2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
בית ספר בתל אביב
(צילום: AFP)
צוות המומחים של ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, הגיש הבוקר (ראשון) את המלצותיו לקראת קבינט הקורונה שייערך בצהריים ויתמקד בהחזרת תלמידי א'-ד' לבתי הספר - וקורא לחדש את הלימודים בכיתות א'-ד' בקפסולות ביישובים שנערכו לכך.
למרות ההמלצה, המומחים הסכימו כי הילדים מדבקים ונדבקים גם אם בשיעורים פחותים ממבוגרים צעירים - ואמרו כי אין סיבה להתפשר על תנאי לימודים שיסכנו את התלמידים ואת משפחותיהם בזמן שעדיין מתקיימת הדבקה מפושטת בקהילה. עם זאת, המחלוקת על חידוש הלימודים עדיין לא נפתרה. שר החינוך יואב גלנט טוען כי חזרה בקפסולות דורשת תוספת של 5 מיליארד שקל, ובמשרדו טוענים כי כל תוכנית שתיקבע על-ידי משרד הבריאות ותתוקצב על-ידי משרד הבריאות - תמומש.

"חשוב לשלב כוחות בין משרד החינוך, השלטון המקומי ומשרד הבריאות כדי לוודא את מיצוי הפתרונות הגמישים לפתיחת הלימודים כבר בשלב 2", קבעו המומחים והוסיפו כי הדבר צריך להיעשות "תוך מאמץ לגבש ולאמץ מתווים שאינם משיתים עלויות ועיכובים שאינם מחויבי המציאות".
כמו כן, המומחים הדגישו בתום הדיון שנערך אמש כי שני העקרונות שצריכים להוביל כעת את ההחלטות הם דיפרנציאליות בכל הנוגע למגבלות במוקדי התחלואה - שיופעלו באופן שוויוני ואחיד בין הסקטורים והאוכלוסיות. לדבריהם, אי-עמידה בכך תפגע אנושות ביכולת להשיג פתרון ארוך טווח שימנע הידרדרות.
2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
חזרה לבית הספר - רק בשיעורי חוץ
(צילום: AFP)
העיקרון השני שעליו המליצו המומחים הוא מניעת התקהלויות מסכנות באמצעות הגברה משמעותית של האכיפה בחתונות ובאירועים חברתיים צפופים שמתקיימים בניגוד לתקנות. "לאור הדיווחים המתרבים על חתונות ואירועים חברתיים בכל המגזרים, היעדר אכיפה אפקטיבית מסכן את המשק ואת הצלחת התוכנית כולה, ואין לקבלו", כתבו.
בדיון, שהשתתפו בו פרופ' רן בליצר, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, פרופ' ארנון אפק, פרופ' נדב דוידוביץ', פרופ' חגי לוין, ד"ר דורית ניצן, ד"ר אודי קלנר, פרופ' גליה רהב ופרופ' שוקי שמר, הוסכם גם כי יש למנוע ערבובים בקפסולות הצוותים והתלמידים בצהרונים ובהסעות, וכי ניתן לערוך שיעורים בחוץ גם בקבוצות של 19 תלמידים, ולא בקבוצות של תשעה, כפי שהוכרז.
במסגרת השלב השני של אסטרטגיית היציאה, המליצו המומחים לפתוח גם שירותים שנערכים אחד על אחד, לרבות רפואה משלימה, במקביל לפתיחת הלימודים - ובהתאם לתוכניות של משרד הבריאות. בקבינט של גמזו עדיין חלוקים על פתיחה נוספת של המסחר - וממליצים להתמקד בענפים שלא כוללים קבלת קהל, בהם גם חנויות בקניונים, ובמקומות שלא יוצרים התגודדות בחלל סגור.
"ייטב לפצות כלכלית את בעלי העסקים שמתאפיינים בצפיפות ולהבהיר כי לא ייפתחו בחודשים הקרובים, מאשר להשלות אותם שהדבר יתאפשר בשלב הקלות מתקדם הצפוי באמצע החורף", כתבו המומחים.