על רקע הרחבת מבצע החיסונים לבני 45-50 וההתמודדות של מוקדי החיסונים עם ההרחבה מחד והמשך חיסוני המנה השנייה מאידך, בכמה מוקדי חיסונים נרשמו הבוקר (יום א') עומסים כבדים. באחרים אף התבשרו המתחסנים כי החיסון אזל.
"היה תור ענק כשהגענו לשם", מספרת נוגה בן מנחם מרחובות, שהגיעה לחסן את המטפלת של אמה בחיסון השני במוקד החיסונים של קופת החולים כללית בעיר מגוריה. "היו שם 150 או 200 אנשים שהמתינו בצפיפות בתור לחיסון ובחלק מהתור היה גם אוהל, שבו הצטופפו והמתינו כ-70 בני אדם. החמור מכל היה שהמתינו בתור אנשים בכיסאות גלגלים, למרות שלא היו צריכים להמתין בכלל.
4 צפייה בגלריה
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
תורי הענק בהמתנה לחיסון בכיכר רבין, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
"בנוסף, לא הפרידו חיסון שני מראשון ולא הפרידו על-פי שעות. זה היה נראה כמו זירה שבה יכולות להתרחש הדבקות רבות, במיוחד באוהל, וחלק מהאנשים השתעלו שם. אני מתארת לעצמי שזה המצב גם בעוד מקומות שפתחו היום את החיסונים לגילים צעירים יותר. האנשים היו מנומסים ועמדו בתור בסבלנות, אבל הכניסו המון אנשים לחלל הזה".
על-פי נתוני הערכת המצב של משרד הבריאות מהבוקר, 71 ממתחסני המנה הראשונה הגיעו לקבל את המנה השנייה 21 ימים לאחר מכן ובדומה לנתונים מאתמול בערב, ארבעה אחוזים לא הגיעו לקבל את המנה השנייה 25 ימים לאחר קבלת המנה הראשונה.

"אנשים כעסו שלא הודיעו להם שהחיסונים אזלו"

גם באזור הצפון מבוטחים של קופת החולים כללית שזומנו לקבלת החיסון – התבשרו כי הוא אזל. "הגענו ב-08:00 לחיסון מוזמן במרפאת הכללית ביקנעם", מספר שגיא ציפורי מרמות מנשה, מבוטח של קופת החולים. "היה שלט על הדלת שכנראה נתלה כבר בלילה ובו נכתב כי כל מי שהגיע ורצה להתחסן – שיגיע למחרת. לאחר מכן יצרו איתנו קשר ונאמר לנו שנוכל לקבל את החיסון היום ב-17:00. החלטנו לא להמתין ולכן הגענו לשפרעם, שם הסכימו לקבל אותנו כי ראו שאכן עלינו לקבל את החיסון השני, אך נאמר לנו שטוב שבאנו מוקדם כי גם שם החיסונים עשויים להיגמר".
4 צפייה בגלריה
עומסים כבדים בתור לקבלת החיסונים ברחובות
עומסים כבדים בתור לקבלת החיסונים ברחובות
התור ברחובות
"היו שם אנשים מבוגרים שכעסו על כך שלא הודיעו להם מראש שהחיסונים אזלו. הם אמרו שפשוט נגמרו להם החיסונים. אני חושב שזה מצד אחד טוב כי אנשים באו להתחסן אך מצד שני זה לא תקין שלא מודיעים ללקוחות. אנחנו נסענו באוטו והסתדרנו כי הגענו לשפרעם, אך אנשים מבוגרים אחרים שלא יכולים להתנייד – עבורם זו יכולה להיות בעיה".
בכללית אמרו כי "במתחם החיסונים ביקנעם אספקת החיסונים צפויה להתחדש בשעות הקרובות. למטופלים שנקבע להם תור נשלחה כבר הבוקר הודעה עם בקשה להגיע לחיסון בשעות אחה"צ היום או מחר בבוקר. מדובר באירוע נקודתי כתוצאה משילוב של ביקוש רב על רקע הרחבת האוכלוסיות הזכאיות לחיסון - הורדת סף הגיל והוספת עובדי הוראה. שבים וממבקשים להגיע לחיסון בתיאום תור מראש. התנצלותנו בפני מי שנאלץ להמתין ומברכים על ההיענות היפה למבצע החיסונים".
4 צפייה בגלריה
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מכללית נמסר כי "בבוקר אכן הייתה כמות גדולה במתחם ברחובות והדבר נובע מכך שרבים ממתחסני המנה הגיעו ללא תור. אנו קוראים לאנשים לקבוע תור מראש. בנוסף, נעשה מאמץ לקדם בתור את המתחסנים המבוגרים וכעת המצב השתפר".
