ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התראיין הבוקר (ג') באולפן ynet והצהיר שוב על התנגדותו לוועדה מיוחדת לענייני ערבים שהוקמה בהפתעה אתמול בוועדה המסדרת. לדבריו, מטרת הישיבה הייתה בכלל כדי להקים נשיאות שתקדם בחירה ישירה לראשות הממשלה.
"היה בעבר תפקיד של יועץ לענייני ערבים, שר לענייני ערבים", אמר טיבי, "כל הציבור הערבי התנגד וביטלנו את התפקידים הללו. אנחנו רוצים שהנושאים שלנו יוצפו בכל ועדות הכנסת – ועדת הפנים, הכספים, הכלכלה והחינוך. לדחוק את הנושאים האלה לוועדה אחת, שכבר אתמול התחילו לקרוא לה 'הוועדה של הערבים, זו חזרה לאחור".
2 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
טיבי, מימין. אתמול בוועדה המסדרת
(צילום: ערוץ כנסת)
עוד תקף טיבי את המהלך: "אין כאן שום התקדמות פרלמנטרית. לחרדים יש גם בעיות מיוחדות, מישהו שמע פעם ח"כ מציע 'ועדה לענייני חרדים'? זאת טעות, ירייה ברגל. היה צריך לשמור על הוועדה למאבק באלימות, גם בראשות רע"מ. היינו תומכים".
- ייתכן שהתעצבנת כי מנסור עבאס עשה מהלכים פוליטיים והשיג את מה שרצה? "יש דברים שגם אנחנו לא מוכנים לעשות בענייני סחר-מכר. ימינה מנהלת מו"מ בתוך החדרים להקמת ממשלה, ובוועדה המסדרת הם הולכים על הראש של יש עתיד והגוש כולו. סוחרים ברמה הרדודה ביותר כדי להקים נשיאות, שתקדם את חוק הבחירה הישירה, זו הייתה מטרת הישיבה אתמול.
"צריך להקים נשיאות כי בלי נשיאות אין פה חוקים, אי אפשר להגיש הצעות חוק פרטיות", המשיך טיבי, "הדברים האלה היו כל כך צורמים. בשבועיים האחרונים יש סחר-מכר שלא מוסיף כבוד לכנסת ולמהלכים הפוליטיים. לא כל דבר הוא כזה. אתמול הייתי אחד מארבעת סגני יו"ר הכנסת, כאילו עסקה. ביקשתי למשוך את שמי, לא להצביע עליי כסגן יו"ר, אני רוצה להיות מתואם עם אחרים, אעשה את זה בצורה נקייה, ישרה ונכונה. זה עדיף. לא רבים מוותרים על המינוי שלהם לסגני שרים בצורה הזאת, אני עשיתי את זה".

ח"כ טיבי התייחס לאלימות בירושלים ובעזה, וכינה את התנהלות המשטרה בעיר הבירה "אגרסיה". הוא הוסיף: "המשטרה עשתה פרובוקציה כשסגרה את המדרגות והציבה מחסומים בשער שכם. העמדה הטבעית, הנורמלית ביותר, היא שנהיה נגד ההידרדרות הזאת שהמשטרה יזמה, ולכן קראנו להסיר את המחסומים. אני ביקרתי שם אישית ודרשתי את הסרת המחסומים. זה תפקידו של איש ציבור, ובסופו של דבר - ראה זה פלא - המחאה של הצעירים הצליחה. אם אתם חושבים שאפשר להשתיק את הח"כים הערבים, שלא יצביעו על העוול הנורא שמתרחש בירושלים המזרחית, מסגד אל-אקצא, או במקומות אחרים, או שנפסיק להגיד 'כיבוש' – אז תדבר עם ערבים אחרים, לא איתנו".
2 צפייה בגלריה
"מתואמים". טיבי ולפיד
"מתואמים". טיבי ולפיד
"מתואמים". טיבי ולפיד
(צילום: אוהד צויגנברג)
- תוכלו לחיות עם ממשלה שבראשה עומד בנט? אם יש מתכונת כזאת, תעשו הכול כדי שהממשלה הזו תשרוד או שתפילו אותה? "בשלב זה אנחנו מנהלים מגעים וישיבות עם יאיר לפיד. גם אתמול נפגשנו איתו. הוא שמע על צורכי החברה הערבית, קיבלנו עדכונים על מה שקורה ודיברנו על המהלכים הפרלמנטריים בכנסת - שם זה מתנקז כרגע ואנחנו ערים לעובדה שנתניהו עושה הכול אבל הכול כדי או לקדם בחירה ישירה לראשות הממשלה, או להקים ממשלה שבה 'היהודים יסתדרו לבד', כמו ששמעתי את אחד מחברי הקואליציה אומר אתמול - 'בסופו של דבר ייתכן שהיהודים יסתדרו לבד' - עם סער, בנט, רוטציה, לא רוטציה. הימים הבאים יגידו".
טיבי סיפר כי מתנהלים מהלכים מתואמים עם לפיד. "אנחנו מדברים ומתאמים, גם עם מאיר כהן - הנציג הבכיר של יש עתיד בוועדה המסדרת. יש לו הקשבה ואמפתיה לדרישות שלנו, לגבי הציבור הערבי, וההקשבה הזאת חשובה לנו מאוד כי את מצוקות התושבים הערבים צריך להציף בכל מקום. גם בכנסת, גם מול שרי הממשלה".
- אם לפיד יבקש ממך לזוז הצידה כדי להשביע ממשלה בראשת בנט - תאפשר את זה? "נחכה לסיום המנדט של נתניהו. אם הוא יסתיים, כי ייתכן שהוא יעשה מהלך מסוים לפני. אנחנו נמשיך בשיחות עם לפיד, הדעות שלנו לגבי בנט ידועות, גם את התחושות שלי לגבי ימינה הבעתי אתמול בכנסת".
- מובן מדבריך שאתה לא פוסל שיתוף פעולה להקמת ממשלה גם בראשות בנט. "אמרנו בעבר שלא נצביע בעד ממשלה כזאת, אבל אנחנו ממשיכים לנהל דיאלוג עם לפיד וזה מה שצריך לעשות".