ד"ר סמיר מחאמיד, ראש העיר אום אל-פחם, מתח הבוקר (יום א') ביקורת חריפה על המשטרה בעקבות העימותים הקשים בעיר ביום שישי. "לצערי הרב, בתוך מדינת ישראל משתמשים גם במסתערבים נגד מי שאמורים להיות אזרחים שווי זכויות", אמר ד"ר מחאמיד בריאיון לאולפן ynet. "מי שמחפש אמון איתנו אבל מתייחס אלינו כאל אויבים זו משטרת ישראל".
עשרות בני אדם נפגעו בהתנגשויות ביום שישי באום אל-פחם בין מפגינים נגד האלימות המשתוללת בחברה הערבית לשוטרים. בין הפצועים ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), שנפגע מירי משטרתי של כדור גומי, וגם ראש העיר מחאמיד שפונה לבית חולים. "אחד הפצועים שגונן עליי ועבר ניתוח ביד ימין", סיפר הבוקר ראש העיר, שגם עדכן על מצבו של המפגין מוהנד מחאג'נה (30) שנפצע קשה: "מצבו משתפר".
10 צפייה בגלריה
ההפגנות והעימותים עם המשטרה באום אל פחם
ההפגנות והעימותים עם המשטרה באום אל פחם
העימותים ביום שישי באום אל-פחם
- קשה שלא להיזכר במהומות אוקטובר בשנת 2000, ירי לעבר אזרחים ערבים במדינת ישראל. "על אדם כמוני, שיצר המון ערוצי תקשורת עם משטרת ישראל, כיוונו רובה M-16. אני הוכיתי בפקודה של מפקד המרחב. הוא זה שאמר לפקודים שלו 'אני לא רוצה לראות אף אחד', כדי לסלק אותי ואת החבר'ה שעמדנו שם כדי לגונן על מפגינים. מתייחסים אלינו כאויבים".
- ראש הממשלה מגיע הרבה בתקופה האחרונה לחברה הערבית. הוא התקשר להגיד משהו? לשאול לשלומכם? "היום זה לצערי הרב היום של ה'לא'. מי שקרא לי בקרב המפקדים במשך שנתיים ושלושה חודשים 'אדוני ראש העיר' נעלם. מי שאמר לי 'אח' נעלם. מי שאמר לי 'אחי' רק לפני כמה ימים, אמר לפקודים שלו להרביץ לי. אז תעזוב אותך, אם אנחנו בענייני פורים, אז אפשר להגיד שעכשיו כולם הולכים עם תחפושת, כולם הולכים עם מסכות, והמסכות האלה הוסרו. ירקו לי בפנים, ירקו על כל האזרחים כאן.
"הגיע הזמן שמשטרת ישראל ומדינת ישראל יתחילו להתייחס לאזרחיה בכבוד. מה שמנחם אותי זה שקול שפוי יהודי השתתף איתנו בהפגנה ולא רק זה. הם אלה שתיעדו הרבה מהדברים שאתם רואים. אתם יכולים לראות שגרגר אחד לא נזרק לכיוון השוטרים אלא רק אחרי שהמשטרה התחילה להתפרע. המשטרה היא זו שהתפרעה ולא התושבים של אום אל-פחם".
10 צפייה בגלריה
סמיר מחאמיד
סמיר מחאמיד
"מנחם אותי שקול יהודי שפוי השתתף בהפגנה". ראש העיר מחאמיד אחרי העימותים שבהם נפגע
- האם האירועים האלה יגרמו לשינוי במגזר הערבי לקראת הבחירות? "אני אגיד לך מה זה גורם אצלי. אני כראש עיר כל הזמן רוצה ליצור ערוצים, לא מוכן לשבת עם המשטרה עד שתתנצל. אני מניח שהרבה תושבים הרבה אזרחים ילכו ויגידו 'וואלה, אתה יודע מה? אנחנו יודעים מי האויב שלנו ומי בעדנו".
- וראש הממשלה נתניהו יכול לספור מנדטים או שישכח ממנדטים בחברה הערבית? "הייתי רוצה, אינשאללה, שיהיו לו מינימום של מנדטים וקולות בחברה הערבית. אני חושב שאנשים עובדים בשכל ולא ברגש, והשכל אומר שמי שחוקק את חוק הלאום ומדבר על 'ערבים נוהרים' - לא מגיע לו לקבל קולות".
