בעיצומו של המשבר הפוליטי, שמגיע ככל הנראה לנקודת רתיחה, אמר היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ביום רביעי האופוזיציה תנסה לגרור את ישראל לבחירות". בהצהרה שמסר נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד הוא הוסיף: "הליכוד יצביע נגד בחירות ובעד אחדות". רה"מ התייחס בדבריו להצעה לפיזור הכנסת, שצפויה לעלות מחרתיים להצבעה, ושאותה מקדמת סיעת יש עתיד-תל"ם.
רה"מ הוסיף: "אחדות כדי שנביא חיסונים לכל אזרחי ישראל, אחדות כדי שנמשיך עד מתן החיסונים להיאבק בנחישות בקורונה, אחדות כדי שנגיש עוד סיוע כלכלי לעסקים, לעצמאיים, לאזרחים. אחדות, כדי שנמשיך לשמור על הביטחון ואחדות כדי שנחתום על עוד הסכמי שלום. אלו המשימות שלנו ואנחנו צריכים לעשות אותן יחד". לדברי נתניהו, "אזרחי ישראל זקוקים לממשלה שפועלת לא למען בחירות, לא למען פוליטיקה, אלא למענם - למען כל אזרחי ישראל, בלי יוצא מן הכלל. למען אחדות".
בהמשך אמר יו"ר הכנסת יריב לוין, בחלק הסגור של הישיבה, כי המפלגה צריכה לנסות להפיל את החוקים של כחול לבן. "צריך להבהיר להם שאם זאת השיטה אז גם אנחנו יודעים להעלות חוקים שיהיו להם פחות נוחים", אמר. גם יו"ר הקואליציה מיקי זוהר קרא "לעצור את הפילוג", אך אמר כי ‏אני קורא לחבריי באופוזיציה ובאופוזיציה שבתוך הקואליציה להפסיק עם הניסיונות לפלג את העם ולעצור את פסי ייצור הכאוס הפוליטי תוך גרירת ישראל למערכת בחירות. עלינו לפעול בעת הזאת כמקשה אחת כנגד הקורונה והשלכותיה ובמאמצים להביא חיסונים לאזרחי ישראל. החיים עצמם קודמים לפוליטיקה".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ
בנימין נתניהו, בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי)
בני גנץ היה אמור לשאת דברים בסיעתו עוד לפני נתניהו, אך ביטל את הצהרתו. בכחול לבן הגיבו בחריפות אך בקצרה לדבריו, ומסרו כי "הציבור סיים לקנות את השקרים של נתניהו. אם לא היה משפט היה תקציב". מוקדם יותר אמר גנץ כי מפלגתו תקדם השבוע סדרת חוקים משמעותית בנושא שוויון. הדרמה הזו מתרחשת כאמור יומיים בלבד לפני שהחוק לפיזור הכנסת יעלה להצבעה בקריאה טרומית.
יו"ר יש עתיד-תל"ם, יאיר לפיד, התייחס בישיבת הסיעה לחוק לפיזור הכנסת שסיעתו מתכוונת להגיש. "קורא מפה לכחול לבן - הגיע הזמן שתפסיקו להיות משתפי הפעולה של נתניהו. אם כחול לבן יעשו את הדבר הנכון, בעוד 48 שעות הממשלה תלך הביתה", אמר לפיד.

מוקדם יותר גנץ הורה ליו"ר סיעתו ח"כ איתן גינזבורג לקדם עוד השבוע הצעות חוק בנושאי שוויון ואיסור אפליה. הצעות אלו עולות בלי תיאום בין מפלגות הקואליציה ועל דעת כחול לבן.
הצעות החוק שהחליט גנץ לקדם כוללות את חוק יסוד השוויון, שמציע לעגן במסגרת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו את עיקרון השוויון, חוק הפונדקאות - הצעה שנועדה להרחיב באופן שוויוני את מעגל הזכאים לפונדקאות ולהסדיר אפשרות לפונדקאות מחוץ לישראל, וחוק יסוד מגילת העצמאות - שמטרתו לעגן בחוק יסוד את החובה לפרש את מכלול החקיקה הישראלית, לרבות חוקי יסוד אחרים, לאור הכרזת העצמאות כחובה פרשנית חוקתית, מה שיבטיח את מעמדה של הכרזת העצמאות כמקור השראה מחייב לפרשנות המשפט הישראלי כולו.



חוקים אלו נפיצים מאוד ומעוררים התנגדות עזה בקרב המפלגות החרדיות ומפלגות הימין. החרדים מתנגדים להם משום שעשויות להיות להם השפעות רחבות על זכויות להט״ב, נישואים אזרחיים ואפילו על סוגיית גיוס החרדים לצה"ל. העלאת החוקים הללו, אומרים גורמים פוליטיים בכירים, היא אירוע גדול מבחינת המפלגות החרדיות שלא יכולות לחיות איתם בשלום.
גם בימין מעוררים החוקים הללו ביקורת קשה והתנגדות נחרצת. חוק יסוד השוויון וחוק יסוד מגילת העצמאות יעניקו לבג"ץ כוח רב ויכולת הכרעה בסוגיות רבות שיכולות להתגלגל לפתחו אם יאושרו החוקים. המהלך של כחול לבן יצא לדרך ללא תיאום עם הליכוד ומבלי להתחשב בהשלכות האפשרויות, זאת נוכח המצב העגום ממילא של הממשלה הנוכחית. גם ימינה צפויה להצטרף להתנגדות הליכוד והחרדים לחוקים הללו. השאלה היא כיצד תנהג הרשימה המשותפת.