1 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן ומלכה לייפר
יעקב ליצמן ומלכה לייפר
לייפר וליצמן
(צילום: עמית שאבי, ירון ברנר)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתכוון להעמיד לדין בכפוף לשימוע את שר השיכון יעקב ליצמן בפרשת מלכה לייפר, הנאשמת בעבירות מין חמורות בתלמידותיה. לייפר הוסגרה לאוסטרליה אחרי סחבת שנמשכה שנים, וליצמן חשוד בכך שבזמן שהיה שר הבריאות ניסה להשפיע על הפסיכיאטרים ממשרדו שמונו לקבוע את כשירותה הנפשית.

לפני שנתיים הודיעה המשטרה שקיימת תשתית ראייתית נגד ליצמן בפרשת המורה הפדופילית ובפרשה נוספת, שעליה טרם הכריע מנדלבליט. ליצמן חשוד שניסה להשפיע באופן פסול על חוות דעתם של הפסיכיאטרים, עובדי משרד הבריאות, שמונו על-ידי בית המשפט המחוזי בירושלים לקבוע את כשירותה הנפשית של לייפר. כל זה קרה כשהייתה מועמדת להסגרה לשלטונות אוסטרליה בגין עבירות מין בקטינות, ובעיצומו של הליך הסגרה בבית משפט.
לייפר ניהלה מאבק נגד הסגרתה לאוסטרליה בבית המשפט המחוזי בירושלים החל מ-2014, ורק ב-2021 היא הוסגרה. שלושה פסיכיאטרים בכירים נדרשו לתת חוות דעת בעניינה, ומהחקירה עלה כי ליצמן פנה יותר מפעם אחת לפסיכיאטרים המחוזיים, שהם עדי תביעה, והעביר להם מסר לגבי חוות הדעת הרצויה. ליצמן עשה זאת בארבע עיניים וללא שותפים, אף שהפסיכיאטרים היו כפופים למרותו. בנוסף, הוא הבטיח קידום לפסיכיאטרים תמורת חוות דעת. בסיום החקירה לא נמצאה תשתית ראייתית נגד הפסיכיאטרים.

האירוע השני שבגינו נחקר ליצמן, ושהיועמ"ש צפוי להכריע גם בעניינו, עסק בחשד שניסה להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת בית עסק בתחום המזון שבעליו מקורב אליו. לפי החשד, ליצמן ניסה למנוע את הליכי סגירת העסק, שבו אותרו ממצאי תברואה חמורים שהביאו לתחלואה של כמה אנשים שאכלו מתוצרתו. אותו בית עסק נמצא במרחק רחוב אחד מביתו של ליצמן, ויש בו אף מאכלים "על שמו". באותו בית עסק מצאו גורמים במשרד הבריאות בתחום המזון סלמונלה וליסטריה, בעקבות דיווחים כי אישה הפילה את עוברה לאחר שאכלה במקום. בנוסף, נמצא קשר בין שלושה מקרי אשפוז לחיידקים שאותרו בבית העסק.
ב-2015 הוציא מחלק המזון צו סגירה למקום, אבל ליצמן התערב בנושא, ביקש להקפיא את הצו וערך ביקור במסעדה יחד עם מנהל שירות מזון. מהחקירה עלה כי ליצמן הסביר בביקור לגורמי המקצוע איך אפשר להימנע מסגירת העסק, ואמר להם: "אני אוכל במקום הזה". 
חמישה משתתפים ממנהל המזון במשרד הבריאות אמרו לו שהמקום מסוכן, ובתגובה ליצמן התעניין איך אפשר לבוא לקראתם בתנאי העסקתם. בסופו של דבר אנשי מנהל המזון לא שינו את חוות דעתם.

"לא מכיר מלכה לייפר"

לפי המשטרה, התשתית הראייתית שהתגבשה נגד ליצמן היא ביצוע עבירות של הדחה בעדות, מרמה והפרת אמונים בפרשת לייפר, וכן הצעת שוחד, מרמה והפרת אמונים בפרשת בית העסק לממכר מזון.
ליצמן, אגב, הכחיש את החשדות נגדו גם אחרי שהמשטרה הודיעה על גיבוש תשתית ראייתית להעמדתו לדין. באוגוסט 2019, אחרי הודעת המשטרה, אמר ליצמן באולפן ynet כי "אני לא יכול להתחרות עם מוציאיי לעז. נחקרתי, עניתי על כל השאלות ואני מכחיש בתוקף רב את כל מה שאומרים ומציעים שם. נחקרתי, עניתי על כל השאלות – ונשאיר את זה ככה".
לדברי ליצמן, "אני לא מכיר מלכה לייפר ולא רוצה להתייחס לחקירה. לא מכיר את האנשים, עניתי למשטרה ואני לא יכול לדבר על זה הרבה. כפי שאמרתי – אני מכחיש".
מלשכתו של ליצמן נמסר אז כי הוא "פעל בכל שנות תפקידו לטובת אזרחי ישראל, בשקיפות מוחלטת ועל-פי חוק. הלשכה נוהגת במדיניות ברורה של דלת פתוחה לסיוע ועזרה לציבור ללא אפליה בין האוכלוסיות והמגזרים וללא בירור מצב הפונים לסיוע. מהודעת המשטרה עולה שהיא סבורה כי לא נעברה עבירה במירב סעיפי החשדות שבהם נחקר ליצמן. אנו בטוחים שיתגלה כי לא נפל פגם במעשיו".