שר החינוך יואב גלנט ביקש משר הבריאות יולי אדלשטיין להביא לקבינט הקורונה הצעה שתאפשר לתלמידי כיתות י"א-י"ב לחזור ללימודים בכל הארץ - כולל בערים אדומות וכתומות - כדי שיוכלו להתכונן כראוי לבגרויות החורף. במכתב שמתפרסם לראשונה ב-ynet כתב גלנט לאדלשטיין: "זו לא רק חובתנו החינוכית - זו חובה ערכית ומוסרית מן המעלה הראשונה למען התלמידים ולמען מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין יואב גלנט
יולי אדלשטיין יואב גלנט
התלמידים ילמדו לבגרויות בכיתות? גלנט ואדלשטיין
(צילום: אבי מועלם)
לדברי גלנט, תלמידי כיתות י"א-י"ב עומדים בפתחן של בגרויות החורף שיחלו בתאריך 1 בפברואר 2020. תלמידים אלה משלמים מחיר כבד בשל התמשכות הלמידה מרחוק, שפוגעת באיכות הלימודים ובהכנה לבגרויות בעיקר במקצועות הליבה.
גלנט כתב לאדלשטיין: "לא אחת הצגתי בפני הקבינט את המצוקות והפערים הרגשיים שתלמידי ישראל צוברים, ובהם גם תלמידי י"א-י"ב. הפערים מתבטאים בשורה רחבה של תופעות שמקבלות ביטוי בין היתר בחרדות, בדידות קשה, שימוש בחומרים מסוכנים, מצוקות רגשיות ונשירה סמויה וגלויה. הפערים לא פסחו גם על התחום הלימודי וניכרים בכל מקצועות הדעת, ובפרט במקצועות הליבה - שפה, אנגלית, מתמטיקה, מקצועות ההומניסטיקה ומדעים".
"למרבה הצער, הפערים הולכים, מתרחבים ומחמירים", כתב גלנט. "אין לי כוונה להשלים עם המציאות הזו. כפי שהוצג בקבינט הקורונה לא אחת, משרד החינוך הקים מערך איתור, ניטור ושליטה בנדבקים, שנשען על נתוני משרד הבריאות. המערך מאפשר שליטה מלאה בכל מקרה של תחלואה במערכת החינוך, ומסייע למאמץ הלאומי לקטיעת שרשראות ההדבקה וריסון התחלואה".

בסיום המכתב ביקש גלנט מאדלשטיין להביא בפני הקבינט החלטה מחודשת שתחריג את כל תלמידי כיתות י"א-י"ב ברחבי הארץ, גם ביישובים האדומים והכתומים, כדי שיוכלו לשוב ללמוד בבית הספר. "החזרת התלמידים לכיתות תאפשר להכין אותם - בזמן המועט שעומד לרשותנו - לבגרויות החורף", כתב גלנט.
בתוך כך, משרד החינוך הודיע כי החל ממחר הלימודים במוסדות החינוך בכל הארץ יתקיימו בהתאם למפת הרמזור שעדכן פיקוד העורף אתמול. הלימודים יתקיימו לפי מתכונת הסגר שקבעה הממשלה: בגני הילדים, בכיתות א'-ד', בחינוך המיוחד, במסגרות הנוער בסיכון ובפנימיות יתקיימו לימודים כרגיל בכל היישובים, כולל בערים אדומות וכתומות. מסגרות הצהרונים ימשיכו לפועל גם כן במתכונת רגילה.
כיתות ה'-י"ב ימשיכו לפעול רק ביישובים ירוקים וצהובים. ביישובים אדומים וכתומים הלימודים בכיתות אלה יתקיימו מרחוק, אלא אם כן תתקבל הצעתו של גלנט להחזיר את תלמידי כיתות י"א-י"ב. הפעילות בשטח פתוח תמשיך להתקיים בכל היישובים, בקבוצות של עד 19 תלמידים ואיש חינוך. לא יתקיימו פעילויות חוץ וטיולים בכל מערכת החינוך.
במפה שלפניכם תוכלו לראות מי היישובים הירוקים והצהובים שבהם ילמדו כיתות ה'-י"ב, ומי היישובים האדומים והכתומים שבהם לא ילכו התלמידים האלה לבתי הספר:
לרשימת צבעי היישובים לפי מפת הרמזור המעודכנת - לחצו כאן
מפת הרמזור שמחלקת את הארץ ליישובים אדומים, כתומים, צהובים וירוקים עודכנה אתמול באיחור של ארבעה ימים, אך אפילו לאחר פרסומה קבינט הקורונה לא התכנס בזמן כדי לאשר את קיום הלימודים לפי הנתונים העדכניים. התוצאה הייתה שהיום הלכו תלמידי ה'-י"ב לבית הספר גם ביישובים אדומים וכתומים, שהיו ירוקים או צהובים לפי המפה הקודמת.
כך, למשל - ברעננה, אשקלון, קריית ביאליק וקריית ים, שהיו כתומות לפני 11 יום ומצב התחלואה בהן השתפר, לא התקיימו היום לימודים בכיתות ה'-י"ב. מנגד, בשכונות באשדוד ובחיפה, בהרצליה, במודיעין-מכבים-רעות ובערים רבות אחרות הצבע הפך לכתום או לאדום - אבל שם דווקא כן התקיימו היום לימודים בכל השכבות.