ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (יום ד') בפתח ישיבת סיעת הליכוד לפרסומים על טיוח לכאורה של עבירות שביצעו חוקרים בתיקיו הפליליים. "ברור שיש פה החלטות פוליטיות שהתקבלו על-ידי המשטרה והפרקליטות תוך עיוות הצדק והחוק, האמת והכול כדי להפיל את ראש הממשלה, להפיל אותנו", הוא אמר. אי אפשר שלא להזדעזע. את ההתנהלות הזו חייבים לחקור". שר הביטחון בני גנץ השיב לדברי נתניהו בישיבת סיעת כחול לבן: "מתקפות חריפות מצד השלטון נגד מערכת האכיפה הן סכנה לדמוקרטיה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)

ראש הממשלה תהה בפני חברי סיעתו: "מי יחקור? המפכ"ל ששומר על החוקר? הפרקליט ששומר על המפכ"ל? אולי היועמ"ש? האם ייתכן שהוא לא ידע על ההתנהלות הזו ולא אישר אותה? אני אתן הערכה זהירה – היועמ"ש לא יבדוק את זה. אין מנוס מחקירה עצמאית בלתי תלויה".
גנץ, מצידו, אמר בישיבת סיעת כחול לבן כי "המתקפות הן לא ביקורת לגיטימית ואין בה אלא ניסיון לרסק ולפרק. מערכת המשפט ואכיפת החוק לא נולדו ולא יקרסו לטובתו או לרעתו של אדם זה או אחר".
הוא הוסיף: "כחול לבן מחזיקה במשרד המשפטים כדי למנוע צעדים מסוכנים* ומיותרים ובעיקר כדי להמשיך להגן על בתי המשפט ועל מערכת אכיפת החוק שתבטיח את חוסנה הדמוקרטי של ישראל. לא הכול פוליטי – לא הכול אישי. נעמוד כולנו כחומה בצורה וניתן גב למערכת המשפט".

ח"כים בליכוד קראו: ללכת לבחירות

יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר עדכן את חברי הליכוד כי ישיבת הסיעה צפויה לעסוק בהתנהלות המשטרה והפרקליטות. "ייתכן שיתקבלו שם החלטות לגבי פעולות שהסיעה צפויה לנקוט", כתב זוהר לח"כים לפני הישיבה.
יו"ר הכנסת יריב לוין התייחס גם הוא לפרסומים האחרונים: "אנחנו נחשפנו לידיעות מרעישות. יש תיקים שנפתחים ונסגרים, מה לא. כולם מסתירים את האמת מהציבור. זה חייב להיפסק". לדבריו, "במערכות הללו, שהן הרגישות ביותר, אסור שיהיו תפוחים רקובים. חייבת להיות שקיפות מלאה ובקרה הדוקה".
4 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
מירי רגב. ניסנקורן צריך להקים ועדת חקירה
(צילום: אבי מועלם)
"אסור להסכים להשתקה של הביקורת. גם המאבק הזה כמו המאבק בקורונה – איננו עניין מפלגתי", הוסיף לוין. "זה לא עניין של קואליציה ואופוזיציה. זה דבר שצריך להדיר שינה מעיניו של כל אזרח. אי אפשר לדבר על חשיבות של שקיפות וביקורת, אבל לנסות בכל מחיר לבלום ביקורת ושקיפות במקומות הרגישים ביותר".
שרת התחבורה מירי רגב אמרה בתוך הישיבה כי שר המשפטים אבי ניסנקורן הוא זה שצריך ליזום הקמה של ועדת חקירה בנושא. "נדרש לבדוק את כל המיילים והמסרונים. מה הם מסתירים?", היא תהתה. "מה עם הקלטות הרפז, פרשת אלשייך והממד החמישי? בואו נשים הכול על השולחן".
חברי הכנסת עוזי דיין, מאי גולן ושלמה קרעי קראו לנתניהו ללכת לבחירות. אותה גולן גם תקפה את שר המשפטים ניסנקורן בחריפות: "הוא, לדעתי, האיש המסוכן ביותר היום בממשלת ישראל. אם היה מושג שנקרא דיפ סטייט, שהיינו מדברים עליו כל כך הרבה, הוא הנציג האולטימטיבי של אותה מדינה מסוכנת, מחתרתית שיושבת באפלה ומתכננת את עתיד המדינה הזו".
4 צפייה בגלריה
מאי גולן
מאי גולן
מאי גולן. תקפה את ניסנקורן בישיבה
(צילום: ערוץ הכנסת )
היא הוסיפה: "לעזאזל עם רצון העם והמצביעים. זה מה שאני חושבת עליו. הציבור מתחיל להבין את זה. לקח לו מעט זמן, אבל יש כעס גדול מאוד על האיש המסוכן הזה שבא מארגון שהתנהל כאילו הוא ראש כנופיית פשיעה".
בפתח הישיבה, התייחס יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר לדיווח ב"הארץ" ולפיו היועץ המשפטי לממשלה שינה את עמדתו בנוגע ליציאתו של נתניהו לנבצרות: "מדינת ישראל בצומת קריטי. גופים שלא נבחרו חושבים שהם יכולים לעשות דין. הגענו לנקודה בלתי נתפסת. אם זה נכון – אני מקווה שנגיע למצב שרק הציבור יכול להחליט ולא אף אחד אחר".

