שר החוץ יאיר לפיד אמר היום (ב') בפתח ישיבת סיעתו יש עתיד כי חברי הממשלה יצטרכו לבנות מחדש את המערכות שעליהן הם אמונים: "ההרס וההזנחה שמצאנו במשרדים היה בלתי ניתן לתיאור, הממשלה הקודמת דאגה לעצמה ולמקורביה, מדיניות החוץ הופקרה למען אינטרסים אישיים, המערכות זקוקות להחייאה". ynet העביר את ישיבות הסיעה בשידור חי.
בישיבת סיעת כחול לבן אמר היו"ר ושר הביטחון בני גנץ כי "יש למדינת ישראל אינטרס רפואי, מדיני וביטחוני מובהק ששכנינו הפלסטינים, יחוסנו", והתייחס גם לרצועת עזה: "בלי השבת הבנים ויציבות ביטחונית – עזה לא תשוקם כלכלית".
בישיבת סיעת הליכוד תקף יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "בלי להניד עפעף, ראש הממשלה בפועל יאיר לפיד ויתר על עיקרון מקודש של ביטחוננו ועצמאותנו. התחייבותו לארה"ב על מדיניות 'אין הפתעות' באיראן היא פגיעה חמורה בליבת הביטחון שלנו".
6 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
"ממשלה לא ראויה להנהיג". נתניהו, בנט ולפיד
(צילום: AP, gettyimages)
עוד אמר נתניהו: "במשך 15 שנותיי כראש ממשלת ישראל פעמים רבות התבקשתי על ידי האמריקנים לתת התחייבות כזאת. תמיד סירבתי. לפעמים עדכנתי אותם מראש על פעולות שבכוונתנו לעשות, פעמים רבות לא עדכנתי. אבל מעולם - מעולם - לא התחייבתי להודיע מראש על כל פעולותינו, שכן הודעה כזו מראש יכולה להזמין לחץ שלא לבצע אותן, או הדלפות לתקשורת שיסכלו את המבצעים הרגישים שלנו - ועל ידי כך להפקיע מידינו את חופש הפעולה מול איראן בעניינים קיומיים.
"כך עשיתי רק לאחרונה כשבקשה זאת הופנתה אליי בשיחת טלפון מנשיא ביידן ומשר ההגנה שלו אוסטין בביקורו כאן", המשיך נתניהו, "התשובה שלי הייתה 'ניקח בחשבון את בקשתכם' ותו לא. הסברתי שבנושאים הקשורים לעצם קיומנו אני שומר על חופש פעולה מוחלט בידי מדינת ישראל - ללא שום צורך בחובת דיווח מקדים. זו הייתה גם ההנחיה הרשמית - הדירקטיבה - שהעברתי באמצעות המזכירות הצבאית והמל"ל לכל גורמי הביטחון והממשל בישראל, כדי שיהיה לנו מענה אחיד לבקשה זאת מהממשל החדש בוושינגטון".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד
נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו תקף את הממשלה והעומדים בראשה: "לא חלפו יותר משלושה ימים מאז כינון הממשלה המסוכנת, ובלי להניד עפעף, ראש הממשלה בפועל יאיר לפיד ויתר על עיקרון מקודש זה של ביטחוננו ועצמאותנו.
"בשעה שבנט מדבר גבוהה-גבוהה על 'התליין מטהרן', הוא לפיד הפקיעו מידי מדינת ישראל את חופש הפעולה לפעול ללא דיווח מקדים נגד המשטר באיראן, ונשק ההשמדה שהוא מפתח נגדנו. אני לא יכול לחשוב על מסר יותר חלש ויותר רופס לאויבינו באיראן", אמר עוד יו"ר האופוזיציה, "מעכשיו ממשלת ישראל החדשה חייבת לתאם בפועל כל פעולה נגד הגרעין האיראני עם הממשל בוושינגטון, ממשל שדוהר קדימה לחזור להסכם הגרעין המסוכן, ושברור לכל שהוא לא יפעל צבאית נגד איראן.
"ממשלת בנט-לפיד, שהיא בפועל ממשלת לפיד-בנט, אינה ראויה להנהיג את ישראל אפילו יום אחד", אמר, "זה לא עניין פוליטי, אלא זה עניין של ביטחון המדינה ושל פיקוח נפש. נעשה הכול כדי להחליפה כמה שיותר מהר".

לפיד הגיב לדברי נתניהו: "החלק הראשון של המשפט לא נכון והחלק השני לא יהיה. אני מודה ליו"ר האופוזיציה על העצות. אנחנו נמשיך מכאן".
