שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר היום (ה') כי ה"מאמצים" – כלשונו – להביא לפתיחת מלחמה חדשה במזרח אוקראינה עלולים להביא להרס אוקראינה. כך דיווחה בצהריים סוכנות הידיעות "טאס". הצהרתו של לברוב באה בעקבות הדיווחים המדאיגים שנפוצו בימים האחרונים על כך שרוסיה מרכזת כוחות ליד הגבול עם אוקראינה.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיחת וידאו עם רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיחת וידאו עם רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב
נשיא רוסיה פוטין. מניעים כוחות כפי שרואים לנכון
(צילום: רויטרס )
4 צפייה בגלריה
הרס בדונייצק שבמזרח אוקראינה בשיא ימי המלחמה
הרס בדונייצק שבמזרח אוקראינה בשיא ימי המלחמה
הרס בדונייצק שבמזרח אוקראינה בשיא ימי המלחמה
(צילום: AFP)
מפקד צבא אוקראינה טען השבוע כי רוסיה מתגברת ומניעה כוחות בגבול בין שתי המדינות, וכי בדלנים פרו-רוסים הפועלים במזרח אוקראינה, אזור שבו התנהלה מאז 2014 מלחמת דמים, מפרים בימים האחרונים באופן שיטתי את הפסקת האש שהוכרזה שם. משקיפים אירופים וממשל ביידן חיזקו את הטענות הללו, ודרשו מרוסיה הסברים.
העימות המדיני-צבאי בין רוסיה לאוקראינה, שתי בעלות ברית לשעבר, החל עם הדחתו ב-2014 של נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' בהתקוממות עממית. אחרי סילוקו, בין השאר על-ידי התומכים בהתקרבות למערב, פלשה רוסיה לחצי האי קרים באוקראינה, וסיפחה אותו לשטחה, צעד שהביא להטלת סנקציות אירופיות ואמריקניות עליה. בשנים הבאות התחוללה במזרח אוקראינה מלחמה בין הצבא האוקראיני לבדלנים תומכי-רוסיה שדרשו עצמאות לאזור הזה, ויותר מ-10,000 בני אדם נהרגו בה. מאז הוכרזו כמה הפסקות אש, שנשמרו ברובן, האחרונה שבהן ביולי האחרון. הדיווחים על ריכוז הכוחות הרוסיים כעת מעורר חשש מהתלקחות מחודשת.
בעקבות הדיווחים על כך שרוסיה מרכזת חיילים ומניעה כוחות בסמוך לגבול עם אוקראינה אמר היום דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי התנועה של חיילים ושל כלי רכב צבאיים ליד הגבול נועדה רק להגן על ביטחונה של מוסקבה ולא לאיים על איש. הוא הצהיר כי ארצו מניעה כוחות ברחבי רוסיה כפי שהיא מוצאת לנכון.
4 צפייה בגלריה
הנשיא האוקראיני הודח, רוסיה פלשה לקרים וסיפחה
הנשיא האוקראיני הודח, רוסיה פלשה לקרים וסיפחה
הנשיא האוקראיני הודח, רוסיה פלשה לקרים וסיפחה
(צילום: AP)
ממשל ביידן הביע אתמול דאגה מההתפתחויות, ודובר משרד ההגנה האמריקני ג'ון קירבי אמר כי וושינגטון ערה לדיווחים על תנועה של כוחות רוסיים באזור הגבול. הוא ציין כי ראש המטות המשולבים של ארה"ב, הגנרל מארק מילי, שוחח אתמול בטלפון עם עמיתיו הרוסי והאוקראיני.
הדובר קירבי אמר כי רוסיה מסלימה לאחרונה את פעולותיה באזור מזרח אוקראינה ונעשית יותר ויותר תוקפנית. הוא הדגיש כי מעשיה כוללים הפרות רבות של הפסקת האש שהוכרזה ביולי, וכי באחת ההפרות הללו, ביום שישי האחרון, נהרגו ארבעה חיילים אוקראינים. לדברי הצבא האוקראיני, הארבעה נהרגו מירי מרגמה שביצעו חיילים רוסים. מוסקבה דוחה את עצם הטענה שהיא מחזיקה חיילים בתוך שטח אוקראינה. הדובר קירבי אמר כי וושינגטון מנהלת שיחות בעניין עם בעלות בריתה בנאט"ו, וכי מזכירות המדינה האמריקנית תפנה אף היא לרוסיה כדי לבקש הסברים על ההתפתחויות האחרונות.
הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה, שהסיכום על הפסקת האש הושג בתיווכו, דיווח על מאות הפרות של הפסקת האש בימים האחרונים, בכלל זה 493 הפרות ביום שישי שעבר באזור דונייצק. ברוב המקרים היה מדובר בירי מנשק קל.