה הביעו את רצונם לפזר את הכנסת, אבל גנץ אמר שיכריע בנושא ככל הנראה רק היום.
ההצבעה שתתקיים מחר במליאת הכנסת על הצעת החוק לפיזור הכנסת תהיה על קריאה טרומית בלבד. בהמשך תעבור ההצעה, אם תאושר, לוועדת הכנסת בראשותו של ח"כ איתן גינזבורג ורק אחר כך תחזור למליאת הכנסת לקריאה ראשונה. בכל מקרה, אם לא ישונה החוק ותושג פשרה בנוגע לתקציב, תתפזר הכנסת באופן אוטומטי ב-23 בדצמבר.
5 צפייה בגלריה
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
גנץ. יכריע רק מחר אם כחול לבן תתמוך בפיזור הכנסת
(צילום: אורן בן חקון)
הפגישה הזו התקיימה לאחר ישיבת סיעה סוערת וטעונה שלא נראתה כמוה בכחול לבן. במהלך הישיבה היו חילופי האשמות בין חברי הכנסת ברקע התבטאויותיה של השרה עומר ינקלביץ' בנוגע להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון.
במהלך הוויכוח הסוער והקולני גנץ דפק בחוזקה על השולחן והרים את הקול בצורה שאינה אופיינית לו: "תראו איך אתם נראים, מה זה באסטה בשוק פה שאתם רבים למי יש יותר גדול?".
5 צפייה בגלריה
עומר ינקלביץ חברת הכנסת ממפלגת כחול לבן
עומר ינקלביץ חברת הכנסת ממפלגת כחול לבן
ינקלביץ'. עוררה סערה בישיבת הסיעה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בליכוד עדיין מגלגלים את הכדור לכחול לבן ודבקים בקו שהכול תלוי בגנץ – אם יחליט לוותר על דרישתו לאישור מהיר של תקציב 2021. בחדרי חדרים עדיין קיימים ניסיונות למצוא פשרה, אולם מתווה רציני שיוכל למנוע בחירות עדיין לא הוצג בפני כחול לבן.
מוקדם יותר אתמול הורה גנץ ליו"ר סיעתו ח"כ איתן גינזבורג לקדם שורה של הצעות חוק בנושא שוויון ואיסור אפליה, מבלי שתואמו עם מפלגות הקואליציה. בין היתר מדובר בחוק יסוד השוויון, חוק הפונדקאות וחוק יסוד מגילת העצמאות. מדובר בחוקים נפיצים מאוד שמעוררים התנגדות רבה בקרב המפלגות החרדיות ומפלגות הימין.
חברי הכנסת של הליכוד זעמו על הצעדים של כחול לבן בישיבת הסיעה שנערכה אתמול בצהריים. יו"ר הכנסת יריב לוין אמר בחלק הסגור של הישיבה: "צריך להבהיר להם שאם זו השיטה אז גם אנחנו יודעים להעלות חוקים שיהיו להם פחות נוחים".
5 צפייה בגלריה
יריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
יריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
לוין. "צריך להבהיר להם שאם זו השיטה אז גם אנחנו יודעים להעלות חוקים שיהיו להם פחות נוחים"
(צילום: דוברות הכנסת- יניב נדב)
בפתח הישיבה הודיע נתניהו כי "הליכוד יצביע נגד בחירות ובעד אחדות. אזרחי ישראל זקוקים לממשלה שפועלת לא למען בחירות, לא למען פוליטיקה, אלא למענם - למען כל אזרחי ישראל, בלי יוצא מן הכלל. למען אחדות".
בתוך כך, ביהדות התורה תקפו אמש את שר הביטחון גנץ וטענו כי כחול לבן מפירה את ההסכם הקואליציוני. במסגרת ההסכם נקבע כי "עם כינון הממשלה יחוקק חוק להסדרת מעמד תלמידי הישיבות".
לטענת יהדות התורה, "חלפו שמונה חודשים ועד כה שר הביטחון גנץ לא עמד בהתחייבותו המפורשת לקדם את החוק ועשה כל דבר כדי להתחמק מההסכם. אנחנו רואים בכך הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני על ידי כחול לבן".
במפלגה החרדית התייחסו גם לשורת החוקים שבכוונת כחול לבן לקדם והביעו ציפייה כי "הליכוד יסייע ביתר אקטיביות להורדה מסדר היום של הכנסת את הצעות החוק הפרטיות שפוגעות בציפור הנפש".
פורסם לראשונה: 22:21, 30.11.20