ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן נבחרה היום (שבת) לכהונה שנייה בתפקיד בבחירות הכלליות במדינה, וצפויה להשיג רוב מוחלט ונדיר בפרלמנט. מספירת יותר מ-90% מהקולות עולה כי מפלגת הלייבור בראשותה של ארדרן זכתה ב-49% מהקולות והמפלגה הלאומית השמרנית מהאופוזיציה קיבלה 27%.
4 צפייה בגלריה
 ג'סינדה ארדרן בחירות ניו זילנד מפלגת הלייבור אוקלנד
 ג'סינדה ארדרן בחירות ניו זילנד מפלגת הלייבור אוקלנד
"נפעל למען כל האזרחים". ארדרן במטה הלייבור באוקלנד
(צילום: AFP)
הלייבור צפויה לזכות ב-64 מתוך 120 המושבים בפרלמנט והמפלגה הלאומית ב-35 מושבים. זו התוצאה הטובה ביותר שהשיגה מפלגת הלייבור בניו זילנד זה 50 שנה ותאפשר לארדרן להקים ממשלה ללא מפלגות נוספות. אף מפלגה לא הצליחה לעשות זאת בניו זילנד מאז שינוי שיטת הבחירות ב-1996.
בנאום ניצחון בפני מאות תומכים מריעים במטה הלייבור באוקלנד אמרה ארדרן כי "אלה לא היו בחירות רגילות, וזו לא תקופה רגילה. היו הרבה חוסר ודאות וחרדה". היא הוסיפה כי "ניו זילנד העניקה למפלגת הלייבור את תמיכתה הגדולה ביותר זה 50 שנה. לא נתייחס לתמיכה הזאת כמובנת מאליה. אני מתחייבת שנפעל למען כל האזרחים".
4 צפייה בגלריה
ג'ודית קולינס  בחירות ניו זילנד המפלגה הלאומית
ג'ודית קולינס  בחירות ניו זילנד המפלגה הלאומית
"אנחנו עוד נחזור". מנהיגת האופוזיציה קולינס
(צילום: gettyimages)
מנהיגת המפלגה הלאומית ג'ודית קולינס בירכה את ארדרן על ההישג והבטיחה שמפלגתה תהיה "אופוזיציה איתנה". "שלוש שנים יחלפו כהרף עין", אמרה קולינס בהתייחסה לבחירות המתוכננות הבאות. "אנחנו עוד נחזור".
הבחירות היו אמורות להתקיים בחודש שעבר אך נדחו בשל התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה, שהובילה לסגר באוקלנד, העיר הגדולה והמאוכלסת ביותר בניו זילנד. לפני כשבועיים הודיעה ארדרן כי ארצה הביסה את הקורונה בפעם השנייה והסירה את ההגבלות.
4 צפייה בגלריה
 ג'סינדה ארדרן בחירות ניו זילנד מפלגת הלייבור אוקלנד
 ג'סינדה ארדרן בחירות ניו זילנד מפלגת הלייבור אוקלנד
"התמיכתה הגדולה ביותר זה 50 שנה". ארדרן
(צילום: AP)
התמיכה בארדרן זינקה בעקבות מדיניותה שהובילה לבלימת התפשטות המגפה במדינה. כרגע אין התפשטות של הנגיף בקהילה במדינה המונה חמישה מיליון תושבים ואנשים אינם נדרשים עוד לעטות מסכות או לשמור על מרחק זה מזה.
מלבד הבחירות, אזרחי ניו זילנד נדרשו להצביע היום גם בשני משאלי עם על לגליזציה של קנאביס ועל המתות חסד. במקרה של המתות חסד מדובר בצבעה מחייבת והן יהפכו לחוקיות אם יותר מ-50% מהמצביעים יצביעו "כן". במקרה של הקנאביס לא מדובר בהצבעה מחייבת ולכן גם אם יהיה רוב בעד לגליזציה עדיין יהיה על הממשלה הנכנסת להגיש הצעת חוק שתאפשר זאת. התוצאות של שני משאלי העם יפורסמו בסוף החודש.