מנהל "מגן ישראל", פרופ' רוני גמזו, מעביר היום (רביעי) תדרוך בנושא מצב התחלואה בנגיף הקורונה. "הסיטואציה מורכבת מאוד", אמר הפרויקטור היוצא בפתח דבריו אך הדגיש כי הוא מוכן לתת אור ירוק לממשלה לסבב ההקלות הבאות בעקבות ממוצע הנדבקים לאחרונה. ynet העביר את התדרוך בשידור חי.
עם זאת, הפרויקטור ציין כי חלה ירידה משמעותית בנבדקים בחברה הערבית. "שמנו לב שיש ירידה מהותית בבדיקות. ירידה דרסטית שהביאה לעלייה בשיעור הבדיקות החיוביות", ציין גמזו. "זה אומר שמי שמגיע בסוף להיבדק אלה רק המאומתים באמת, הסימפטומטיים. חלאס, לכו להיבדק".
"אנא, בואו נגן על הבית", הוסיף גמזו. "החל מיום שבת הקרוב כולנו מתמקדים בחברה הערבית ועושים הכל כדי לעזור להם. נדאג להוסיף משאבים לרשויות המקומיות הערביות ונעזור להם לעבור את השבוע הזה, שהוא קריטי. חייבים לעצור את ההתפרצות שם. יש ערים מסוימות בחברה הערבית שהן כתומות ואנחנו עדיין שוקלים מה לעשות איתן. יכול להיות שנבקש הגבלות מסוימות, אני כרגע בהליך בדיקה לגבי מה שנעשה במערכת החינוך בערים הללו".
גמזו הדגיש כי בעיית הבדיקות לא מוגבלת רק לחברה הערבית. "800 מאומתים ביום במדינת ישראל זו לא הכמות האמיתית", אמר. "הכמות האמיתית היא כמה אלפים. יש תחלואה חבויה במדינת ישראל. זה דומה למה שהיה כאן לפני כחודש וחצי. אנחנו עושים סקר בקרב גננות ובחורי ישיבה ויש לנו קרוב לאחוז מאומתים.
2 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו
(צילום: נדב אבס)
"יש את מפקדת אלון של צה"ל שעושה חקירות אפידמיולוגיות. מגלים בכל חקירה ארבעה ויותר מגעים, ומגלים כ-8%-6% אחוזים של מאומתים מתוך המגעים. גם האנשים שמקבלים הודעה מאיכוני השב"כ מתבקשים להיבדק. זה עוזר לנו לדעת אם אתם חיוביים. חייבים לעשות חקירה ולקטוע את המגעים". גמזו ציין כי הוא מעוניין לקצר את תקופת הבידוד ל-10 ימים.
דבריו של גמזו מגיעים ברקע המאבק על מתווה חזרת הכיתות הנמוכות ללימודים ביום ראשון הקרוב, במסגרת שלב ההקלות השני של היציאה ההדרגתית מהסגר. "אי אפשר לנהל את המשבר רק על ידי גורמי המקצוע ומנכ"ל משרד הבריאות. כולם צריכים להתחיל לעבוד בדרך אחת. הפרויקטור הוא אדם שזה כל תפקידו - לכוון". גמזו התייחס לחפיפה של פרופ' נחמן אש, שמחליף אותו בתפקיד, ואמר כי "אעשה הכל כדי להעביר את כל המשימות ואת כל התהליכים והאחריות לפרופסור אש".
מוקדם יותר תקפה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד את המתווה שגיבשו הרשויות המקומיות לפתיחת כיתות א'-ד' למשך חמישה ימים בשבוע, לאחר שהממשלה הודיעה שאין ביכולתה לממן את הלימודים בכיתות א'-ב' במשך שבוע מלא בקפסולות.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו, היום. "דנים על שיפור מתווה החינוך"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"עם כל הכבוד לרשויות המקומיות, המעסיק שלנו הוא המדינה ואנחנו מקבלים הוראות ממשרד החינוך בלבד", בן דויד אמרה ל-ynet. זאת במקביל לדיון שנערך בוועדת החינוך של הכנסת - שהחליטה שלא לאשר את מתווה משרדי הבריאות והחינוך המגביל 15 תלמידים בקפסולה ושמירה על מרחק של 100 מטרים בלמידה במרחבים פתוחים.
הוועדה קראה לקבינט הקורונה להעלות את מספר התלמידים בקפסולה בלמידה במרחבים ל-20, ולצמצם את הריחוק בין קבוצה לקבוצה ל-50 מטרים.
בהמשך לחוסר ההסכמות במתווה החזרת הכיתות הנמוכות ללימודים, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים בטקס חתימה על הסכם הרחבת שיתופי פעולה מדעיים עם ארה"ב ביהודה ושומרון ורמת הגולן. נתניהו אמר כי "אני דן עם שר החינוך והשלטון המקומי על שיפור מתווה הלימודים, אפשרויות שונות נבדקות".