בזמן שרוסיה מרכזת כוחות בגבול עם אוקראינה וטוענת שמלחמה נוספת שם עלולה להביא להרס שכנתה, הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי שוחח אמש (שישי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, וזה הציע לו סיוע בבלימת הרוסים באזור חבל הדונבאס שבמזרח המדינה.
3 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן
וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן
וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן. הצעת סיוע
(צילום: AP)
ראש הסגל של זלנסקי ציין כי שיחת הטלפון בין השניים ארכה כ-50 דקות, ובהצהרה מצולמת שפרסם אמר הנשיא האוקראיני כי "שוחחנו על המצב באריכות, וביידן הבטיח להיות לצדנו לאור התוקפנות הרוסית". בהודעה האמריקנית הודגש כי ביידן הבהיר את תמיכתו הבלתי מתפשרת באוקראינה ובריבונותה על הדונבאס וחצי האי קרים. "כשזה נוגע לשמירה על הדמוקרטיה, אנחנו עומדים כתף אל כתף", כתב זלנסקי בטוויטר אחרי השיחה עם ביידן.
דובר משרד ההגנה האמריקני, ג'ון קירבי, אמר שלשום כי וושינגטון ערה לדיווחים על תנועה של כוחות רוסיים באזור הגבול, וציין כי ראש המטות המשולבים של ארה"ב, הגנרל מארק מילי, שוחח ביום שלפני כן בטלפון עם עמיתיו הרוסי והאוקראיני. לדברי קירבי, רוסיה מסלימה לאחרונה את פעולותיה במזרח אוקראינה ומפרה את הפסקת האש שהוכרזה ביולי. באחת ההפרות לפני שבוע נהרגו ארבעה חיילים אוקראינים מירי מרגמה. שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב האשים שלשום כי ה"מאמצים", כלשונו, להביא לפתיחת מלחמה חדשה במזרח אוקראינה עלולים להביא להרס של אוקראינה.
3 צפייה בגלריה
הפגזות בעיר דונייצק בזמן המלחמה, בעשור שעבר
הפגזות בעיר דונייצק בזמן המלחמה, בעשור שעבר
הפגזות בעיר דונייצק בזמן המלחמה, בעשור שעבר
(צילום: AFP)
הדובר קירבי אמר כי וושינגטון מנהלת שיחות בעניין עם בעלות בריתה בנאט"ו, וכי מחלקת המדינה האמריקנית תפנה אף היא לרוסיה כדי לבקש הסברים על ההתפתחויות האחרונות. כך או כך, מוסקבה דחתה את הטענה שהיא מחזיקה חיילים בתוך שטח אוקראינה - וטוענת שהיא מספקת רק סיוע פוליטי והומניטרי ללוחמים הבדלנים.
העימות בין רוסיה לאוקראינה, בעלות ברית לשעבר, החל עם הדחתו ב-2014 של הנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' בהתקוממות עממית. אחרי סילוקו, בין השאר על-ידי התומכים בהתקרבות למערב, פלשה רוסיה לחצי האי קרים באוקראינה, וסיפחה אותו לשטחה - צעד שהביא להטלת סנקציות אירופיות ואמריקניות עליה.
בשנים האחרונות התחוללה במזרח אוקראינה מלחמה בין הצבא האוקראיני לבדלנים תומכי-רוסיה שדרשו עצמאות לאזור הזה, ויותר מ-10,000 בני אדם נהרגו בה. מאז הוכרזו כמה הפסקות אש, שנשמרו ברובן, האחרונה שבהן ביולי האחרון.
פורסם לראשונה: 23:53, 02.04.21