מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הזהירה היום (ב') כי תשבית את בתי הספר מיום שלישי הבא אם לא יחוסנו צוותי הוראה. לקראת הדיון בקבינט הקורונה, שצפוי מחר, קראה בן דויד לשרים "לקבל החלטה אמיצה ולהשבית את מערכת החינוך למשך עשרה ימים ובמהלכם לחסן את צוותי ההוראה".
בן דויד אמרה כי שיעור המורים והגננות החיוביים לקורונה גדול ב-50% מחלקם באוכלוסייה. "אנחנו דואגים לחסן חלק מהמורים בלילות כמו גנבים", היא אמרה. היא הוסיפה כי מתחילת המגפה חל גידול בשיעור המורים הפונים לקבל עזרה ותמיכה נפשית במסגרת "מודעות", מיזם של הסתדרות המורים – יותר מ-20 אלף בתקופת הקורונה לעומת 16 אלף בשנה הקודמת.

לטענתה, מורים רבים חוששים ומתכוונים לצאת לחופשות מחלה יזומות מחשש מהידבקות ובשל תחושה שהמדינה מפקירה אותם. "אנחנו מבינים את ההורים וגם אנחנו רוצים ללמד את התלמידים בבתי הספר, אך משרד הבריאות זועק שישנה עלייה בתחלואה ואי אפשר להתעלם מהמצב", אמרה בן דויד. "אם המורים יידבקו בקורונה, גם הילדים וההורים יישארו בבית ולא תהייה כלכלה".
לדבריה, ההחלטה לפתוח גנים וכיתות נמוכות באופן מלא ובלי קפסולות החמירה את המצב. היא הוסיפה: "המורים אינם בייביסיטר. אנחנו בסיכון כמו צוותי הרפואה. הגיע הזמן להפסיק להתכחש לתחלואה. ישנם בתי חולים שהסכימו לחסן את המורים, אך משרד הבריאות מנע זאת ואיים לקצץ בתקציבים המגיעים להם".
4 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"אם המורים יידבקו, גם הילדים וההורים יישארו בבית". בן דויד
(צילום: הדר יואביאן)
בשבוע שעבר, לאחר שהוחלט כי אין די חיסונים בכדי לחסן את צוותי ההוראה בשלב זה, הכריזה בן דויד על סכסוך עבודה. "במקום שמשרד החינוך והמדינה ידאגו לחסן אותנו, הם פועלים לפתוח את מערכת החינוך", היא אמרה היום. "מפקירים את הגננות והמורים המחויבים להגיע מדי יום לגנים ולבתי ספר שהפכו מדגרות קורונה ומסכנים אותם".

"42% מהתחלואה - במערכת החינוך"

אינה זלצמן, מנהלת המנהל הפדגוגי במשרד החינוך, אמרה בדיון בוועדת הכנסת כי "עמדת משרד החינוך היא שצריך להפעיל את בתי הספר באופן דיפרנציאלי לפי מדד תחלואה בכל היישובים ובכל הגילים, אבל אנחנו מבינים ושומעים מה קורה. יש עלייה בתחלואה וצריך לאזן כדי שנצא מחוזקים יותר". זלצמן אמרה כי שר החינוך יואב גלנט "קיבל את הצעת ראש הממשלה שילדי גני הילדים עד כיתות ד' ימשיכו ללמוד וכן תלמידי כיתות י"א וי"ב. תלמידי ה' עד י' ילמדו מרחוק".

