למחרת ההכרזה על הסכם ההבנות עם חמאס הודיע היום (ג') צה"ל כי בשלושת השבועות שבהם נורו רקטות מעזה לשטח ישראל והופרחו בלוני נפץ ותבערה - הותקפו בתגובה 100 מטרות של הארגון ברצועה. על פי הודעת דובר צה"ל, מדובר ב-19 לילות שבהם הותקפו מתחמים צבאיים, תשתיות תת-קרקעיות ועמדות צבאיות של חמאס. לטענת צה"ל, "תקיפות אלה מהוות פגיעה משמעותית בתשתיות ובהתעצמות הצבאית של ארגון הטרור חמאס. צה"ל נמצא במוכנות לפעולה ככל שיידרש".
במהלך התקופה נורו לישראל יותר מ-20 רקטות שלא הסבו נזקים בגוף אך עוררו חרדה בקרב תושבי העוטף ועלו באש 5,700 דונם. בצה"ל מסכמים בסיפוק את החודש המתוח מול עזה, אבל מפצירים בדרג המדיני לנצל את התקופה השקטה שבפתח להאצת מהלכים שישמרו את הרגיעה לתקופה ממושכת, ולא לקפוא על השמרים בגלל שקט מתעתע.
3 צפייה בגלריה
יעדי הטרור שהותקפו
יעדי הטרור שהותקפו
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
מפת יעדי הטרור שתקף צה"ל
מפת יעדי הטרור שתקף צה"ל
מפת יעדי הטרור שתקף צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
ההבנות הושגו לאחר שהשליח מקטאר הסכים להגדיל את המענק החודשי שניתן לחמאס מכ-28 מיליון דולר לכ-34 מיליון דולר, הישג שיירשם לזכות מנהיג הארגון השולט ברצועה, יחיא סינוואר. ישראל מצידה פתחה מחדש הבוקר את מעברי כרם שלום לסחורות ולסולר לאחר ששוב הורגשו הפסקות חשמל מתמשכות ולחץ שעלה מקרב תושבי עזה.
צה"ל סבור שכמות המטרות שהותקפו ואיכותן שוות ערך ליעדים שהותקפו ביומיים מסיבים של הסלמה בדרום, אך ללא המחיר הכבד של מאות רקטות, נפגעים ישראלים ושיבוש נרחב של חיי תושבי הדרום. בין הנכסים שנגרעו לחמאס: תשתיות לחימה תת קרקעיות ומתקנים לייצור ושדרוג רקטות.
בצבא מסתכלים על החודש האחרון כביטוי מוצק לסברה שלפיה פני סינוואר אינם לעימות אלא לשיקום כלכלי של אזרחיו, והוא יותר מתנהל כ"ראש ממשלת הרצועה" ופחות כראש ארגון טרור.
הפעם, מעריכים בצה"ל, חמאס הבעיר את אש הבלונים כמהלך פנימי - קמפיין לקראת הבחירות בנובמבר להנהגת הארגון - כאות התנגדות לסיפוח והחזרת הרלבנטיות שלו נגד הכיבוש הישראלי וכאיתות לאזרחיו שהוא מנסה לשפר את רווחתם. גם ההתפרצות המחודשת של הקורונה בעזה עזרה לסינוואר לרדת מהעץ ולהצניע את דרישותיו.
מנגד יש בצה"ל מי שרואה את התהודה הנרחבת שקיבלה תופעת בלוני התבערה בתקשורת באור חיובי: המחיר שגבה צה"ל מחמאס בדמות תקיפות היה גבוה יחסית לתוצאת הבלונים, ומאידך גם חמאס "נהנה" מכך, בנראטיב שהציג לבני עמו.
במערכת הביטחון קוראים דווקא עכשיו להאיץ את המגעים העקיפים עם חמאס כדי להדק את הרגיעה ולהאריכה, וגם לנצל את השקט שבפתח לקידום פתרון סוגיית השבויים והנעדרים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו  וסינוואר
בנימין נתניהו  וסינוואר
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
(צילום: EPA , shutterstock)
בהודעת חמאס אתמול נמסר כי "הגענו להבנות רגיעה עם ישראל, להחזרת השקט ומניעת ההסלמה". גורמים בישראל אישרו: "הושגו הבנות בין חמאס לקטארים בנוגע למשבר. מרחב הדיג ומעבר כרם שלום ייפתחו, ההמשך מותנה בהתנהלות חמאס".
הגורמים הוסיפו כי הדיון לגבי יתר דרישות חמאס לפרויקטים אזרחיים יימשך, והארגון יפסיק את הפרחת בלוני התבערה והנפץ מהרצועה. "ההודעה של חמאס היא חלק מהדרישה הישראלית", צוין.
השליח הקטרי, מוחמד אל-עמאדי הודיע גם הוא על "הצלחת המאמצים הקטריים להגיע להסכם רגיעה ברצועת עזה. השיחות שקיימנו לאחרונה אפשרו להשיב את המצב לכפי שהיה לפני ההסלמה, מה שיאפשר לממש פרויקטים לטובת תושבי הרצועה ולהקל על חייהם לאור המצור המוטל עליה".