מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (ב') את ממצאי הביניים בדו"ח המיוחד שסוקר את ההתמודדות עם הקורונה. אבל הדו"ח לווה שוב בביקורת שטענה כי אין ביקורת אישית אלא אמירות "באוויר", והפעם התלוותה ביקורת על כך שלא ביקר את תהליך קבלת ההחלטות או את אישי הציבור שהפרו את ההנחיות.
5 צפייה בגלריה
הגשת דו"ח נציב תלונות הציבור
הגשת דו"ח נציב תלונות הציבור
אנגלמן. שוב ביקורת על הדו"ח
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אחת הטענות המרכזיות של מבקרי המבקר הוא ההימנעות שלו מאזכור שמות בדוחות. "הדו"ח שמדבר על כשלי שב"כ הוא מדהים, אין ראש ממשלה. כאילו הממשלה מתנהלת בלי ראש, כשכולנו יודעים שכל ההחלטות מתקבלות על ידו", אמרה ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה.
"אין שמות בדו"ח הזה. היכולת להצמיד שם של מישהו אחראי, או שמות של אחראים, היא הבסיס לכל עבודת ביקורת", היא הוסיפה. "אנחנו יודעים מי אותם האנשים, ובכל זאת אין שם".
5 צפייה בגלריה
ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר
ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר
ד"ר שוורץ אלטשולר. "היכולת להצמיד שם מישהו אחראי היא הבסיס לכל עבודת ביקורת"
גם ח"כ לשעבר יואל חסון, שעמד בעבר בראש הוועדה לביקורת המדינה, מסכים עם הביקורת על המבקר. "אין משמעות לביקורת של מבקר המדינה שלא מתייחסת למקבלי ההחלטות. זה עיוות של עבודת הביקורת".
אבל לא כולם מסכימים עם הטענה הזאת. איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, חושבת שלא צריך להפנות אצבע מאשימה. "דו"ח המבקר הוא לא כתב אישום אלא נותן תמונת מצב. אלה הבעיות שיש, אלה הממצאים, וזה מה שצריך לשפר. אני רואה דוחות אקטואליים ורלוונטיים, ודברים שתוקנו תוך כדי תנועה. לא רואה שום עידון או שום גינון על אף אחד".
גם דורון רונן, נשיא לשכת מבקרי הפנים בישראל, תומך במבקר. "אם המטרה של הדוחות היא לתקן ולגרום לשינוי אז קודם עושים דו"ח בזמן אמת. אני לא חושב שאם היו מצביעים על אשמים זה היה גורם לשינוי. לא כל המבקרים בדעה שצריך לציין שמות, המטרה העיקרית היא לתקן כדי שנוכל לצאת מהמשבר. הביקורת היא על התהליכים ולא על הפרסונות".

"ביקורת אמיצה מתוך ראייה כלכלית"

שטרק שיבחה את מבקר המדינה על החלקים הכלכליים שהובאו בדו"ח הביניים. "המבקר עשה דו"ח בזמן אמת ואפשר לראות שהוא בא מתוך הבנה של הנושאים הכלכליים, והוא עושה את זה תוך כדי התהליכים, כדי לשפר תוך כדי עשייה".
5 צפייה בגלריה
איריס שטרק לשכת רואי החשבון
איריס שטרק לשכת רואי החשבון
שטרק. "זאת ביקורת אמיצה מתוך ראייה כלכלית"
"הוא ביקר בין היתר את תוכניות המענקים, יש כאן אמירה של הייתם צריכים לשמוע את הציבור", הוסיפה. "אני רואה בביקורת כביקורת אמיצה מתוך ראייה כלכלית. המבקר היה בשיח עם גורמים מהעולם העסקי כדי לשמוע את החוויה של הציבור שנפגע ויש בו שיקוף אמיתי של הדברים שאנחנו, רואי החשבון, הצבענו עליהם".
גם ד"ר שוורץ-אלטשולר שיבחה את עבודת המבקר על הצדדים הכלכליים. "הדוחות של המבקר בשנים האחרונות מתייחסות לצדדים כלכליים ולא רק לסיפור של השחיתות", שבחה ואז שאלה. "מצד אחד הוא מתייחס להיבטים הכלכליים, אבל אין שמות לאנשים ואין שרשרת פיקוד".

