לודמילה לפטנדר היא אחת הפעילות למען שימור האוטונומיה של ניינץ, מחוז שעשיר במינרלים ונמצא באזור הארקטי של רוסיה. היא וחבריה חוששים שבשם הרווח הכלכלי הרשויות יקריבו את המסורת של האזור. "אני מפחדת שאם יאחדו את ניינץ עם מחוז אחר אף אחד לא ידאג לשפה ולמסורת שלנו, והכפרים הקטנים שלנו יישכחו", אמרה לודמילה, בת 61.
תושבי המחוז האוטונומי בקצה האוקיינוס הארקטי הפגינו בחודש מאי נגד כוונת הממשלה לאחד את המחוז עם מחוז ארכנגלסק. היוזמה, שנועדה לייעל את מיצוי המינרלים הרבים באזור, נזנחה אחרי ש-44,000 תושבים הביעו את מחאתם בהצבעה נדירה נגד שלטונו של ולדימיר פוטין.
5 צפייה בגלריה
מחוז ניינץ הצפון הרחוק של רוסיה
מחוז ניינץ הצפון הרחוק של רוסיה
מחוז ניינץ ברוסיה הארקטית
(צילום: AFP)
במשאל העם הארצי שהסתיים בשבוע שעבר, שעסק בשינויים בחוקה שיאפשרו לפוטין להנהיג את רוסיה עד 2036, היה ניינץ המחוז היחיד ברוסיה (מתוך 85) שבו לא היה רוב לשינויים. יותר מ-55% הצביעו נגד. בשעה שההצבעה של המחוז שלחה מסר ברור למוסקבה, היא גם הייתה אזהרה לפוליטיקאים המקומיים שרוצים להיבחר לכהונה נוספת בהמשך השנה.
"הנשיא יכול להישאר בשלטון אם הוא רוצה, אבל אף אחד לא ייגע באוטונומיה שלנו", אומרת ויקטוריה בוברובה, בת 57, גם היא פעילה בארגון למען האוטונומיה. "אנחנו נמשיך במאבק הזה בבחירות האזוריות בספטמבר".
5 צפייה בגלריה
מחוז ניינץ הצפון הרחוק של רוסיה
מחוז ניינץ הצפון הרחוק של רוסיה
(צילום: רויטרס)
אזור ניינץ ידוע במזג האוויר הקיצוני שלו וברועי האיילים שגרים בטונדרה (מישור דליל בצמחייה שהקרקע מתחתיו קפואה תמיד) ברוסיה הארקטית. במשך דורות השבטים המקומיים גרים באוהלים וחיים על פי אמונות שמאניות שמלמדות אותם לכבד את האדמה.
התושבים חוששים שאורח החיים שלהם נמצא בסכנה בגלל סדר העדיפויות האסטרטגי של רוסיה, שכולל מיצוי מינרלים ונתיבי שיט חדשים באזור הארקטי, נתיבים שנפתחים במקביל לעלייה בטמפרטורות.
5 צפייה בגלריה
מחוז ניינץ הצפון הרחוק של רוסיה
מחוז ניינץ הצפון הרחוק של רוסיה
(צילום: רויטרס)
קהילת הילידים בניינץ מהווה 18% מהאוכלוסייה באזור שעשיר במשאבים, שמוסקבה העניקה לו שליטה על התקציב שלו. תושבים רבים חוששים שאיחוד עם מחוז ארכנגלסק יוביל לקיצוצים משמעותיים בסובסידיות הנדיבות שמאפשרות למסורת של האזור, כולל לרעיית האיילים, להמשיך להתקיים. "כבר קשה לחיות פה, רחוק מאוד מהכול", אומרת טטיאנה אנטיפינה, יזמית מקומית. "אנחנו לא רוצים שרמת החיים שלנו תמשיך לרדת".
לקראת ההצבעה על השינויים בחוקה שהציע פוטין תושבי ניינץ פתחו בקמפיין נגד האיחוד. הם פרסמו עצומות, יצאו להפגנות וניהלו קמפיין מחאה ברשת. המארגנים השתמשו בסירה ובמסוק כדי לשלוח עלונים לכפרים המרוחקים ביותר באזור.
5 צפייה בגלריה
מחוז ניינץ תוצאות משאל העם ב רוסיה
מחוז ניינץ תוצאות משאל העם ב רוסיה
התוצאות בניינץ. 55% נגד השינויים
(צילום: AP)
הפעילה בוברובה אמרה שהצבעה נגד השינויים בחוקה שהציע פוטין הייתה הדרך היחידה לוודא "ששומעים את הרצון שלנו לאוטונומיה". עבור אחרים זו הייתה הזדמנות להביע תסכול מכך שהרשויות נטשו את הכפרים הקטנים והמרוחקים באזור הארקטי, כולל את כפר הדייגים וולונגה.
מספר התושבים בכפר המרוחק, שנמצא על גדות ים ברנץ, הוא 35 בלבד. כל 17 בעלי זכות הבחירה הצביעו נגד השינויים בחוקה שקידם פוטין. "לא נשאר פה כלום. אין עבודות. הכפר מתפרק", אומר מיכאיל חוזיינוב, בן 62 שבעבר התפרנס מדיג של דגי סלמון. "למה שנצביע לחוקה חדשה?".
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ועידה מקוונת עם מנהיגי איראן ו טורקיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ועידה מקוונת עם מנהיגי איראן ו טורקיה
פוטין מצביע במשאל העם
(צילום: AP)
פעילי האוטונומיה באזור עקבו מקרוב אחרי הליך ההצבעה מחשש לשיבושים והפרות בקלפיות, לקראת הבחירות המקומיות ב-13 בספטמבר. אחרי ההצבעה על השינויים בחוקה יורי בזדודני, המנהיג האזורי, אמר שהאיחוד עם מחוז ארכנגלסק כבר לא על הפרק. אך פעילי האוטונומיה עדיין נמצאים בכוננות. הם מזהירים שהאיחוד עלול לקרות בעתיד.
בנוסף מודאגים הפעילים מפרויקט תשתיות גדול שנועד לפתח את האזור. הרשויות המקומיות תמכו בבניית נמל מים עמוקים בכפר אינדיגה, שרכבת חדשה תחבר בינו לארכנגלסק. "הבנייה של קו הרכבת תהיה מסובכת ויקרה, כי הוא חוצה שטחים רבים שבהם יש ביצות", אומרת בוברובה. "זה יהיה כמו לשלוח רכבת לירח!".