ארגון הטרור חמאס הודיע אמש (יום שני) כי הגיע להבנות עם ישראל בתיווכו של השליח הקטארי. בהודעת הארגון נמסר כי "הגענו להבנות רגיעה עם ישראל, להחזרת השקט ומניעת ההסלמה". גורמים בישראל אישרו: "הושגו הבנות בין חמאס לקטארים בנוגע למשבר". בישראל אישרו: "מרחב הדיג ומעבר כרם שלום ייפתחו, ההמשך מותנה בהתנהלות חמאס".
9 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה לאחר ירי רקטות של חמאס
תקיפת צה"ל ברצועת עזה לאחר ירי רקטות של חמאס
צה"ל תוקף בעזה, שבוע שעבר
9 צפייה בגלריה
בלוני נפץ דרך לישראל
בלוני נפץ דרך לישראל
בלוני נפץ דרך לישראל
(צילום: AFP)

בחמאס הוסיפו: "במסגרת המאמצים, נודיע בקרוב על כמה פרויקטים שנועדו לשרת את עמנו, ולהקל עליהם בצל גל הקורונה שפקד את רצועת עזה. נחזיר את המצב למה שהיה לפני ההסלמה". מוקדם יותר אתמול שוחח ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, עם שר החוץ הקטארי.
גורמים בישראל אישרו כי "הושגו הבנות בין חמאס לקטארים בנוגע למשבר עם ישראל". לפי הגורמים, "הקטארים יעבירו את הכסף על החודשיים האחרונים, בנוסף למענק קורונה. ישראל תפתח מחדש ממחר את מעבר כרם שלום באופן מלא, ואת מרחב הדיג כפי שהיה עד לאחרונה".
9 צפייה בגלריה
תחנת כוח בעזה
תחנת כוח בעזה
ההסכם כולל התקנת "קו חשמל" מישראל לעזה. תחנת הכוח ברצועה
(צילום: AFP)
לפי אותם גורמים בישראל, "הדיון לגבי יתר דרישות חמאס לפרויקטים אזרחיים יימשך, והארגון יפסיק את הפרחת בלוני התבערה והנפץ מהרצועה. ההודעה של חמאס היא חלק מהדרישה הישראלית".
השליח הקטרי, מוחמד אל-עמאדי הודיע גם הוא על "הצלחת המאמצים הקטריים להגיע להסכם רגיעה ברצועת עזה". הוא אמר כי "השיחות שקיימנו לאחרונה אפשרו להשיב את המצב לכפי שהיה לפני ההסלמה, מה שיאפשר לממש פרויקטים לטובת תושבי הרצועה ולהקל על חייהם לאור המצור המוטל עליה."
לדבריו, הסכם הרגיעה הגיע בעקבות שיחת טלפון בין שר החוץ הקטרי לבין מנהיג חמאס, אסמאעיל הניה, שכרגע שוהה מחוץ לרצועה. "הנהגת חמאס ברצועה פעלה באופן אחראי מאוד, והתחשבה בתנאים הקשים בהם חיים תושבי הרצועה, ביחוד לאור התפשטות נגיף הקורונה".
המתווך הקטארי התעקש במשך שבוע שלם שלא לחלק את הכסף בעזה עד להשבת הרגיעה, ובישראל העריכו כי הלחץ הכלכלי וההתפרצות המחודשת של הקורונה ברצועה השפיעו גם הם על חמאס בהחלטתו לחזור בו ממרבית דרישותיו. הפעם מקווים במערכת הביטחון שהשקט הקרוב ינוצל לקידום מהלכים להבטחת שקט לאורך זמן ממושך, ולא לבזבוזו עד לסבב הבא.
מקורות בחמאס מסרו לערוץ אל-מיאדין הלבנוני כי "הסכם ההבנות שהושג כולל התקנת 'קו חשמל' מישראל לעזה, והגברת מתח החשמל, במימון קטארי. הקו יעביר דלקים מישראל לתחנת הכוח ברצועה. ההסכם כולל גם הכנסת ציוד רפואי להתמודדות עם נגיף הקורונה, והתחלת יישום פרויקטים אסטרטגיים גדולים בערי התעשייה בעזה שיפחיתו את האבטלה ברצועה".
9 צפייה בגלריה
רצועת עזה
רצועת עזה
המגעים התנהלו בצל המשבר שפוקד את הרצועה. בדיקת קורונה בעזה
9 צפייה בגלריה
בלון תבערה
בלון תבערה
בלוני נפץ בשער הנגב, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה )
ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי "בהמשך למאמצי הרגיעה ובתום התייעצות ביטחוני בראשות שר הביטחון, הוחלט על החזרת פעילות המעבר כרם שלום לשגרה החל ממחר, לרבות כניסת דלק. כמו כן, מרחב הדיג ברצועה יוחזר ל-15 מיילים ימיים".
"החזרת המדיניות האזרחית כלפי רצועת עזה לקדמותה מותנית בהמשך שמירת השקט והיציבות הביטחונית", הוסיפו במתפ"ש. "ההחלטה תיבחן במבחן המציאות - אם חמאס, שנושא באחריות לנעשה ברצועה, לא יעמוד בהצהרותיו - ישראל תפעל בהתאם".