"כל הבעיות שהעלה כבר ידענו"

טענה מרכזית שליוותה את פרסום הדו"ח המיוחד הייתה שאין כל התייחסות לתהליך קבלת ההחלטות בקבינט הקורונה ובממשלה. "כל הבעיות שהוא מעלה כבר ידענו ולא היינו צריכים את מבקר המדינה בשביל זה", אמר חסון. "דווקא בזמן אמת מה שהיה צריך לבקר זה הכשל של מקבלי ההחלטות ושל התהליך עצמו. רוב ההחלטות מתקבלות בחדרי חדרים עם ראש הממשלה, ודווקא לזה בחר מבקר המדינה לא להתייחס".
5 צפייה בגלריה
יואל חסון
יואל חסון
חסון. "כל הבעיות שהוא מעלה בדו"ח כבר ידענו, לא היינו צריכים את המבקר בשביל זה"
(צילום: עדי אורני)
הכשל השני בדו"ח, לדברי חסון, הוא שמשרד הבריאות לא קיבל את המקום המכובד שמגיע לו. "המשרד התעקש לשלוט באירוע והתעקש על כניסת גורמים פרטיים בטיפול בנגיף, וכל השבר הזה הביא אותנו לכישלון בין הסגר הראשון לשני, וזה משהו שמבקר המדינה צריך לתת עליו את דעתו בדו"ח".
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, תקף גם הוא את מבקר המדינה: "מי מבקר את המבקר? הדו"ח מכיל פרטים חשובים אבל מתעלם מהעיקר - ליקויים בניהול מרכזי, תכנון ובקרה לאורך המשבר. זה כמו שמבקר הטיטאניק יתמקד באופן הקצאת סירות ההצלה ויתעלם לגמרי מהחלטת הקברניט להמשיך לשוט לעבר הקרחון. נדרש תיקון מערכתי לצורך התמודדות טובה יותר עם משבר הקורונה".
"למה ראש הממשלה לא מוזכר שם בכלל? זו השיטה של אנגלמן", הוסיפה ד"ר שוורץ-אלטשולר. "יש לו שיטה שהוא מדבר על תהליכים ולא על אנשים. אבל מה שהוא שוכח זה שכשמתרחקים מלתת שמות הפוליטיקאים מרגישים מאוד בנוח, כי אין שם הפניית אצבע כלפי אף אחד".
5 צפייה בגלריה
דורון רונן
דורון רונן
רונן. "משער שבדו"ח הסופי תהיה התייחסות למי שמקבל את ההחלטות ולבכירי המדינה"
מנגד, רונן הגן על המבקר והמליץ למבקרים לחכות לדו"ח הסופי. "בעבר לקח למבקר המדינה להוציא דוחות בממוצע של שנה-שנה וחצי אחרי אירוע, ופה יש דו"ח שיוצא ממש בזמן אמת. אני משער שבדו"ח הסופי תהיה התייחסות למי שמקבל את ההחלטות ולבכירי המדינה".
ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: "מבקר המדינה פרסם היום דו"ח משמעותי שבו שורה של ממצאי ביניים הנוגעים לאזרחי ישראל, ומטרתם להביא לתיקון מידי של ליקויים משמעותיים. דוחות ביניים אלה, הינם חלק מתוך 15 דוחות ביקורת שעליהם עובדים במשרד מבקר המדינה.
"דו"ח מלא צפוי להתפרסם במהלך 2021 שבו יובאו כלל הנושאים שנבדקו, לרבות ניהול משבר הקורונה ופעילות כלל המשרדים הרלוונטיים, ובכלל זה משרד ראש הממשלה והעומד בראשו".