ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת מתחה הבוקר (יום ב') ביקורת על האפשרות של משא ומתן מצדו של יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס עם הליכוד בהנהגת ראש הממשלה בנימין נתניהו. "לנסות להיות חלק מממשלה שבאחד הצדדים מסתמנת כממשלת ימין גזענית שבה יושב בן גביר - זה לא עושה טוב לאף אחד, לא למנהל המשא ומתן ולא לציבור שתמך בו", אמרה ח"כ תומא סלימאן בריאיון לאולפן ynet.
בחברה הערבית מודים כי הפיצול של הרשימה המשותפת, לאחר שעבאס בחר להתמודד בנפרד, הובילה לכישלון בבחירות לכנסת ה-24. עם שישה מנדטים לרשימה המשותפת וארבעה מנדטים לרע"מ, איבדו המפלגות הערביות שליש מכוחן לעומת הבחירות הקודמות. ואולם, ח"כ עבאס הפך להיות לשון מאזניים שיכול מצד אחד לסייע לנתניהו להקים ממשלת ימין בתמיכתו, ומהצד השני לאפשר לגוש השינוי הקמת קואליציה.
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס בבוקר שאחרי הבחירות
מנסור עבאס בבוקר שאחרי הבחירות
ח"כ עבאס
(צילום: אביהו שפירא)
"אני לא אוהבת את ההתנהלות של עבאס", אמרה הבוקר מספר 4 ברשימה המשותפת. "אם הייתי אוהבת את ההתנהלות הזאת, לא היינו מגיעים לאן שהגענו. יש חילוקי דעות באיך מתנהלים ועל זה היו בחירות, אני חושבת שהציבור הערבי ברובו רוצה להיות חלק מהממשלה, תוצאות הבחירות מראות את זה למרות כל הקושי שהיו בתוצאות האלה".
מפלגה ערבית שמהווה לשון מאזניים זה לא הישג? "למה את מתייחסת כאילו אנחנו בכיס של מישהו. עם כל כבוד, אם למישהו יש את האלטרנטיבה של נתניהו - אז שיבושם לו. אני חושבת שלהשיג כל מיני פירורים פה ושם זאת לא המטרה העיקרית, וזה מחיר כבד מדי שמבקשים מאיתנו".
3 צפייה בגלריה
"נכווינו מגנץ, נדון עם לפיד"
"נכווינו מגנץ, נדון עם לפיד"
"נכווינו מגנץ, נדון עם לפיד"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ברקע ההצטמקות הגדולה בכוחה והזיכרונות העכורים לאחר ההמלצה להרכבת ממשלה על בני גנץ לאחר הבחירות הקודמות, ברשימה המשותפת עדיין לא גיבשו החלטה לקראת המפגש בנושא עם נשיא המדינה ראובן ריבלין בשבוע הבא. "עוד לא החלטנו על מי להמליץ, אנחנו עדיין בדיונים", אמרה ח"כ תומא סלימאן. "אני חושבת שהמפה הפוליטית כל כך מורכבת שאפילו לא ברור למי יש את היכולת להרכיב ממשלה.
"מבחינתנו הכול פתוח, מה שלנו ברור זה שאם תהיה הזדמנות להחליף את שלטונו של נתניהו - אנחנו לא נהסס. הכול עדיין מסובך, שום דבר לא מובן מאליו. הייתה פנייה מיש עתיד ומיאיר לפיד ואנחנו נשב לדון איתם בקרוב. נכווינו מההמלצה הקודמת שהייתה מעשה אמיץ שעשינו כדי לצאת מהמצב של שלטון נתניהו, שלטון שהדיר את האוכלוסייה הערבית והסית נגדה".
3 צפייה בגלריה
צעדת מחאה של הרשימה המשותפת ביפו לציון יום האישה ונגד אלימות כלפי נשים
צעדת מחאה של הרשימה המשותפת ביפו לציון יום האישה ונגד אלימות כלפי נשים
"ההמלצה הקודמת הייתה מעשה אמיץ שעשינו". ח"כ תומא סלימאן
(צילום: מוטי קמחי)
עד כמה אתם מוכנים ללכת רחוק להחליף את נתניהו, לאפשר לבנט לקבל את המפתחות לבלפור? "השאלה העיקרית היא כמה אלה שרוצים להחליף את נתניהו יכולים ללכת רחוק כדי להחליף אותו. אנחנו תמיד אמרנו שאנחנו הכי רחוקים מנתניהו, כמה הם יכולים לבוא לקראתנו וללכת רחוק מנתניהו".
מה הדרישות שלכם? "זאת שאלה שצריך להפנות אליהם. הם אלה שצריכים להרכיב את הממשלה, אז שיתאמצו. צריך לדעת על איזה סוג של ממשלה מדברים, הרי היום אין חלוקה כל כך ברורה בין מרכז, ימין ומי שטוענים שהם שמאל. בכל מקרה תקבלי היום ממשלה שהיא סוף של אוסף של כולם ביחד. אנחנו צריכים לדעת איזה סוג של ממשלה מוצעת תחת כל ראש ממשלה מוצע".
על הפיצול ברשימה המשותפת אמרה תומא סלימאן: "זה גרם נזק אדיר, וצריך להעריך האם הנזק הזה שווה את התוצאות שיהיו אחר כך. מצד שני, אני חושבת שכל מי שנכנס לפוליטיקה וכל מי שמתמודד בבחירות, אכן רוצה להיות חלק מקבלת ההחלטות. גם הציבור רוצה לראות אותנו משפיעים ומנסים כמה שאפשר להיות חלק מקבלת ההחלטות. אנחנו כן רוצים להיות חלק מקבלת ההחלטות, אבל לא בכל מחיר".