הקורונה חונקת את עזה

המגעים התנהלו בצל ההתפרצות הראשונה של נגיף הקורונה ברצועה, שמאיימת לגרום למשבר חמור עוד יותר מהרגיל בעזה. ככל הנראה, ההתפרצות דחקה בחמאס להגיע להסכמות עם ישראל, במטרה לקבל את כספי המענק הקטארי שיאפשרו לשחרר מעט את החנק הכלכלי ברצועה.
9 צפייה בגלריה
עזה
עזה
רחובות עזה ריקים בשל הקורונה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
עזה
עזה
רחובות עזה ריקים בשל הקורונה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
סגר קורונה בעזה
סגר קורונה בעזה
האוניברסיטה האיסלאמית בעזה במהלך סגר הקורונה
(צילום: EPA)
רק בשבוע שעבר אובחנו לראשונה ארבעה חולים מחוץ למרכזי הבידוד בעזה, וכעת מספר הנדבקים בעזה כבר עומד על 356 - מתוכם 280 חולים פעילים וארבעה מקרי מוות. ביממה האחרונה אובחנו 69 חולי קורונה נוספים, מתוך 670 בדיקות שנעשו. כל ההדבקות החדשות התרחשו בקהילה ולא במרכזי הבידוד הסגורים, ומספר הבדיקות הנמוך מעיד על כך שככל הנראה ישנם חולים רבים נוספים של אובחנו.
למצב הכלכלי החמור ולהתפרצות הקורונה התווספו מהלכיה של ישראל, שהידקה בשבועות האחרונים את הלחץ הכלכלי על הרצועה בעקבות הפרחת הבלונים ושיגור הרקטות. בין היתר, ישראל הפסיקה את העברת הסחורות מכרם שלום, צמצמה משמעותית את מרחב הדיג והפסיקה את ההעברת הדלקים לרצועה, מה שהשבית את תחנת הכוח בעזה וצמצם את שעות החשמל המועטות ממילא של התושבים.
9 צפייה בגלריה
שריפה גדולה משתוללת במושב בית הגדי
שריפה גדולה משתוללת במושב בית הגדי
עשרות בלוני תבערה מדי יום. שריפה במושב בית הגדי
(צילום: יניר מוגרבי)

אתמול הופסקה לזמן קצר תנועת הרכבות בין תחנות באר שבע ואשקלון, כולל תחנות שדרות, נתיבות ואופקים, בשל חשד לבלון נפץ שנחת בסמוך למסילה באזור שדרות. זמן קצר לאחר מכן שבה הרכבת לפעילות.
מאתמול בבוקר פרצו כ-20 שריפות כתוצאה מבלוני נפץ ותבערה שהופרחו מרצועת עזה לשטח ישראל. בימים האחרונים הופרחו עשרות בלונים כאלה מדי יום, וכוחות הכיבוי וההצלה פעלו בשטח לצד התושבים, קק"ל וגופים נוספים במטרה לכבות את השריפות. עד כה לא היו נפגעים בנפש, ורוב האש הייתה שריפות קוצים שכובו מיד. לצד טרור הבלונים, לעיתים אף שוגרו רקטות לעבר שטח ישראל. מאז חזר טרור הבלונים לפני שלושה וחצי שבועות נשרפו 5,500 דונם של שטחים פתוחים, יערות ושמורות טבע.
צה"ל, בתגובה, תקף כמעט מדי לילה ברצועת עזה בעקבות הפרחת הבלונים ושיגור הרקטות. לצד התקיפות התנהלו מגעים בין ישראל לחמאס להשבת הרגיעה, ובימים האחרונים השליח הקטארי מוחמד אל עמאדי יצא ונכנס מרצועת עזה במטרה לקשר בין הצדדים.
פורסם לראשונה: 21:21, 31.08.20