בסוף השבוע עלה ל-23 מספר הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה, עם רציחתו של מוחמד קאסם (27) בפתח ביתו בטירה. הוא גם הנרצח השלישי בעיר מאז החלה 2021. על רקע מעשי הרצח הנמשכים במגזר, שוחחנו בפרק השלישי בסדרת הכתבות על האלימות עם ראשי הרשויות הערביות, שמתקשים להתמודד עם התופעה וגם סופגים בעצמם איומים.
4 צפייה בגלריה
עו"ד מאמון עבד אלחי, ראש עיריית טירה
עו"ד מאמון עבד אלחי, ראש עיריית טירה
"כוחות הפשע מתחזקים". ראש העיר טירה מאמון עבד אלחי
(צילום: עידו ארז)
ראש העיר טירה מאמון עבד אלחי נפל קורבן לאיומים, וב-2017 ירו אלמונים לעבר ביתו. "גם אלו שירו מעבר לבית שלי בפעם האחרונה עדיין מסתובבים חופשי", הוא מספר. "אנחנו עדים כל הזמן להתגברות האלימות והפשיעה בתוך החברה הערבית. כוחות הפשע מתחזקים והכיוון מאוד מדאיג".
עבד אלחי מתאר כי האחראים לאלימות הם ארגוני פשיעה מאורגנת שנהנים מיד חופשית. "אנחנו לא רק סובלים מאלימות. עם אלימות אפשר להתמודד. אנחנו סובלים מארגוני פשיעה שעושים מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים איך שהם רוצים".
4 צפייה בגלריה
מוחמד איאד קאסם
מוחמד איאד קאסם
מוחמד קאסם מטירה, והזירה שבה נרצח אמש
לדבריו בכל מקרי הרצח, הכתובת נמצאת על הקיר. "אני יכול להצביע לך על הרצח הבא בטירה או באזור. מכירים את האנשים ומי רוצח. יודעים מי הנרצח הבא, ובכל זאת משטרת ישראל ומדינת ישראל עומדות באוזלת יד".
הוא מביע אכזבה מפעילות תחנת המשטרה שהוקמה בעיר וסבור כי לא מוקצים לה די משאבים. "אני מאלה שתמכו בהקמת תחנות משטרה בטירה, אבל במצב הנוכחי לתחנה אין את הכלים לתת את המענה המתאים להיקף הפשיעה ביישוב ובאזור. עם הכלים שיש היום בתחנה אי אפשר לפענח רציחות, אי אפשר לכסות את היישוב. אני רוצה לראות שוטרים בכל מקום - בשכונות, במוקדים החמים. מה שיש היום זה תחנה מעט אמצעים שלא יכולה לספק את השירות ולא יכולה לעמוד בדרישת של היישוב".

גם ראש העיר אום אל פחם סמיר סובחי קיבל איומים על חייו. "אני מתייחס לזה כחלק מהתפקיד", הוא אומר, אך מדגיש: "האיומים הם כאין ואפס לעומת אחרים שאתה שומע. אצלי האיום היה על כביש שרציתי לסלול, על כיכר שרציתי להקים, דברים שהם בלב העשייה שלי. יש הרבה מקרים שראשי רשויות מאוימים בגלל דברים יותר חמורים".
סובחי מבקש להדגיש כי גם אם המקרים המסתיימים ברצח הם שתופסים את עיקר הכותרות, רבים מהקורבנות של האלימות הם גם אלה שלא נהרגים לבסוף. "לנרצחים יש משפחות - הורים, בנים, ילדים. יש הרבה שנשכחים מאחור - כל הנפצעים, כל אלה שנזקקים לסיוע טראומתי, אחר כך הם גם נשארים מאחור. אנחנו מדברים על אלפי אנשים שנמצאים במעגל הזה שחייב להיפסק. חייבים לתת תקווה לאימהות, לילדות, לזקנים. אנחנו חפצי חיים בחברה הערבית, וזועקים לעזרה ולסיוע".
4 צפייה בגלריה
ד"ר סמיר סובחי
ד"ר סמיר סובחי
"חייבים לתת תקווה לאימהות". ראש העיר אום אל פחם סמיר סובחי
(צילום: שמיר אלבז)
4 צפייה בגלריה
ראש עיריית קלנסווה עבד אלבאסט סלאמה
ראש עיריית קלנסווה עבד אלבאסט סלאמה
"כל האחריות היא עלינו". ראש העיר קלנסווה עבד אלבאסט סלאמה
ראש העיר קלנסווה עבד אלבאסט סלאמה אומר כי שנת 2020 הייתה שנת שיא באלימות. "המצב הולך ומחמיר", לדבריו. בניגוד לעמיתיו, הוא מפנה ביקורת לא רק כלפי המשטרה והרשויות, אלא גם כלפי החברה הערבית. "אני אגיד לראש הממשלה ולשר לביטחון הפנים לבוא ולחנך את הילדים שלנו? קודם כל אנחנו חייבים לחנך את עצמנו. קודם כל, כל אחד בביתו ובכפרו ובנפשו".
הוא הוסיף כי צריך "להתעורר ולהתחיל לחשוב למה אין הידברות ולא נותנים כבוד לאף אחד. הדרך היחידה, זה שולם, תרבות, אופק. הנוער שונה מכל הזמנים. הטכנולוגיה שינתה את הכול וחייבים להעלות מדרגה ולחפש איך להתחבר עם הנוער. אם אתה בעצמך - ילדיך, האוכלוסייה שלך - לא יודעת ולא יוזמת לתקן את העוול הזה והמעשים האלה, אנחנו ניכשל כולנו".
עם זאת הוא ציין כי גם המצב הכלכלי הקשה וגם המחסור במשאבים למשטרה תורמים לאלימות. "יש מצוקה וקושי בכלכלה ובפרנסה. אני גם לא מסיר את האחריות מהמשטרה. אבל כל האחריות היא עלינו".