בתוך כך, גם במוקד החיסונים של קופת החולים מכבי בגבעתיים נרשמו היום עומסים כבדים. בתיעוד שהגיע לידי ynet נראים עשרות אנשים ובהם גם מבוגרים רבים מצטופפים בחלל סגור בעת שהם ממתינים לקבל את החיסון.
ממכבי נמסר בתגובה: "מדובר בעיכוב שנמשך זמן קצר. הצוות התנצל בפני המטופלים. לאחר מכן חזר המתחם לקצב הרגיל והגבוה, ללא המתנה ובהתאם לתורים שנקבעו".
כמו כן, בסוף השבוע פתחה עיריית תל אביב יחד עם בית החולים איכילוב שוב את מתחם החיסונים הענק בכיכר רבין בתל אביב. זומנו אל המתחם בשלב הראשון אלה שחוסנו כבר במנה הראשונה בבית החולים איכילוב או במתחם זה, בכדי לקבל את מנת החיסון השנייה.
משעות הבוקר המוקדמות הממתינים להתחסן נעמדו בתור ארוך לכל אורך הכיכר, שהחל מרחוב פרישמן ועד פתח מתחם החיסונים. זמן ההמתנה הממוצע לקבלת חיסון עמד על כשעתיים כשעיקר הממתינים הם מעל גיל 60. עיריית תל אביב פיזרה כיסאות פלסטיק בין הממתינים כך שיוכלו לשבת בזמן שהם מחכים בתור הארוך ואף חילקו כוסות מים לחלקם.
4 צפייה בגלריה
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
דובר העירייה איתן שוורץ אמר הבוקר: "אנחנו קוראים לאנשים שלא נקבע להם תור לא להגיע הנה בכדי לא להעמיס על ההמתנה של אלה שכן זומנו". עוד ציין כי בהמשך השבוע יתווספו עמדות של כלל קופות החולים ובמקום יוכלו להתחסן גם בני 45 ומעלה, עובדי הוראה ועוד, כמובן בתיאום תור מול הקופה בה הם מבוטחים.
אחד הממתינים בתור לחיסון בכיכר רבין, סיפר כי הוא כבר ממתין יותר משעה. "זו הזריקה השנייה שלי ואמתין עד שאקבל אותה, זה שווה את ההמתנה, זה שווה הכול".
אדם נוסף שעמד בתור סיפר: "אני מחכה כבר 40 דקות, זו בושה לארגון. הגעתי כבר לפני התור שלי, כי אני מכיר את הנוהל כאן". אישה אחרת טענה: "הבעיה היא לא השעה, אלא שהיו צריכים לשים מחסומים כאלה כדי שהתור יהיה תור נורמלי ולא יהיה תור כפול, אף אחד לא דואג לרווח את התור". רבים אחרים קיבלו בהבנה את התור הארוך, ניצלו את הכיסאות שחולקו כדי לשבת בינתיים, ואמרו: "העיקר שנהיה מחוסנים".
הבוקר פרסם משרד הבריאות את נתוני התחלואה בקורונה המעודכנים, שמהם עולה כי ביממה החולפת אובחנו 5,000 בני אדם כחיוביים לנגיף. כ-69,500 בדיקות בוצעו. שיעור החיוביים - 7.2%. בבתי החולים מאושפזים 1,155 במצב קשה, מתוכם 246 מונשמים. אתמול נפטרו 27 בני אדם ומתחילת החודש מתו מהמחלה 602 בני אדם.
הסגר המלא השלישי צפוי להסתיים ביום חמישי הקרוב בתום שבועיים, אולם במשרד הבריאות צפויים לבקש להאריך אותו בשבוע נוסף. קבינט הקורונה ידון בנושא כפי הנראה ביום שלישי או רביעי. לפי שעה, ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם הודיע אם הוא תומך בדרישת משרד הבריאות, והוא ממתין לנתונים טרם יגבש את החלטתו.
במקביל, שר הבריאות יולי אדלשטיין ביקש מהיועץ המשפטי של משרדו לבחון אם ניתן לסגור את השמיים ולצמצם למינימום את מספר החוזרים לארץ דרך נמל התעופה בן גוריון, ברקע הדאגה בישראל מהמוטציה הדרום אפריקנית. עד כה אותרו 12 מקרים כאלה - ארבעת האחרונים היו של נוסעים שהגיעו מאיחוד האמירויות הערביות.