4 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
יותר משליש מהנדבקים הם תלמידים. ארכיון
(צילום: בראל אפרים)
עינב לוק, מנהלת השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך, אמרה: "אנחנו ערים למציאות הרגשית והנפשית הכרוכה בסגירת חלק מהכיתות, מצוקות רגשיות, תחושת בדידות, עלייה בהתנהגויות סיכון. אנחנו רואים עלייה בהרבה היבטים מורכבים ולכן עושים מאמצים לתת מענים רגשיים וטיפוליים לתלמידים ולמורים".
ד"ר אפרת אפללו ממשרד הבריאות ציינה בדיון כי "המצב היה יותר טוב אילו היינו מקבלים בשבוע שעבר את התקנות. 42% מהתחלואה במדינה קשורה לחינוך, מטפלות, גננות ומורות. אי אפשר לעשות דיפרנציאליות משום שיש תחלואה בכל הארץ. יש התפרצויות בגנים, ביסודיים, בתיכונים, אצל חרדים וערבים, בכל מקום. אם לא נעצור לשבועיים, שום דבר לא ישתנה".
בדיון התעקשה בן דויד לקבל תשובה האם ומתי יחסנו צוותי הוראה. ד"ר אפללו השיבה כי הם נמצאים בקבוצות התעדוף, "רק לא במקום הראשון". היא הוסיפה: "כרגע הקשישים זו האוכלוסייה שנמצאת בתעדוף. לאחר מכן יגיעו עוד חיסונים ונמשיך לטפל בשאר האוכלוסייה".
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
"יש תחלואה בכל הארץ". תלמידים ומורים עם מסכות
(צילום: רויטרס)
פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים, קרא להשאיר את הגנים ואת כיתות א' עד ד' פתוחים ולסגור את היתר. "בכל העולם מבינים שיש גבול מאוד ברור בין ילדים עד גיל 10 ומעל, הן מבחינת הדבקה והן מבחינת הידבקות, גנים עד כיתה ד' ומכיתה ה' ואילך. אחוז החיוביים הרבה יותר נמוך מגיל עשר עד גיל 19. הרופאים במרפאות חווים את הקשיים של הילדים, יש שחזרו להרטיב או חזרו לישון עם ההורים וילד בן 8 שחזר לגמגם", אמר פרופ' גרוסמן. "יש לעשות חלוקה עד גיל עשר ומגיל עשר ואילך. זו פשרה כואבת אבל חשובה כדי לשמור על סבא וסבתא. יש להשאיר את מערכת החינוך פתוחה עד גיל 10".
יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, אמר: "אני מודאג שאומרים 'אין ספק'. אני חושב שאסור לנו לפעול באופן אוטומטי, אנחנו כן בוודאי צריכים דיפרנציאליות, אין שאלה בכלל. לא ייתכן שאנחנו רואים נתונים בחלוקה לזרם החינוך ולא מתייחסים למידת הסיכון. לגבי החיסונים, כמו שמחסנים חיילים ושוטרים, אפשר לחסן עובדי הוראה".
מנתוני מרכז השליטה למאבק בקורונה, שפרסם היום משרד הבריאות, עולה כי 37% מהנדבקים מכלל האוכלוסייה הם תלמידים. מדובר בשיעור הגבוה ביותר זה יותר מחודש - וכמובן שגם במספר הרב ביותר, על רקע העלייה המתמשכת במספר המאומתים. 5% מכלל המאובחנים כחולי קורונה הם אנשי צוות במערכת החינוך.
4 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים תל אביב
מתחם חיסונים תל אביב
"מחסנים מורים בלילות כמו גנבים". מתחם חיסונים תל אביב
(צילום: AFP)
נכון לאתמול, מספר הגנים הסגורים הוא 798. מספר בתי הספר הסגורים (אלו שלא נפתחו בגלל תחלואה אף שאינם בערים אדומות וכתומות) נותר יציב יחסית בתקופה האחרונה ועומד על 13. נכון לעכשיו, פרט לכיתות ה' עד י' בערים אדומות וכתומות (ובערים בודדות שהחליטו לסגור אף הן את שכבות אלו), כל שאר מערכת החינוך פועלת כסדרה, מלבד בתי ספר וגנים שנסגרו עקב מקרי תחלואה.
קבינט הקורונה ידון, ככל הנראה מחר, בהידוק המגבלות. ראש הממשלה בנימין נתניהו מצדד בסגר הדוק למשך שבוע עד 10 ימים, בעוד יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ מתנגד לסגירת בתי הספר. בכמה רשויות מקומיות החליטו ראשי היישובים לסגור באופן עצמאי חלקים ממערכת החינוך מחשש להדבקה נרחבת.
בנוגע למערכת החינוך, נדונו כל האפשרויות שעומדות על הפרק - סגירת כל מוסדות החינוך כפי שדורש משרד הבריאות או חזרה למתווה המקורי שאושר בקבינט: פתיחת גני הילדים, כיתות א'-ד' ו-י"א-י"ב בכל הארץ והעברת כיתות ה'-י' בכל הארץ למתווה של למידה מרחוק בזום. המתווה שכבר קיבל את אישור הקבינט, התהפך כזכור בעקבות החלטת ועדת החינוך של הכנסת.