ישראל נמצאת בימים אלה בשיאו של משבר פוליטי שנראה - לפי שעה - בלתי פתיר ועם עוינות גדולה בין שני צדדיו. מבצע שומר החומות ברצועת עזה הוביל גם הוא לחילופי האשמות הדדיים בין הצדדים, והיום (ראשון) באולפן ynet התווכחו חברות הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד וגלית דיסטל-אטבריאן מהליכוד על אחריותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאירועים - והגיעו עד להתנתקות.
3 צפייה בגלריה
 "לא לשכפל את הטעויות מעזה ליו"ש". בן ארי ודיסטל-אטבריאן
 "לא לשכפל את הטעויות מעזה ליו"ש". בן ארי ודיסטל-אטבריאן
"לא לשכפל את הטעויות מעזה ליו"ש". בן ארי ודיסטל-אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן )
חברת הכנסת בן ארי אמרה תחילה כי "במשך 12 שנים שלטון נתניהו מוביל להתעצמות של חמאס. לא רואים פתרון לתושבי הדרום. אשקלון הופכת לשדרות ותל אביב הופכת לאשקלון. משהו כנראה לא עובד מבחינת הרתעה. ההתקפה של חמאס על ירושלים הייתה חוצפה ותעוזה, והמבצע הזה היה בלתי נמנע, אבל חשוב להגיד משהו אחד - בזמן שהמודיעין הישראלי רואה כל שיירה קטנה בסוריה ומפציץ אותה, בעזה - מצוק איתן - לא קורה כלום". בן ארי גם אמרה כי בגוש השינוי ממשיכים במאמצים להקים ממשלה חדשה.
דיסטל-אטבריאן התייחסה בתחילת דבריה לתמונות הניצחון שדואג חמאס לשדר מעזה, ואמרה כי "אני חושבת שחמאס הוא קונספט. אי אפשר לנצח קונספט, אי אפשר לנצח רעיון. יש את רעיונות השלום הפרחוניים ואת הרעיונות של בצלאל סמוטריץ' לקחת אקדחי 'פיו-פיו' ולחסל את חמאס. אני חושבת שיש פה מבוגר אחראי, נתניהו, שמתנהל בדרך היחידה שאפשרית. גם אם יישארו בחמאס שני אנשים, אחד יעמוד על הכתף של השני ויעשה וי של ניצחון. זו האמת".
"יושבים בפאנלים אנשים מבוקר עד ערב ושואלים מה נתניהו עשה?", הוסיפה דיסטל-אטבריאן. "אומרים שהוא חיזק את חמאס רק כדי להימנע מפתרון מדיני. אז הינה ימין בשבילכם - אני חושבת שעזה היא פרומו, ושנתניהו עוצר בגופו את הדבר הזה מלקרות ביהודה ושומרון. יש 20 ק"מ בין שדה התעופה לבין תל אביב והשומרון, ו-10 ק"מ לכפר סבא. שמונה שניות לרוץ לממ"ד".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בתדרוך בקריה
בנימין נתניהו בתדרוך בקריה
"הצביע בעד ההתנתקות בזמן שהיו שרים שהתפטרו". נתניהו
(צילום: הדס פרוש)
דיסטל-אטבריאן מנתה את הישגי המבצע, ואמרה כי "חייל אחד לא מת בתוך עזה". בן ארי התערבה ואמרה: "זה מאוד מכעיס אותי, כי חייל צה"ל עומר טביב נהרג מירי נ"ט על הגדר, אז הוא נהרג בעזה, נקודה. לא להגיד שאף אחד לא נהרג - כי נהרג. שלא נדבר על האנשים שנהרגו מטילים של חמאס. מבחינתי זה כמו שהם נהרגו בעזה".