קודם לכן, לפיד אמר בישיבת הסיעה: "לא באנו לריב, באנו לעבוד. אנחנו נבנה את המערכות מחדש אבל זה תהליך, תהליך שיתנהל בשקיפות, בצורה מכבדת ואפילו נזמין את האופוזיציה. השאלה היא האם נוכל לחזור לשפה נאותה. תפקידה של אופוזיציה זה להתנגד ולהפיל ממשלה, אני מקבל את זה, אבל יש לנו מטרות משותפת להצלחה ושגשוג מדינת ישראל".
הוא נשאל איך יוכל לפעול למניעת פירוק הקואליציה, והשיב: "אני חושב שאמון ידידות ונדיבות זה הרגלים. הקמנו את הממשלה בהבנה שאנחנו מסכימים על רוב הדברים, והמבחן שלנו זה לדבר על ה-30% שאנחנו לא מסכימים עליהם. כל כך הרבה שנים קידשנו חשדנות ושנאה. זה תהליך עד שידידות תהיה חלק מה-DNA. אני רואה את הדרך שבה אנחנו עובדים בתוך התהליכים, ונראה לי שזה פה להרבה זמן אבל יהיו מקום לשיפורים".
על הטענות נגד התואר "ראש ממשלה חליפי" אמר לפיד כי הוא לא נוסע בשיירת רכבי אאודי, והבהיר כי הממשלה קמה על בסיס החוק הקיים. "לא להתבלבל: במדינת ישראל יש ראש ממשלה אחד וקוראים לו נפתלי בנט".
6 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
(צילום: עמית שאבי)
בהמשך כינסה מרב מיכאלי את מפלגתה והתייחסה להתנהלות בנמל התעופה בן גוריון שבשבועות האחרונים הובילה לכניסת עשרות חולי קורונה. "התייעצתי עם גורמי מקצוע גם בנוגע למה שקורה בנתב"ג בימים אלה והשתתפתי אמש בישיבה ארוכה מאוד עם ראש הממשלה, שר הבריאות ושרות נוספות. משרד התחבורה עומד לרשות משרד הבריאות ולרשות ראש הממשלה לכל דבר ועניין. כל מה שצריך מאיתנו - נספק להם. אני מתכוונת לעבוד בשיתוף פעולה גדול ככל האפשר עם כל שרות ושרי הממשלה".
מיכאלי סיפרה על נסיעתה ברכבת השבוע לראשונה כשרת התחבורה: "אמרו לי 'רק תחזיקו, כדי שיהיה מי שיעבוד בשבילנו'. זו כוונתה של הממשלה הזו באופן חד משמעי, לעבוד בשביל הציבור בישראל. אפשר לראות הבדל בהתנהלות העניינית, בשפה המכבדת", אמרה. "במשרד התחבורה אני פוגשת עובדות ועובדים שמשתוקקים לעבוד. הם מקבלים גיבוי בלתי מסויג ממני לקדם פרויקטים, ואני יושבת עם גורמי המקצוע גם כדי להיערך ליישום המדיניות שלנו".

בישיבת סיעת תקווה חדשה התייחס היו"ר גדעון סער ל"התנהלות האופוזיציה בראשות סיעת הליכוד בסוגיית חוק איחוד משפחות", כלשונו, ואמר: "אני מכיר היטב את הנושא, את ההחלטה הראשונה להגביל את איחוד המשפחות בהמלצת שב"כ נעשתה בתקופת האינתיפאדה השנייה ב-2001. כיהנתי אז כמזכיר הממשלה. אחרי שנתיים העברתי לראשונה את החוק בהמלצת בית המשפט - שהמליץ שיהיה חוק ולא החלטה". לדבריו, "הליכוד תמך כל שנה בהארכת תוקפו של החוק. גם בממשלה וגם באופוזיציה, בתקופת ממשלת אולמרט. באותם ימים היינו אופוזיציה לוחמת לממשלה, אבל לא היינו אופוזיציה למדינה ולאינטרסים החיוניים שלה".
6 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד המשפטים: בני גנץ יוצא, גדעון סער נכנס
טקס חילופי שרים במשרד המשפטים: בני גנץ יוצא, גדעון סער נכנס
קורא לאופוזיציה "להתעשת". סער
(צילום: שאול גולן)
דבר כזה עוד לא היה", הוסיף סער, "נכון שפעמים רבות בסוגיות תקציביות באופוזיציה מצביעים באופן שונה מאשר בממשלה, כאשר השלטון לא בידיך, אבל בסוגיות הלאומיות-עקרוניות, מעולם לא היה כדבר הזה. זה מראה לא רק שלא הופקו הלקחים מאובדן השלטון, לא רק שלא נערך חשבון נפש, אלא שהעדפת אינטרסים אישיים ופוליטיים על טובת המדינה מעמיקה שורשים. אם מישהו חושב שזה יקרב אותו בחזרה לשלטון - הוא טועה טעות קשה".
