חקירת פרשת החשד לשחיתות במשרד הבריאות, שנחשפה לפני כשבועיים בגל מעצרים, ממשיכה להעסיק את חוקרי להב 433, שבימים האחרונים החלו להטיח עוד ועוד הקלטות במעורבים בפרשה.
אחת מאותן הקלטות – מעניינת במיוחד – היא שיחת טלפון משנת 2017 שיורטה על ידי חוקרי יאח"ה, שהתנהלה בין מנכ"ל חברת התרופות "רוש ישראל" אבי דנציגר, לבין העסקן והעיתונאי החרדי מנחם גשייד שהיה בעבר עוזרו של שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן. על פי חשד החוקרים, תוכן השיחה קשור לוועדת מחירי התרופות במשרד הבריאות.
2 צפייה בגלריה
יועצו של ליצמן מוטי בבצ'יק (ימין) והיועץ לשעבר מנחם גשייד. קשר משולש עם מנכ"ל חברת התרופות?
יועצו של ליצמן מוטי בבצ'יק (ימין) והיועץ לשעבר מנחם גשייד. קשר משולש עם מנכ"ל חברת התרופות?
יועצו של ליצמן מוטי בבצ'יק (ימין) והיועץ לשעבר מנחם גשייד. קשר משולש עם מנכ"ל חברת התרופות?
(צילום: נעם ריבקין פנטון, כיכר השבת)
בעת השיחה בין השניים הועסק גשייד כיועץ בחברת התרופות "רוש" וזכה ממנה לתשלום חודשי קבוע בסך של כ-15 אלף שקלים.
בשיחה, שהושמעה לחשודים במהלך חקירתם, משוחח מנכ"ל "רוש" דנציגר עם גשייד, וביאח"ה משוכנעים על פיה שגשייד – שהוא בעל קשרים ומעמד בחברה החרדית – פעל גם על מנת להכניס תרופות של החברה לסל התרופות, אבל גם פעל בכדי להשפיע על תמחור התרופות של "רוש".
כך למשל, באותה שיחה נשמע גשייד מבטיח לדנציגר: "אעלה לירושלים לדבר עם בבצ'יק". הכוונה כמובן היא לעוזר שר הבריאות, מוטי בבצ'יק, שנעצר גם הוא בפרשה. על פי ממצאי החוקרים, זמן קצר לאחר אותה שיחה גשייד אכן התקשר לבבצ'יק ונפגש איתו בירושלים. מה התרחש באותה פגישה בין גשייד לבין בבצ'יק ועל מה דיברו בה – את זה מנסים עדיין חוקרי המשטרה לפצח.
להערכת החוקרים, הן השיחה הטלפונית בין דנציגר לבין גשייד, והן השיחה בפגישה בין גשייד לבין בבצ'יק נסובו סביב ועדת תמחור התרופות של משרד הבריאות. מדובר בוועדה שהוקמה במשרד הבריאות על ידי המנכ"ל הקודם, משה בר סימן טוב, ותפקידה לקבוע מודל חדש של פיקוח על רכישת תרופות מרשם על ידי מדינת ישראל. בין חברי הוועדה היו גם נציגים של משרד האוצר, ובתחילת שנת 2017 היא הוציאה שורה של המלצות בנושא.
2 צפייה בגלריה
אבי דנציגר
אבי דנציגר
אבי דנציגר, מנכ"ל חברת רוש ישראל. החוקרים מעריכים: התשלום החודשי לגשייד היה למעשה שוחד
(צילום: עמית שעל)
במהלך החקירה ניסו חוקרי המשטרה להבין מגשייד מה בדיוק הייתה בקשתו של מנכ"ל "רוש ישראל", דנצינגר, שנעצר בפרשה בחשד למתן שוחד. בין השאר, מעריכים החוקרים, שהתשלום החודשי שקיבל גשייד מ"רוש" היה למעשה גם הוא סוג של שוחד, על מנת שיפעל כדי לקדם את ענייני החברה באמצעות קשריו האישיים.
גשייד מכחיש את החשדות נגדו וטוען שפעל כיועץ אסטרטגי לחברת התרופות, בעיקר בכל מה שקשור להחדרת התרופות שלה – בדגש על בדיקות גנטיות – לעדה החרדית.
עורכי דינו של גשייד, נבות תל-צור וטל שפירא, מסרו: "לצערנו, בשל מגבלות החקירה, לא יוכל מרשנו להתייחס לגופם של דברים מעל דפי העיתון. עמדתו הברורה והנחרצת של מרשנו בעניין זה, הנתמכת בראיות, ניתנה במקום המתאים לכך".
סנגוריו של בבצ'יק, עורכי הדין עמית חדד ומיכל רוזנבוים, מסרו: "אנחנו משוכנעים שתוך תקופה קצרה יהיה ברור לכל שמוטי לא עבר כל עבירה. הוא מכחיש את העבירות המיוחסות לו".
במסגרת הפרשה, נזכיר, נבדק גם חשד לשחיתות שנוגעת לחברת תנובה. על פי החשדות, היועץ בבצ'יק קיבל שוחד שהועבר לעמותות חרדיות על מנת שיקדם הקלות בסימון חלק ממוצרי החברה, כחלק מרפורמת המזון הבריא. המטרה הייתה, לפי החשד, שמוצר גבינה צהובה של חברת תנובה שיועד לסימון "שומן רווי בכמות גבוהה" ו"נתרן בכמות גבוהה", לא יסומן כך. גם את החשד הזה בבצ'יק מכחיש. בסופו של דבר, יצוין, הסימון כן יצא לפועל. מנכ"ל תנובה, אייל מליס, נחקר גם הוא באזהרה בפרשה הזו.