לאחר שמפלגת בל"ד, החברה ברשימה המשותפת, הודיעה כי לא תמליץ לנשיא על אף מועמד לראשות הממשלה, היו"ר שלה סאמי אבו שחאדה הסביר בריאיון באולפן ynet: "בל"ד לא מצאה אף אחד מהמועמדים שקרוב למצע של המפלגה, מישהו שמאמין בשוויון ובמדינת כל אזרחיה".
"אנחנו מחליטים לא להמליץ. לא על לפיד ולא על אף אחד אחר", אמר הבוקר (חמישי) ח"כ אבו שחאדה, שהוא הנציג היחיד מבל"ד מבין ששת המנדטים שבהם זכתה הרשימה המשותפת.
2 צפייה בגלריה
סאמי אבו שחאדה
סאמי אבו שחאדה
"אף מועמד לא קרוב למצע שלנו". ח"כ אבו שחאדה
(צילום: יריב כץ)


אבו שחאדה נשאל אם לא ירצה להיות בעמדה שבה יוכל להשפיע, ועקץ את יו"ר רע"ם מנסור עבאס, שלא פסל את האפשרות שימליץ על בנימין נתניהו. "בסוף מדיניות שופטים במבחן התוצאה. ראינו שכשהייתה הזדמנות להציל את ממשלת נתניהו לפני פיזור הכנסת מנסור חיכה בחניון. חיכה וחיכה. ואז הוא קיבל את הטלפון שהוא לא רצה לקבל, שאמר שמהחניון הוא יכול ללכת הביתה. במבחן התוצאה נתניהו הוא נתניהו, וגם שאר המפלגות הציוניות משתתפות בדיון הגזעני שאנחנו רואים כבר כמה ימים שמתחולל בתקשורת, בו עדיין בכלל דנים בלגיטימיות של הקול הערבי".
שני הצדדים רוצים את הקול הערבי, הפכתם לגיטימיים לגמרי. "זה בדיוק העניין. אז קודם כל בוא נגיד לציבור מיהם שני הצדדים: ליכוד א' וליכוד ב'. הרי אין דיון רציני מעמיק בין ליברמן, בנט, סער, לליכוד, מבחינת מצע פוליטי מול הבוחר. צריך להגיד לאנשים את האמת - אין פה שני גושים שיש בניהם הבדלים אידאולוגיים משמעותיים שאחד ממנו יותר קרוב לשוויון וצדק והשני רחוק".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"אמרו לו שמהחניון הוא יכול ללכת הביתה". מנסור עבאס
(צילום: שרון צור)
לדברי אבו שחאדה, "יש סיבה רצינית שהוויכוח בנינו לבין המפלגות הציוניות הוא די ארוך, אנחנו לא רוצים לשנות רק את נתניהו, אנחנו רוצים לשנות את המדיניות במדינת ישראל. העניין אצלנו הוא לא האיש נתניהו, העניין הוא שאנחנו סובלים ממדיניות גזענית ואפליה במשך עשרות שנים, אנחנו רוצים לשנות את זה".
לטענתו, "יש אופציה מצוינת לכולם, לערבים וליהודים. אנחנו מציעים אותה, שמים אותה על השולחן - אנחנו אומרים שפה צריכה להתקיים מדינת כל אזרחיה, שבנויה על זכויות אדם, דמוקרטיה ושוויון. זאת האופציה שלנו. כל מי שקרוב לאופציה הזאת אנחנו נמליץ עליו בשמחה".
אבו שחאדה הדף טענות שלפיהן חברי הכנסת הערבים לא דואגים לצרכים של הציבור הערבי בישראל. "95% מהעשייה הפרלמנטרית שלנו משרתת את הציבור שלנו. עכשיו, אנחנו גאים להיות חלק מהעם הפלסטיני וגאים להיות נגד הכיבוש. מי שבעד כיבוש צריך להתבייש, מי שכובש עם אחר צריך להתבייש, מי שחושב שיש כיבוש נאור בעולם צריך להתבייש".
היום נפגש לפיד עם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה ועם יו"ר סיעתו ח"כ אחמד טיבי, והם דנו על האפשרויות להקמת ממשלה חדשה. בהודעתם נמסר כי "השלושה דנו במגוון הסוגיות הכואבות לחברה הערבית לרבות מיגור הפשיעה, ועל דרכי הפתרון לסוגיות הללו. השלושה קבעו להמשיך את השיח בזמן הקרוב על מנת למצות את האפשרויות להחלפת שלטון ומדיניות נתניהו ולהביא לשינוי".