שנים שאנשי ארגון להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש) פועלים בירושלים. מדי יום חמישי הם מסיירים בעיר, אך בימים האחרונים תשתית הארגון שנבנתה במשך תקופה ארוכה מצליחה להוציא תוך שעות ספורות מאות פעילים לכיכרות הבירה ולפעול נגד "תקיפות של יהודים בידי ערבים בשער שכם", כהגדרתם.
בראש הארגון עומד איש הימין הקיצוני בנצי גופשטיין. הוא מתחזק קבוצות וואטסאפ, טלגרם ואף ערוץ יוטיוב - שכבר הורד מהרשת - ובאמצעותם הוא מצליח להגיע לאלפי צעירים ברחבי הארץ. בתקופה האחרונה הגיע מערך יחסי הציבור של להב"ה גם לטיקטוק, שם פורסמו סרטונים שתיעדו צעירים ערבים תוקפים יהודים בירושלים, שלאחריהם הגיעו קריאות ולפיהן "יש לפעול".
בוואטסאפ קיימות עשרות קבוצות מכל הארץ, והפעילים עורכים כנסים מדי פעם. גופשטיין עצמו טוען בנוגע לאירועי אתמול כי הוא פנה לקצין במשטרת מחוז ירושלים וביקש ממנו לא לפזר את ההפגנה כדי שיוכל "לשלוט" בצעירים - אך לדבריו המשטרה החליטה שיש לפזר את המפגינים.


4 צפייה בגלריה
הפגנות בירושלים
הפגנות בירושלים
פעילי להב"ה, אמש ליד שער שכם בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
והפעילות לא איחרה לבוא: בשלישי בערב תועדו צעירים יהודים משתוללים במרכז ירושלים ותוקפים שני ערבים שנקלעו למקום ברכבם. המתפרעים בעטו ברכב, קראו "מוות לערבים" וריססו גז פלפל בפניו של אחד הנוסעים. למחרת פרצה קטטה המונית ברחוב הלל קבוצות יהודים לערבים עובדי אגף התברואה בעירייה. בקטטה נזרקו מקלות וחפצים נוספים וצעיר נפצע באורח קל ונזקק לטיפול רפואי.
שיא המהומות הגיע הלילה - עם עימותים קשים בין יהודים - בהם פעילי להב"ה - לערבים. יותר מ-50 חשודים בגין עבירות יידוי אבנים, ירי זיקוקי דינור, תקיפות שוטרים ואירועי אלימות שונים. כעת נערכת המשטרה לאפשרות של חידוש המהומות בתפילת יום השישי בצהריים. זאת לאחר שמאות צעירים ממזרח ירושלים קראו למתפללים המוסלמים להגיע בהמוניהם להר הבית.

ההמון שהגיע אמש לירושלים לא נולד בחלל ריק. למעשה, מדובר בתוצאה של "תדלוק" הפעילים: כבר בתחילת השבוע פרסם גופשטיין בערוץ הטלגרם של להב"ה הודעה בזו הלשון: "‏קיבלנו הבטחות לשינוי המצב בשער שכם. חברי כנסת הבטיחו שיטפלו. נחכה ונראה. אעדכן בימים הקרובים. אם לא ישתפר המצב - ביום חמישי נגיע לשטח. נעדכן בקרוב".
הפעילים המשולהבים דרשו גם הם לקיים הפגנה ו"לא להמתין לפוליטיקאים". כמה ימים לאחר מכן הפכה ההודעה על ההפגנה לרשמית, לצד סרטון ובו קטעים של ערבים מירושלים תוקפים יהודים ועולבים בשוטרים. לצד התיעוד נכתב: "ירושלים הפכה למערב פרוע. מחבלים ערבים מטילים אימה ותוקפים יהודים על בסיס יומי. חלאס, נקיים מפגן כבוד לאומי".
הסרטון והמסרים מופצים לכל עבר וכך הם מגיעים למאות צעירים נלהבים שמצטרפים להפגנות. בין אם מדובר בנוער נושר חרדי, נערי גבעות, פעילי ארגון אוהדי בית"ר ירושלים "לה פמיליה" ובין אם מדובר בקבוצות צעירים אחרות שנחשפו למסרים ורוצים להגיע.
גופשטיין ורכזי השטח של הארגון מסבירים בכל פעם כי הם פועלים לפי החוק, וכל מי שאינו עושה כך מסולק מהקבוצות. אלא שהעניין הופך מורכב יותר בעת שמסתיימת המחאה והצעירים מתפזרים לסימטאות העיר - שם עלולים להתרחש עימותים אלימים שיכולים להתסיס את השטח.

4 צפייה בגלריה
זירת ההתפרעויות בירושלים
זירת ההתפרעויות בירושלים
מהומות בירושלים
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
הפגנות בשער שכם
הפגנות בשער שכם
הפגנות ועימותים בשער שכם
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
בנצי גופשטיין ואיתמר בן גביר
בנצי גופשטיין ואיתמר בן גביר
בנצי גופשטיין
(צילום: עמית שאבי)
גופשטיין עצמו פרסם סרטון שעות לפני ההפגנה שבו הוא עונה לאלה האומרים שאין צורך להגיע לשער שכם משום שהדבר עלול לעור תסיסה. "בתורה כתוב 'לא תעמוד על דם רעך'", אמר יו"ר להב"ה.
"על-פי חז"ל, אם אתה רואה מישהו שהולך לטבוע - אסור לך להגיד 'אני לא עוזר לו'. אותו דבר כאן, כאשר יהודים בירושלים נפגעים ונותנים להם סטירות ומרביצים להם - זה יכול להיות להיגמר בצורה מסוכנת מאוד ולכן לא נעמוד מנגד. נבוא ונמחה נגד האלימות הזו והשוטרים יעשו את העבודה שלהם".