בסיום דבריו אמר סער: "הציבור חכם והוא מבין היטב את חוסר האחריות וחוסר היושרה במהלכים האלה. לשרת את העם - גם באופוזיציה - זאת זכות גדולה. אני קורא לחברים משם, שראו בשנה החולפת במו עיניהם כיצד פוגעים בטובת המדינה עבור אינטרסים אישיים ופוליטיים - אל תגררו להמשך הדרך הזו, היא לא מביאה למקומות טובים. התעשתו".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן
בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן
"בלי השבת הבנים - עזה לא תשוקם". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ אמר בפתח ישיבת סיעתו כי הוא "מברך על הודעת הרשות הפלסטינית, שתעזור להידבר בנושא אספקת החיסונים לישראל". לדבריו, "אנחנו מחויבים לבריאות שכנינו, ואני בטוח שיימצא פתרון לטובת הצדדים. יש למדינת ישראל גם אינטרס רפואי, מדיני וביטחוני מובהק ששכנינו הפלסטינים, יחוסנו. ככלל, אנחנו נעשה הכול על מנת לקדם עוד שת"פ עם הרשות הפלסטינית, שהיא בעיניי הגורם המתון והמייצג של הפלסטינים באזור".
בנוגע לתחלואה בישראל אמר גנץ: "מבחינת ההתחסנות, מצבנו טוב. שוחחתי היום עם רה"מ ועם שר הבריאות בנושא ההתפרצויות האחרונות והמצב בנתב"ג, וקיימתי הערכת מצב במערכת הביטחון. אנחנו פועלים ביחד ונספק כל יכולת שתידרש.
"צה"ל ופיקוד העורף פיתחו יכולות חסרות תקדים של קטיעת שרשראות הדבקה - יכולת שאמורה להיות מועברת בסוף החודש לאחריות משרד הבריאות. הנחיתי להיערך גם לאפשרות שנצטרך לעכב את העברת המקל".
בנוגע לעזה אמר שר הביטחון: "נקדם עוד שיתופי פעולה עם הרשות, ובתמיכה חשובה של מצרים, גם בנושא שיקום רצועת עזה. אני חוזר ואומר - מה שהיה הוא לא שיהיה, אם בחמאס טרם הבינו זאת, נדאג שיבינו. בלי השבת הבנים ויציבות ביטחונית – עזה לא תשוקם כלכלית".
6 צפייה בגלריה
ניצן הורביץ
ניצן הורביץ
"ראינו הזנחה במשרדי ההמשלה, התחלנו לקדם דברים". הורביץ
(צילום: הדר יואביאן)
יו"ר מרצ ניצן הורביץ אמר בישיבת סיעתו כי הוא ראה "בכל המשרדים שאליהם נכנסנו הזנחה באמת גדולה של הרבה מאוד נושאים, ולאורך תקופה ארוכה". הוא הוסיף כי "החיבור בממשלה הזו הוא לא רגיל, ולמרות זאת - שיתופי הפעולה טובים ופוריים. כבר בימים האלה התחלנו לקדם דברים, את חלקם תראו בימים הקרובים".
בישיבת סיעת הציונות הדתית התייחס היו"ר בצלאל סמוטריץ' להתפרעויות השונות הארץ ואמר: "הטיוח וההשתקה של הפרעות, והמאבק הלאומני של חלק גדול מערביי ישראל עם הגרועים שבאויבנו, הם עניין מסוכן. אם לא יהיה תגובה גדולה ורחבה - זה יתפוצץ לכולנו בפנים. אסור לחזור לשקט מדומה שיאפשר את המשך ההסתה".
על סוגיית מאחז אביתר אמר: "שמעתי את דבריו של יאיר לפיד שלפיהם הצבא החליט על פינוי אביתר, אז אני מבקש לעדכן אותו שיש אלפי בתים בלתי חוקיים של ערבים. את זה לפיד לא ראה. ההחלטה לפנות את אביתר בגלל פרעות ואלימות בסביבתו היא כניעה לטרור ולאלימות. המציאות שצה"ל נכנע לפרעות ולאיומים היא בלתי אפשרית. אלו אדמות מדינה, ניתן וצריך להסדירן".
בנוסף, וברקע הסתעפות פרשת החשד לשחיתות במשרד הבריאות, הנחה שר האוצר אביגדור ליברמן בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו את חברי הכנסת שלא להיפגש עם לוביסטים באופן ישיר - אלא להפנותם למנהל הסיעה בכנסת. עוד הנחה השר להעביר את כלל בקשות ודרישות הלוביסטים המופנות לעובדים והיועצים בלשכות השרים מטעם המפלגה, לטיפול המנכ"לים והדרג המקצועי במשרדים.