4 צפייה בגלריה
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט
(צילום: קונטקט)
אחרי דחייה בגלל סגר הקורונה ראש הממשלה בנימין נתניהו יתייצב הבוקר (ב') תחת אבטחה כבדה בבית המשפט המחוזי בירושלים, לדיון במענה לכתב האישום בתיקי האלפים. האזור סביב רחוב צלאח א-דין במזרח ירושלים צפוי להיסגר לתנועה. עשרות שוטרים ומאבטחים ישתתפו במבצע.
ארבעת הנאשמים - נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס - צפויים לומר לשופטים כי הם כופרים באישומים המיוחסים להם. המענה לכתב האישום כבר הוגש בכתב ב-18 בינואר, וכעת יתקיים הדיון בעל פה בטענות הנאשמים. בשבוע שעבר הצהיר נתניהו כי "המשפט יתנהל כסדרו, בדיוק כמו שמתנהל גם בימי סגר הדוק ביותר לא מפסיקים את זה".

4 צפייה בגלריה
אולם הדיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים בו ייערך הדיון של רה"מ נתניהו
אולם הדיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים בו ייערך הדיון של רה"מ נתניהו
אולם הדיונים המיוחד בבית המשפט המחוזי בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם חברי הליכוד לפני הדיון הראשון במשפטו
בנימין נתניהו עם חברי הליכוד לפני הדיון הראשון במשפטו
חברי הכנסת ושרי הליכוד בבית המשפט המחוזי במאי. הפעם לא ילוו את נתניהו
(צילום יונתן זינדל/פלאש90)
בליכוד נשמעים קולות לדחיית המשפט עד לאחר הבחירות בסוף מרץ. בסביבת נתניהו טוענים כי התחלת שלב ההוכחות של המשפט בעוד כחודש, זמן קצר לפני הבחירות, מהווה "התערבות פוליטית". בפרקליטות סבורים שיש להתחיל בשלב ההוכחות בהקדם.
בניגוד לדיון הקודם, חברי הכנסת ושרי הליכוד לא יגיעו לבית המשפט המחוזי - אך הם נותנים לו רוח גבית מרחוק. גם ראש הממשלה עצמו ביקש מתומכיו שלא להגיע, ובסרטון שפרסם ברשתות אמר בין היתר כי הסיבה לכך היא המוטציה הבריטית. "אנחנו בזמן של מוטציה מתפשטת בעולם, גם בארץ, ולכן למען בריאותכם אני מבקש מכם - אל תגיעו מחר", אמר אתמול נתניהו במסר לתומכיו, והוסיף: "חוץ מזה, כולם כבר רואים שמסע הציד נגדי מתפורר".
הדיון ייערך תחת הגבלות הקורונה, ומספר המשתתפים באולם יוגבל ל-27. כדי לאפשר לכל הצדדים להכניס כמה נציגים ולקיים דיון ראוי, נבנה אולם חדש בקומה השלישית של בית המשפט המחוזי, שלמעשה איחד שני אולמות ולשכה משפטית, ויאפשר לנוכחים לשמור על מרחק. עיתונאים לא יורשו לשבת בדיון, והוא יוקרן לאולם הסמוך במעגל סגור. זו אמורה להיות הופעתו השנייה של ראש הממשלה בבית המשפט, לאחר הקראת כתב האישום שנערכה במאי 2020. בחודשים שעברו למדו הסנגורים של הנאשמים את חומרי החקירה, הגישו עתירות להסרת תעודות חסיון וגיבשו את קו ההגנה.
4 צפייה בגלריה
נוני מוזס ושאול ואיריס אלוביץ'
נוני מוזס ושאול ואיריס אלוביץ'
הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס
(צילום: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי)
במסגרת תיק 4000 מואשם נתניהו בעבירות של שוחד מרמה והפרת אמונים. בני הזוג אלוביץ' מואשמים בעבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה. שאול אלוביץ' מואשם גם בפעולה ברכוש אסור וגרימת פרט מטעה בדיווח מיידי כדי להטעות משקיע סביר.
במענה לכתב האישום טען נתניהו, באמצעות עו"ד בעז בן-צור, כי ההתנהלות מול אתר וואלה בפרשת 4000 הייתה חלק מעבודת דוברות לגיטימית וכי לא התקיימו יחסי שוחד. בני הזוג אלוביץ' הגישו את תגובתם לתיק 4000 באמצעות עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, וטענו כי האישומים נגדם הם "סיפורי מעשיות" וכי לא התקיימו בינם ובין נתניהו יחסי שוחד.
במסגרת תיק 2000 מואשם נתניהו בעבירת מרמה והפרת אמונים ומוזס מואשם בהצעת שוחד והבטחת שוחד. נתניהו טען, באמצעות עו"ד עמית חדד, כי האשמתו בכך שלא סירב במהירות להצעת השוחד של מוזס היא אבסורדית.
מוזס טען באמצעות עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג כי האמירות בשיחה בעניין חוק ישראל היום שבמוקד פרשת 2000, "נאמרו כחלק משיח לגיטימי שמהותו 'לובינג'... כחלק משיח נהוג, לגיטימי ומקובל בין פוליטיקאים וגורמים ציבוריים לבין אנשי תקשורת".
בתיק 1000, פרשת המתנות, מואשם נתניהו בעבירת מרמה והפרת אמונים. הוא טען כי ארנון מילצ'ן הוא אחד מחבריו הקרובים ביותר, וכי היה לו קשר "כמעט אבהי" עם המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר. לטענתו היו לו חוות דעת משפטיות שלפיהן מותר לו לקבל מתנות מחברים, וכי הפרקליטות כרכה את המתנות שניתנו לו יחד עם רעייתו שרה, על אף שהם שתי ישויות משפטיות נפרדות.