מטעמו של מנדלבליט עצמו נמסר כי עמדתו בנוגע לסוגיית הנבצרות לא השתנתה. "עמדת היועץ המשפטי לממשלה בסוגייה, כפי שנמסרה לבג"ץ וכפי שנמסרה רק לפני מספר ימים בנאומו בטקס פתיחת שנת המשפט - בעינה עומדת", נמסר. "מעבר לכך לא נתייחס לדיונים פנימיים".
ח"כ שלמה קרעי התייחס גם הוא לפרסום בדבר השינוי בעמדת היועמ"ש, ואמר כי "אם מנדלבליט יעז לקבוע דבר לא חוקי ושערורייתי שכזה, הפגנות בלפור ייראו כאין וכאפס לעומת מה שיהיה כאן. לא נשאיר זכר ממפלגת צלאח א-דין. נפרק ונרכיב מחדש. אני הנהג של ה-D9". קרעי הוסיף כי "אם כחול לבן תוקעים את הצעות החוק שלנו בוועדת השרים לחקיקה, הגיע הזמן שנעלה הצעות חוק להצבעה במליאה ונדלג על ועדת השרים. נתחיל לממש את ההבטחות לבוחרים שלנו: הקמת בית משפט לחוקה, ביטול בג"ץ, הפרטת תאגיד השידור הציבורי והפסקת בזבוז כספי הציבור".
אתמול תקף נתניהו ארוכות את המשטרה והפרקליטות, והתנצל בפני משפחת יעקוב אבו אלקיעאן, שנורה למוות על ידי שוטרים ביישוב הבדואי אום אל-חיראן בינואר 2017. לדבריו, "יש כאן חקירות פוליטיות, שהיו מזוהמות מהרגע הראשון. תפירת תיקים כשהמטרה היא להפיל ראש ממשלה מכהן. אתמול ראינו שמטייחים חקירות, קוברים חקירות, מכסת"חים אחד את השני והכול למען מטרה פוליטית".
4 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
היועמ"ש מנדלבליט. אין קשר לרה"מ
(צילום: מוטי קמחי)
בהודעה מטעם היועץ המשפטי לממשלה, שפורסמה הערב, נמסר כי הטענה שפרקליטות המדינה קבעה כי יעקוב אבו אלקיעאן היה מחבל היא טענת כזב. "היועץ המשפטי לממשלה דוחה בתוקף טענה זו, ובוודאי את הטענה כי הדבר (שכאמור מעולם לא קרה) נעשה חלילה כדי לפגוע בראש הממשלה", מסר היועמ"ש. "לאירוע הטרגי באום אל-חיראן ולבדיקה שנעשתה בעקבותיו אין ולא היה כל קשר לראש הממשלה".
עוד נמסר מטעמו של מנדלבליט: "טענות כאמור הן שקר וכזב, המצאת יש מאין, שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק ולהחלטותיה בעניינו של ראש הממשלה".
פורסם לראשונה: 18:59, 09.09.20