מאות תלמידים אמריקנים הפגינו אתמול (ה') מחוץ לתיכון שלהם באזור דטרויט, בדרישה שחברתם לכיתה, נערה אפרו-אמריקנית בת 15, תשוחרר ממתקן כליאה לנערים – שאליו נשלחה בגלל שלא השלימה את השיעורים שלה במסגרת הלימודים המקוונים בתקופת הקורונה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
 "גם אני לא עשיתי את שיעורי הבית שלי". בהפגנה למען גרייס
 "גם אני לא עשיתי את שיעורי הבית שלי". בהפגנה למען גרייס
"גם אני לא עשיתי את שיעורי הבית שלי". בהפגנה למען גרייס
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
סיפורה של התלמידה, ששמה הפרטי גרייס, נחשף השבוע על ידי הארגון ProPublica, ולפיו הנערה יושבת בכלא מאז אמצע מאי. שופטת במישיגן קבעה שבכך שלא השלימה את חובותיה בלימודים היא הפרה את תנאי שחרורה בתקופת המבחן שבה הייתה נתונה מאז אפריל, אחרי שהואשמה בעבירות של תקיפה וגניבה.
לפי ProPublica, תקופת המבחן של גרייס החלה במקביל לתחילת המעבר של בתי ספר ברחבי ארה"ב ללימודים מקוונים, במסגרת המאבק בהתפשטותו של נגיף הקורונה. גרייס, כך דווח, סובלת מבעיות התנהגותיות שונות ומהפרעת קשב, ולא הצליחה לעמוד בחובות שלה בשיעורים שהועברו באמצעות אפליקציית "זום".
בדיווח צוין כי ביצוע החובות בבית הספר היה אחד התנאים לשחרורה של גרייס. ב- ProPublica אמרו כי בהכרעתה השופטת ששלחה את הנערה לכלא, מרי אלן ברנן, קבעה כי גרייס "אשמה שנכשלה להגיש את שיעורי הבית שלה ולקום לבית הספר" וכי היא מהווה "איום לקהילה" בשל האישומים הקודמים נגדה.
חשיפת המקרה עוררה זעם רב, וברשת BBC דווח שאלפים חתמו על עצומה באינטרנט הקוראת לשחרור הנערה. אמש נערכה הפגנה מול התיכון שבו לומדת גרייס, ביישוב בברלי הילס שבפרברי דטרויט, ושבה השתתפו מאות תלמידים וכן מורים והורים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
בהפגנה הונפו שלטים שעליהם נכתב "שחררו את גרייס" והסיסמה Black Lives Matter ("לחיי שחורים יש ערך"), שהפכה לנפוצה ביותר בתקופת המחאה על רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד בידי שוטר לבן. "אני יודעת שאם גרייס הייתה נערה לבנה בת 15 היא לא הייתה יושבת עכשיו בבית כלא לצעירים", אמרה לערוץ הטלוויזיה המקומי WDIV אם שהגיעה להפגנה, שרי קראולי.
אחת התלמידות שהפגינו סיפרה לסוכנות הידיעות רויטרס שהקושי שעמו התמודדה גרייס בלימודים מהבית כלל אינו ייחודי. "הרבה אנשים פיגרו בחומר שלהם הסמסטר, לאף אחד לא הייתה מוטיבציה בגלל שהמורים לא לימדו והכול היה און-ליין. אני יודעת שהרבה מאוד אנשים לא עשו את שיעורי הבית שלהם", אמרה פרודנס קנטר בת ה-18, שסיימה השנה את לימודיה בתיכון.
ג'וף וויקרשאם שמלמד בתיכון לימודי חברה, אמר כי כליאתה של גרייס מהווה "אי-צדק ענק". לדבריו, "לא נראה לי שהשופט או קצין המבחן ידעו איך ציונים ותאריכי הגשה נבנו בתקופת ההשבתה בגלל המגפה".
בעקבות הזעם הציבורי הודיע אתמול בית המשפט העליון של מישיגן כי יבחן את המקרה.