במקביל לדיאלוג על בין מערכת הביטחון למתיישבי המאחז אביתר לטובת פשרה של פינוי מרצון, שר הביטחון בני גנץ הנחה את צה"ל לפנות את המאחז בימים הקרובים, בכל מקרה. כוחות תגבור צבאיים ומשטרתיים יגיעו לגזרת שכם באוגדת איו"ש לטובת ביצוע המשימה.
מוקדם יותר דווח כי תושבי אביתר אישרו ברוב גדול את פשרת המתווה שלפיו המשפחות שמתגוררות כרגע במאחז יעזבו את המקום עד סוף השבוע, אולם כל הבתים בתוכו יישארו על כנם.
בהודעה על השגת המתווה צוין כי "הוכח שאביתר אינה יושבת על אדמות פרטיות ומדובר באדמה שניתן להסדירה ולכן כל הבתים יישאר במקומם. משרד הביטחון יקים בסיס לפלוגה במקום באופן מיידי, ובראש חודש אלול תוקם ישיבת הסדר חדשה באביתר.
"במקביל תצא הנחיה למנהל האזרחי לסיים בתוך חצי שנה סקר קרקע, והקרקע שתעבור את הסקר תוכרז כאדמת מדינה ותוקם התיישבות במקום בתיאום בין ראש הממשלה, שר הביטחון, ראש המועצה האזורית שומרון ותנועת נחלה".
1 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
מאחז אביתר. התושבים יתפנו, הבתים יישארו
(צילום: רויטרס)
ראש מועצת שומרון יוסי דגן הביא לידיעת תושבי המאחז את המתווה שעליו סוכם עם שר הביטחון גנץ ושרת הפנים איילת שקד ובברכת ראש הממשלה נפתלי בנט.
אחרי שהקריא את נוסח הסכם הפשרה, אמר דגן: "אני רוצה ראשית להודות לנשים לגברים ולילדים שגרים כאן כבר חודשיים. יצרתם דבר שלא היה כאן 30 שנה, גם בכמות, במסירות הנפש, ובאווירה שנוצרה, חוץ מ-53 משפחות שגרות כאן, עשרות אלפים הגיעו לכאן מדי יום, שמתחברים לאידיאל של לחזק את הקמת יישוב חדש בארץ ישראל".
דגן אמר עוד: "המתווה שהתגבש כולל גם נוכחות צבאית וגם שיהיה אופק להסדרה. הגענו להבנה עם שר הביטחון, עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם שרת הפנים איילת שקד. אף צד כאן לא ניצח את הצד השני, בסוף המשימה המרכזית שלנו היא לבנות את ארץ ישראל ולשמור על האחדות בעם ישראל בדרך של אהבת ישראל".
פעילת הימין דניאלה וייס מתנועת נחלה אמרה: "בגוש אמונים למדנו שהתפקיד שלנו הוא לא לכופף את הממשלה אלא לרומם את הממשלה. ההישג הוא שאנחנו מתקדמים ומביאים את הממשלה למצב שהיא רוצה. מי מילל ופילל שהממשלה הזאת תמצא את הדרך האצילית והמרוממת לשוחח, בלי לכופף את היד אחד לשני, אלא מתוך הערכה לבוני הארץ. ההישג הוא שביחד עלינו דרגה גבוהה יותר מההתנצחות הפוליטית היום יומית. זה הישג משמעותי ביותר".