מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס אתמול (ו') לראשונה לפיצוץ האדיר שזרע הרס ברחבי ביירות ואמר כי מדובר ב"טרגדיה עצומה". הוא הכחיש את הטענות שלפיהן ארגונו החזיק כלי נשק בנמל שבו אירע הפיצוץ, ואמר כי גם אנשי חיזבאללה נפצעו ונהרגו בתקרית שבה נהרגו לפחות 154 איש ונפצעו אלפים נוספים.
בצל הזעם הרב שאותו הפנו אזרחי לבנון למנהיגי המדינה - בעקבות המחדל העצום שהביא לפיצוץ ושבמסגרתו 2,750 טונות של חומר דליק במיוחד מסוג אמוניום חנקתי ישבו שש שנים במחסן סדוק בנמל - נסראללה קרא בנאומו לסולידריות חברתית.
"בזמן משבר כזה נוצר ליכוד חברתי, כולם מתעלים מעל הסכסוכים והמחלוקות שלהם, וכולם עובדים יד ביד כדי לעבור את המשבר הזה", אמר נסראללה בנאומו ששודר בטלוויזיה הלבנונית, תוך שהוא מדבר באופן זהיר ביותר ובורר את מילותיו באופן שאינו שגרתי עבורו.

6 צפייה בגלריה
 נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
 נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
מאמצי הכיבוי בביירות
(צילום: AFP)
אף שבפתח דבריו הוא הדגיש כי לאור האסון הכבד אין בכוונתו לדבר על נושאים אחרים מלבד הפיצוץ, כמו ישראל, בהמשך דבריו שיגר נסראללה איום די מפורש לעברה. "משימתו העיקרית של חיזבאללה היא התנגדות", אמר, "אנחנו לא מכירים את נמל ביירות. זה לא באחריות שלנו. אנחנו מכירים את נמל חיפה טוב יותר".
נסראללה הכחיש כאמור שארגונו אחסן נשק בנמל בביירות. "אני מודיע כאן באופן גלוי, ישיר, נחרץ, סופי, שאין לנו כל נשק בנמל, בשום פנים ואופן, לא מחסן ולא שום דבר אחר, לא עכשיו ולא בעבר. לא נשק, לא פצצה, לא אמוניום, לא כדור, לא תחמושת – שום דבר".
6 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
פטריית העשן מעל הנמל
הוא שלח איחולי החלמה לפצועים ותנחומים למשפחות ההרוגים, ופנה לפעילי חיזבאללה: "תמיד ניסו וינסו להחליש אותנו, אבל הארגון חזק ועומד. כל מה שהמתנגדים רוצים זה מלחמת אזרחים". נסראללה הוסיף כי "האנשים האלה מנסים לספר לכולם שמי שהשמיד לכם את הבתים ואת הרכוש ואת העיר זה חיזבאללה. גם בקרב האנשים שלנו יש פצועים ויש הרוגים".
בדומה לנשיא מישל עאון, מנהיג חיזבאללה לא שלל אפשרות של פעולה עוינת. "גם אם הפיצוץ היה מכוון - יש פה רשלנות. לא משנה מה היה הגורם לפיצוץ: פצצה, תקלה, שריפה או תקיפה אווירית, השאלה היא מה עשו אותם חומרים במחסן במשך שש שנים. הדרך שבה ההנהגה תטפל במחדל היא גורלית", אמר.
6 צפייה בגלריה
נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
(צילום: רויטרס)
לדבריו, מה שחשוב כעת זה "לחשוף את האמת מאחורי הפיצוץ". מזכ"ל ארגון הטרור אמר כי "אנחנו קוראים למצות את הדין עם האשמים ולהעניש אותם באופן החמור ביותר, וללא הקלות, בלי קשר לשיוך העדתי או הדתי שלו".
נסראללה הדגיש כי החקירה צריכה להתנהל בשקיפות ובמוסריות, והמליץ להטיל את החקירה על צבא לבנון, שלדבריו מוסכם על כל חלקי העם.
פורסם לראשונה: 17:56, 07.08.20