היועץ הבכיר לשעבר בבית הלבן ג'ארד קושנר וסגנו, אבי ברקוביץ', מועמדים לפרס נובל לשלום על תפקידם במשא ומתן שהוביל להסכם נורמליזציה בין ישראל לארבע מדינות ערביות, המכונה "הסכמי אברהם".
2 צפייה בגלריה
"כבוד להיות מועמד". קושנר
"כבוד להיות מועמד". קושנר
"כבוד להיות מועמד". קושנר
(צילום: EPA)
מי שהגיש את מועמדותם הוא אלן דרשוביץ, עורך דינו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שרשאי להגיש שמות מועמדים לוועדת הפרס במסגרת תפקידו כפרופ' אמריטוס בבית הספר למשפטים בהרווארד. דרשוביץ ייצג את טראמפ במשפט ההדחה הראשון שלו בשנה שעברה.
במכתבו לוועדת הפרס ציין דרשוביץ גם את עבודתו של שגריר ארה"ב לשעבר דייוויד פרידמן בישראל ושגריר ישראל לשעבר בארה"ב רון דרמר בעסקאות הנורמליזציה. "פרס נובל לשלום לא נועד לפופולאריות. הוא גם לא הערכה של מה הקהילה הבינלאומית עשויה לחשוב על אלה שעזרו להביא לשלום. זהו פרס על מילוי הקריטריונים שקבע אלפרד נובל בצוואתו", כתב דרשוביץ.

2 צפייה בגלריה
פגישת מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי
פגישת מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי
קושנר בפגישה עם ראש המל"ל מאיר בן שבת ומלך מרוקו מוחמד השישי, בדצמבר
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
קושנר, חתנו של טראמפ, וברקוביץ', שהיה שליחו של הנשיא למזרח התיכון, היו אנשי מפתח במשא ומתן על ההסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, בחריין, סודן ומרוקו. בהצהרה שמסר אמר קושנר כי "זה כבוד להיות מועמד" לפרס שיוענק באוקטובר.
הממשל החדש של הנשיא ג'ו ביידן צפוי לבדוק את כל העסקאות הביטחוניות שנחתמו בתקופת ממשל טראמפ, כולל עסקת מכירת נשק מתקדם לאיחוד האמירויות ולסעודיה. לאחר כניסתו לבית הלבן החליט ביידן להקפיא את עסקת מכירת מטוסי הקרב החמקנים מסוג F-35 לאמירויות. כמה מחוקקים התלוננו על העסקה עם מרוקו משום שארה"ב הכירה בריבונותה בסהרה המערבית שבמחלוקת בתמורה להסכם עם ישראל.
מדי שנה מקבלת ועדת נובל לשלום שמות של מאות אישים וארגונים, ולא מפרסמת רשימה של מועמדים סופיים. רק אנשים מסוימים רשאים להציע לוועדה שמות – בהם פוליטיקאים וזוכי נובל לשעבר. בשנה שעברה, חבר פרלמנט נורבגי הגיש את שמו של טראמפ כמועמד לפרס נובל לשלום ב-2021, בעקבות הסכם כינון היחסים בין ישראל לאמירויות.