8 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
עד הרגע האחרון. גבעת אביתר
(צילום: רויטרס)
פשרה בקרב על המאחז אביתר, אחרי כמעט חודשיים של מאבק: תושבי המאחז אישרו היום (ב') את מתווה הפשרה שהוגש להם, לפיו המשפחות יעזבו את המקום, אבל תישאר נציגות של המתנחלים ומעמד הקרקע ייבחן.
על פי המתווה שאושר, המתנחלים יעזבו את המקום עד לסוף השבוע, אך רוב הבתים יישארו במקומם ומשרד הביטחון יקים בסיס לפלוגה במקום באופן מיידי. בהודעת מועצת שומרון נטען כי עוד חודשיים אף תוקם ישיבת הסדר חדשה במקום.
לפי אותו מתווה, תועבר הנחיה למנהל האזרחי לסיים בתוך חצי שנה את סקר הקרקע. הקרקע שתאושר ככזו שאינה פרטית תוכרז כאדמת מדינה ותוקם התיישבות במקום. במנהל האזרחי כבר החלו לפני כשבועיים לבדוק את מעמד הקרקע לבקשת המתיישבים, שבכך התקדמו עוד שלב בדרך להסדרה עתידית של האדמות ולאחריה גם הקמת יישוב.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן הציג הלילה לאישור התושבים את המתווה שעליו סיכמו יחד עם שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים איילת שקד - ובברכת ראש הממשלה נפתלי בנט. התושבים, כאמור, אישרו את אותו מתווה. דגן הציג אותו עם הרב אליקים לבנון, רב העיר צפת הרב שמואל אליהו, סגנו של דגן דוידי בן ציון וראשי תנועת נחלה דניאלה וייס וצבי אלימלך שרבף.
"אני רוצה ראשית להודות לנשים לגברים ולילדים שגרים כאן כבר חודשיים", פתח דגן לאחר שהקריא את נוסח ההסכם. "יצרתם דבר שלא היה כאן 30 שנה, גם בכמות, במסירות הנפש, ובאווירה שנוצרה. חוץ מ-53 משפחות שגרות כאן, הגיעו לכאן מדי יום עשרות אלפים שמתחברים לאידיאל של לחזק את הקמת ישוב חדש בארץ ישראל".
בזמן גיבוש תכנית פינוי השטח, גייסו לאחרונה המתנחלים את חוות דעתו של קובי אלירז, מי שהיה יועצם של ארבעה שרי ביטחון ובין היתר גם יועצו של ראש הממשלה נפתלי בנט לענייני שטח c כשהיה שר הביטחון.
לטענתו, ניתן להסדיר את המאחז. אלירז כותב כי על פי בדיקות שקיים, השטח הופיע בעבר בשכבות המידע של המנהל האזרחי כאדמות סקר. לדבריו, מפענוח וניתוח ראשוני, עולה כי ישנם חלקים נרחבים בשטח של כ-100 דונם אשר ניתן להגדירם כאדמות סקר בעלות פוטנציאל להיות מסווגות כאדמות מדינה בהיבטי עיבוד וחזקה.
8 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
המאחז אביתר
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
(צילום: רויטרס)
עוד מציין אלירז, כי ממצאי הפענוח מעלים שהחלקות הראויות להיות מסווגות כאדמות מדינה לא עובדו לפחות 12 שנים ברציפות ומרביתם לא עובדו אף ב-20 השנים האחרונות. בנוסף, לצד החלקות שלא עובדו, אותרו חלקות אחרות שעובדו ברציפות לאורך כל השנים. עובדה זו מוכיחה כביכול כי לפלסטינים הייתה גישה לאדמות ולכן מחזקת את הטענה שהאדמות במרחב שלא עובדו הן "בעלות פוטנציאל להיות מסווגות כאדמות מדינה".
הוא טוען כי קיים פוטנציאל ממשי להסדרת המאחז וכן מציין תקדימי עבר דומים. כמו כן, ציין כי מיקום המאחז נמצא במקום אסטרטגי על ציר חוצה שומרון, ציר הרוחב החשוב ביותר למדינת ישראל וכן עוזר במניעת ההשתלטות הפלסטינית במרחב זה. את חוות הדעת מעבירים המתנחלים בימים אלה לשרים בממשלה.
במקביל כאמור במנהל האזרחי נערכות בדיקות כבר כמעט שבועיים בנוגע למעמד הקרקע, מהן עולה כי כ-80 אחוז מהאדמות אינן פרטיות ויכולות להיות מוכרזות כאדמות מדינה. בנוסף גם כביש הגישה למאחז - פרט בעייתי בהמון מאחזים - נבדק ונמצא כי אינו יושב על אדמות פרטיות.

המאבק על המאחז בשומרון - כתבות נוספות

8 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
עצומה של אישי ציבור למען מאחז אביתר
עצומה של אישי ציבור למען מאחז אביתר
עצומה של אישי ציבור למען מאחז אביתר
8 צפייה בגלריה
אריה דרעי מבקר באביתר
אריה דרעי מבקר באביתר
דרעי ודגן בסיור במאחז הבלתי חוקי
(צילום: רועי חדי)
ראש מועצת שומרון יוסי דגן מסר: "חוות הדעת הזו היא הוכחה נוספת לכך שאין שום סיבה עניינית שלא לאשר לאלתר את הסדרת הישוב אביתר. אני קורא לממשלה לאשר את הסדרת הישוב ולתת מענה ציוני אמיתי לרצח של יהודה גוואטה ואביתר בורובסקי".
שר הביטחון בני גנץ הבהיר אמש (ראשון) כי דין המקום להתפנות, וכי הוא מטפל בנושא באופן "הרגיש והנחוש ביותר". גנץ התייחס למגעים שהוא מנהל בימים האחרונים עם המתנחלים כדי לוודא שהפינוי יבוצע בהסכמה, ואמר כי "אין מדובר בפינוי יישוב סדור ובגזירת גורל על משפחות. מדובר בכניסה לשטח שנעשתה בחסות מבצע 'שומר החומות' באופן לא חוקי וללא כל אישור מהגורמים המוסמכים. דינו של המקום להתפנות".
אתמול הגיעו כל חברי סיעת ש"ס למאחז שבשומרון, וחבר הכנסת אריה דרעי קרא לבנט להסדיר את המאחז. "הדבר הראשון שאעשה זה לפנות לראש הממשלה נפתלי בנט. זו נחלת אבותינו. זה לא עניין פוליטי, זה עניין עקרוני עם השלכות משמעותיות על כל האזור", טען דרעי. "אסור שההחלטה הזאת תישאר בידי אלוף פיקוד מרכז, צריך שהקבינט יבין את ההשלכות על האזור ועל כל ארץ ישראל".