מהמשטרה נמסר בתגובה כי "במהלך סוף השבוע התקיימה הפגנה שהפכה להפרת סדר אלימה שכללה ניסיון לחסום ציר תנועה ראשי ויידויי אבנים לעבר השוטרים. המשטרה נאלצה להשתמש באמצעים לפיזור הפרות סדר כדי לשמור על הסדר הציבורי, וכתוצאה מהאלימות הקשה שהופנתה כלפי השוטרים נפצעו 8 שוטרים.
"נציין כי למרות ניסיונות להידברות עם ראשי המפגינים וראש העיר לא זכינו לשיתוף פעולה. אנו רואים בחומרה יידויי אבנים ואלימות מכל סוג שהיא המופנית כלפי שוטרים הפועלים לשמירת החוק והסדר הציבורי. נמשיך לאפשר את חופש המחאה בגבולות החוק, אולם לא נאפשר הפרות סדר אלימות וכל ניסיון לפגוע בשוטרים או באזרחים".

ירי ליד ילדים משחקים

בעוד אירועי אום אל-פחם עדיין לא שככו, תועדו אתמול חילופי אש בין שני כלי רכב בעיר קלנסווה בשרון. מהירי לא היו נפגעים, אולם כמה מהקליעים פגעו בבתים סמוכים ושרקו בחצרות שבהן שיחקו באותה השעה ילדים. המשטרה חוקרת את נסיבות הירי.
סאמר חטיב, תושב קלנסווה, סיפר: "זה היה אירוע ממש מפחיד, גם אם היה פעם ביטחון - איבדנו אותו לגמרי. המשטרה הגיעה לבדוק את האירוע אחרי 40 דקות, למרות שיש בעיר נקודת משטרה. האם הם רוצים מלחמה והרוגים ברחובות? איפה אנחנו חיים?
"מה עם נתניהו שרק מבטיח הבטחות באוויר ומסית נגד ערבים? לא מזמן ראינו שהוא מינה נציב שב"ס לשעבר לתפקיד פרויקטור לטיפול בכל תחומי האלימות בחברה הערבית אבל לא ראינו שיצא מזה משהו. הכול דיבורים לטובת הבחירות. אם רוצים לדבר אמת, אז כדאי שיידעו שכולם מפקירים את האזרחים הערבים. אותו דבר גם עם חברי הכנסת שאוהבים שיצלמו אותם ולא נותנים שום פתרונות".
10 צפייה בגלריה
חילופי אש ויריות בקלנסווה חדרו לבתים ולחדר של ילדה עם מוגבלות
חילופי אש ויריות בקלנסווה חדרו לבתים ולחדר של ילדה עם מוגבלות
סימני הירי בקלנסווה
תושבת אחרת העידה: "ישבתי בחצר הבית ופתאום התחיל הירי. צעקתי וביקשתי מכולם לא לצאת. הנכד שלי היה על המדרגות בחוץ, כמעט רצחו אותו. אנחנו בסכנת חיים בגלל הירי שמשתולל. מה שקרה אתמול יכל להיגמר באסון קשה. המשטרה יודעת מי היורים, אז שתפעל כמו שצריך כדי להגיע אליהם".
עשרות תושבי קלנסווה הפגינו אמש נגד המשך האלימות והפשיעה בחברה הערבית והזדהו עם תושבי אום אל-פחם. שוטרים שנכחו במקום מנעו מכמה מפגינים לחסום כביש מרכזי. דיאא תאיה, אחד המפגינים, אמר: "חובה שכולנו נפגין ולא נשתוק על מה שמתרחש. אם נשתוק - הפושעים ימשיכו לרצוח עוד קורבנות".
מהמשטרה נמסר בתגובה לירי בקלנסווה כי "התקבל דיווח על אודות ירי, המשטרה הגיעה מיד למקום וסגרה מיד זירה כולל מז"פ שאסף ממצאים. בתחקור ראשוני בזירה עלה כי מדובר בזירה 'מתגלגלת' ולכן בהמשך ניתן מענה גם למקומות נוספים. חקירת המשטרה נמשכת".