היועץ האסטרטגי רוני רימון העריך בדיון באולפן כי "על פניו, לנתניהו יש יותר סיכוי להקים ממשלה משום שאם מנסור עבאס יבוא, לפי דעתי גם בנט יבוא כי זה נותן לו אפשרות להצטרף לממשלה. אבל בנט לא יעשה את זה דקה לפני שמנסור עבאס עושה את זה.
"לעומת זאת, בצד השני כולם צריכים להסכים שבנט יהיה ראש ממשלה, אחרת לא תהיה ממשלה. זה לא מספיק שבנט מצטרף, צריך גם את מנסור עבאס וגם הרשימה המשותפת צריכה להימנע ולא להצביע נגד אותה ממשלה של 'אנטי-ביבי'. דמות המפתח היא מנסור עבאס, בלעדיו אף צד לא יכול להרכיב ממשלה".
שלומי וקנין, חבר מרכז הליכוד, אמר בהתייחסו לאפשרות שיו"ר רע"מ יתמוך בממשלה בראשות נתניהו כי "אני לא פוסל את זה. אני חי עם הערבים במסגרת העבודה יומיום, ומה שמקרב אותי לעבאס זה הנושא שהבן אדם בא ורוצה לדאוג לציבור שלו. הוא לא אומר לי 'תחזיר לי את ירושלים', הוא לא אומר לי 'אני רוצה שליטה על הר הבית, הוא לא אומר לי 'בוא נזרוק אתכם לים'".
עם זאת יצוין כי שבוע לפני הבחירות נשאל ראש הממשלה נתניהו בריאיון באולפן ynet אם הוא מתחייב שלא יקים ממשלה בהסתמכות או הימנעות של מפלגת רע"מ מבחוץ. נתניהו השיב אז: "חד משמעית אני מתחייב שלא יהיה דבר כזה. לא אשען עליהם ולא אכלול אותם. לא בהימנעות ולא שום דבר כי הם מפלגה אנטי ציונית. מנסור עבאס הצביע נגד הסכמי השלום שהבאתי עם מדינות ערב, זה פשוט לא ייאמן, תראי עד איפה המשטמה שלהם מגיעה. לא אציע ולא אשען, לא כלום".

"נתניהו לא יעשה צעדים מדיניים שיתנגשו עם עבאס"

מוסא חסדייה, מנכ"ל משרד פרסום לחברה הערבית, אמר: "אני מסכים שלעבאס יש אפשרות להימנע בהצבעה על הקמת ממשלה, אבל מה הנדוניה? הוא צריך לקבל דברים שהציבור מחפש אותם. הציבור הערבי לא מבקש לבטל את חוק הלאום, אלא לשנות, להכניס את המילה 'שוויון', לתת יותר ערך לשפה הערבית.
"אם מנסור עבאס ילך עם עם נתניהו לממשלת ליכוד יש לזה גם יתרונות. נתניהו יצטרך לשלם במזומן על כל הנושא האזרחי. בנושאים המדיניים, נתניהו עצר את הסיפוח בגלל השלום עם האמירויות. עכשיו נתניהו תלוי במנסור עבאס לממשלה של יותר מ-61. במצב כזה נתניהו לא יעשה צעדים מדיניים שיתנגשו עם החשיבה של עבאס".
הציבור יגבה את עבאס על כל החלטה? "הציבור יגבה אותו אם הוא יביא הישגים ומנסור עבאס מתכוון לזה. הוא הולך גם ללפיד וגם מלפיד הוא צריך לקבל הישגים בתחום האזרחי. יש לנו בעיות מאוד קשות, אנחנו מדממים בנושא האלימות, הממשלה שתקום חייבת להשקיע משאבים גדולים כדי לעצור את הדבר הזה. אני חושב שעבאס והמשותפת יישבו על הגדר, ולא ימליצו על אחד להקמת ממשלה".