לדברי בן ארי, "חמאס לא היה ככה לפני 13-12 שנה - הוא נבנה". דיסטל-אטבריאן השיבה: "ודאי שלא, בזכות השמאל". בן ארי התנגדה לאמירה הזו בתקיפות, ודיסטל-אטבריאן המשיכה: "אבן שטיפש זרק לתוך נהר, גם אלף אנשים חכמים לא יכולים להוציא. בואו לא נשכפל את הטעיות ביהודה ושומרון, בואו נלמד מטעויות".
בן ארי תקפה בתגובה: "אני עוצרת את זה עכשיו. ההתעצמות של חמאס לא קרתה סתם. ישבתי ארבע שנים בוועדת חוץ וביטחון. כל הניסיונות של האירופיים להכניס מכלי מים, לבנות, להביא את הכסף, לעשות הסדרה על המלט - הכל טורפד. וזה טורפד רק מכיוון שנתניהו, במקום לסגור את הברז...". בשלב הזה קטעה אותה דיסטל-אטבריאן ועברה למישור הפוליטי: "מה תעשו בלי ביבי? מה תעשו? תצטרכו להקים אג'נדה, מה תעשו?".
בן ארי השיבה: זה מדהים אותי, תני לנו הזדמנות ונראה לך מה נעשה. דיסטל: אתם מוכרחים להקים אג'נדה, מה תעשי? כרגע המבוגר האחראי היחידי בתמונה. בן ארי: כל מה שנעשה, והינה אני אומרת לך, אנחנו נעשה הרבה יותר טוב. דיסטל: אז הינה ריאליטי-צ'ק. ישראל ניסתה לעזור להם, מיד עם פרוץ ההתנתקות, להקים שדה תעופה. אנחנו דיברנו, אתם דיברתם על הונג קונג. בן ארי: אני עשיתי את ההתנתקות או אריאל שרון? נתניהו הצביע בעד ההתנתקות. תגידי, למה את נותנת לעובדות לבלבל אותך? דיסטל: למה את לא נותנת להחליף מילה, כפרה עלייך? בן ארי: אנחנו עשינו את ההתנתקות או הליכוד? דיסטל: למה שרון עשה את ההתנתקות? בן ארי: למה? בגלל השמאל? דיסטל: את לא נותנת לדבר. תירגעי, מה עובר עלייך? בן ארי: הכול בסדר, לא עובר עלי כלום. שקרים זה מה שמטריד אותי. דיסטל: אני חושבת, ורבים סוברים, ששרון ביצע את ההתנתקות מכיוון שהייתה לו חרב על הצוואר. וראו כי פלא, ברגע שהחרב הוסרה, התבצעה ההתנתקות ואז הכול היה בסדר. אגב, לגבי השקר שנתניהו תמך בהתנתקות, זה לא היה לפני כל כך הרבה זמן. נתניהו רץ בפאנלים, אני זוכרת אותו חורך את האולפנים ומדבר נגד ההתנתקות. אני זוכרת אותו בא לשרון ואומר לו תעשה משאל עם. שרון הבטיח לו - תצביע בעד ויהיה משאל עם. שרון שיקר, נתניהו מדינית ותקשורתית עשה הכול".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר ברחובות עזה, אתמול
( צילום: AFP )
בהמשך אמרה בן ארי כי "ההתנתקות בוצעה על-ידי אריאל שרון, נתניהו תמך בה ומירי רגב דבררה אותה". דיסטל טענה שזה שקר, ובן ארי השיבה לה: "בואי אעשה לך ריאליטי-צ'ק - כשתצביעי בעד חוקים בכנסת, זה אומר שאת תומכת בהם. אלה החיים".
דיסטל חזרה על טענותיה, ובן ארי אמרה כי "שני שרים פוטרו על-ידי אריאל שרון, למה נתניהו לא הלך הביתה?". דיסטל השיבה: "הוא היה שר אוצר ועשה רפורמות חשובות". לדברי בן ארי, "אין מה לעשות - שני שרים הלכו הביתה כי היו להם עמדות ימניות. אלון וליברמן".