יש דיפלומטים שמעדיפים להישאר ניטראליים, אבל ננאיה מהוטה אינה כזאת. שרת החוץ החדשה של ניו זילנד לא היססה לחגוג את ניצחון ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב. אחרי ההכרזה על ניצחון ביידן – וההפסד של דונלד טראמפ – היא פרסמה בטוויטר אימוג'י של פרצוף מחייך. כשהיא נשאלת על ניצחון ביידן היא אומרת שנאום הניצחון של הסגנית שלו, קמלה האריס, היה נאום מעורר השראה לנשים רבות ברחבי העולם.
4 צפייה בגלריה
ננאיה מהוטה שרת החוץ של ניו זילנד
ננאיה מהוטה שרת החוץ של ניו זילנד
שרת החוץ החדשה של ניו זילנד
(צילום: AP)
מהוטה בת ה-50 היא האישה הראשונה מהמיעוט הילידי בניו זילנד, המאורים, שמכהנת בתפקיד שרת החוץ. המינוי שלה, בממשלה החדשה של ג'סינדה ארדרן, היה מפתיע - למרות שהיא חברת פרלמנט כבר שנים ארוכות. היא נבחרה לראשונה לפרלמנט ב-1996, כשהייתה בת 26. כעת, אחרי הניצחון המוחץ של ארדרן בבחירות בחודש שעבר, היא חלק מהקבינט "המגוון ביותר אי פעם". מהוטה מאושרת מבחירתה לתפקיד ומבטיחה שהגישה שלה במדיניות החוץ תהיה מעט אחרת. היא לא חיכתה יותר מדי לעימות הראשון שלה.
ניו זילנד מנסה כבר תקופה ארוכה שלא להרגיז את סין, שותפת הסחר הגדולה ביותר שלה, וחוסכת בביקורת נגדה. בשבוע שעבר מהוטה בחרה לנקוט בצעד אמיץ והצטרפה לאוסטרליה, קנדה, בריטניה וארה"ב כשגינתה את סין על הטלת חוקים חדשים לפסילת מחוקקים בהונג קונג. סין זעמה. "תיזהרי שלא יתקעו לך אצבע בעין", אמר דובר משרד החוץ הסיני, בהתייחסות לברית הצבאית "חמש העיניים" של המדינות שמחו נגד סין.
מהוטה אמרה שהיא דיברה עם ארדרן לפני שהחליטה לחתום על הצהרת הגינוי, והרגישה שזה היה הצעד הטבעי והנכון לעשות. היא מאמינה שיחסיה של ניו זילנד עם סין "בוגרים מספיק" כדי לשרוד גם מחלוקות שכאלה. ובכל זאת מחכה למהוטה אתגר לא פשוט בכהונתה כשרת החוץ. היא תצטרך למצוא את האיזון הנכון ולתמרן בין סין וארה"ב, מעצמות שהיחסים ביניהן נמצאים בשפל. בנוסף היא תנסה להדק את היחסים בין מדינות האיים, שכנותיה של ניו זילנד באוקיינוס השקט, למרות שמגפת הקורונה מונעת ממנה לבקר במדינות השכנות. "זה עשויה להיות תקופת 'דיפלומטיית הזום'".
הקעקוע שמופיע על פניה של מהוטה הפך אותה לדמות שמעוררת עניין ברחבי העולם. היא עשתה את הקעקוע לפני ארבע שנים, כדי לחלוק כבוד למורשת שלה, לאבותיה ולקשר עם פפאטואנוקו – אמא אדמה. "הדבר השכיח ביותר ששואלים אותי זה אם זה כאב", היא צוחקת. מהוטה אומרת שהיא לא הרגישה את הכאב, מכיוון שבזמן עשיית הקעקוע היא הייתה שקועה במקום אחר.
מהוטה מספרת שהקעקוע גורם לה להיות קשובה יותר לרצון שלה להתפתח כאדם, ובעזרתו היא מבינה איך להתייחס לאנשים אחרים. "זה כמעט כמו מצפן", היא אומרת. לפני 30 שנה, בתקופה שקדמה לתחייתה של התרבות המאורית בניו זילנד, קעקועי פנים היו נפוצים בעיקר אצל עבריינים. מהוטה מציינת שלמרות שהיא עדיין מקבלת תגובות שליליות בארצה, רוב הניו זילנדים מעריכים את המורשת התרבותית.
4 צפייה בגלריה
ניו זילנד ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן מכריזה הסרת סגר נגיף קורונה
ניו זילנד ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן מכריזה הסרת סגר נגיף קורונה
ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן
(צילום: AP)
מהוטה היא בתו של רוברט מהוטה, אישיות מאורית בולטת שסייע במו"מ להסכם כלכלי פורץ דרך, שבו קיבלו המאורים פיצויים מהממשלה על השטחים שנכבשו מהם בתקופת הקולוניאליזם. מהוטה אומרת שאביה, שכבר הלך לעולמו, היה המנטור שלה, אך מי ששכנעו אותה ללכת לפוליטיקה היו הסטודנטים שפגשה באוניברסיטה כשהייתה מתרגלת. "אם זה היה לפי הדרך שלו לא הייתי בפוליטיקה, אלא נשארת בשבט", אומרת שרת החוץ החדשה.