ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, אמר הבוקר (יום ב') בדיון בוועדת החוקה של הכנסת על הגבלות היציאה מישראל והכניסה אליה כי ועדת החריגים קורסת כמעט תחת עומס הבקשות שמפנים אליה המוני ישראלים. על רקע מתווה התעופה שאמש אושר באופן עקרוני בקבינט הקורונה, ולפיו בכל יום יוכלו להיכנס לישראל כ-2,000 נוסעים, ד"ר שלמון הוסיף כי כחלופה לבידוד במלונית נבחנת האפשרות להעניק לשבים אזיק אלקטרוני, על מנת לוודא שהם שומרים על הבידוד הביתי.

2 צפייה בגלריה
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
נמל התעופה בן גוריון
(צילום: נדב אבס)
2 צפייה בגלריה
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
(צילום: נדב אבס)
בדיון הבוקר בוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת אמר שלמון בנוגע לעומס עמו מתמודדת ועדת החריגים - שישראלים רבים מתלוננים כי אינם מצליחים ליצור עמה קשר - כי "להערכתנו לא נוכל לנהל כל כך הרבה כניסות ליום. לא נוכל לקיים את ועדות החריגים במספרים האלה. למעלה מ-80% פונים לוועדת חריגים". הח"כים דרשו שהמדינה תאפשר כניסה של מטוסים נוספים, אך שלמון השיב כי הוא לא רואה כיצד אפשר להכניס 2,000 נוסעים ביום אם רוצים למנוע כניסת מוטציות חדשות.


בנוגע לאפשרות של חלופה לבידוד במלוניות, אותה הוא כינה "אכיפה אלקטרונית", אמר שלמון כי היא ההצעה הזו מקודמת כבר זמן מה, אך כדי להוציאה לפועל נדרשת לדבריו חקיקה ראשית. "אדם יוכל לבחור אופציה של מלונית או אופציה אלקטרונית. אנחנו מחפשים רכיב שיאזן בין הצורך לוודא שאנשים נמצאים בבידוד לבין כמובן הזכויות. משרד המשפטים דורש חקיקה ראשית. בעינינו ההגבלה היא פחותה מההגבלה במלוניות אבל יש כאלה שסבורים אחרת", אמר.
רגע משעשע בדיון נרשם כאשר ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה מתח ביקורת על פעילות וועדת החריגים ותהה: "כשנינט טייב או הישרדות ירצו לצאת זה בסדר? מה זה סדרי העדיפויות האלה?". יו"ר הוועדה יעקב אשר, גם הוא ח"כ מיהדות התורה, שאל אותו: "מי זו נינט טייב? היא מדגל התורה?". פינדרוס השיב לו: "נינט טייב זה בהחלפה בין ויז'ניץ לבעלז, היא נכנסה שם". ד"ר שלמון התבדח: "היא מש"ס בכלל".
בדיון אתמול בקבינט הקורונה, שצפוי להתכנס מחדש כבר היום, אושר כאמור באופן עקרוני מתווה הטיסות שגיבשה שרת התחבורה מירי רגב. לפי התוכנית יורשו להיכנס מדי יום עד 2,000 נוסעים דרך נתב"ג. תיקוני חקיקה יעניקו לפקחים סמכויות מורחבות בנתב"ג. משרד הביטחון ייערך לפתוח מספיק חדרי בידוד במלוניות, ומשרד הבריאות ייערך לתת מענה לוועדת החריגים. מתווה זה אושר עקרונית, ובהמשך יאושרו התקנות הקשורות אליו.
מתווה התעופה אושר במענה ללחץ של חברות תעופה אמריקניות להשתלב בטיסות החילוץ. ככל הנראה מחלימים ומחוסנים לא יצטרכו להיכנס למלוניות בידוד. במהלך הדיון ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו לשקול את האפשרות לשקול עונש מאסר למי שיסרב להתפנות למלונית עם שובו מחו"ל.