2 צפייה בגלריה
החיסון
החיסון
נתניהו והזריקה. מה יזכור הציבור?
( צילום: תומר אפלבאום)
מערכת הבחירות האמיתית של 2021 תחל במלוא עוצמתה בשבוע הבא. שחרור הקמפיינים, מימון גבוה והרבה צבע באינטרנט, בנוסף לכל מה שבדרך כלל עושים ברחובות וכעת יעבור לרשתות ולזום. אבל שינוי הנסיבות שכפתה המגפה מעמיד את ראשי המפלגות בפני סיטואציה שלא התמודדו איתה בעבר לא רק מהבחינה הטכנולוגית. לבחירות מרץ 2021 יהיה גם ממד נפשי.
הפוקוס בקמפיין יהיה שונה מאחר שהסוגייה הבריאותית-כלכלית חשובה יותר מפעילות השטח ומן הסתם דומיננטית יותר. "במערכת הבחירות הזאת נצטרך פסיכולוגים ולא סוקרים", אמר השבוע גורם פוליטי בכיר מהצד הימני של המפה. "השאלה האמיתית היא כמה זמן ייקח לישראלים לשכוח את מה שקרה – לטוב או לרע - סביב אירועי הקורונה".
האם אלה שחשבו שבנימין נתניהו הפגין יכולות ביצוע מעוררות השתאות בהבאת החיסונים יזכרו את זה עד הרגע האחרון, ובשל כך גם המוטיבציה שלהם לצאת לקלפי תישאר גבוהה כפי שהייתה ביום שקיבלו את החיסון?
במרכז-שמאל אומרים שבני גנץ כבר הציל את נתניהו בפעם הקודמת במעשה, כשנכנס לממשלתו, ויש מצב שיציל את נתניהו פעם נוספת במחדל, בכך שהוא לא פורש
ומנגד, עד כמה ארוך יהיה הזיכרון של מאוכזבי המערכה לטיפול בקורונה - בעלי עסקים, הורים לילדים ואחרים – שחוו על בשרם את הכאוס והביטו מיואשים במערכת החינוך הסגורה כמעט שנה אל מול נתב"ג שהיה פתוח לרווחה לכל מוטציה על הגלובוס?
זו בעצם מערכה על הזיכרון, אומרים השבוע בליכוד. מה ייחרט במוחם של אלה וגם אלה? התשובה עשויה להיות קריטית עד כדי הכרעת הבחירות.

עיני הגוש נשואות לגנץ וזליכה

ועכשיו לסיפור שמאחורי הקמפיינים. בגוש המרכז-שמאל נשואות עיני כולם לאיש אחד: יו"ר כחול לבן בני גנץ, שעל פי הסקרים מזגזג סביב ארבעת המנדטים, נתון שבקלות יכול להידרדר ביום הבחירות אל מתחת לאחוז חסימה (בחלק מסקרי העומק של המפלגות זה המצב כבר כיום).
במצב כזה, נאנחים שחקני המרכז-שמאל, נתניהו מנצח את הבחירות בהליכה. גנץ, הם מסבירים, כל אחד בהזדמנות אחרת, כבר הציל את נתניהו בפעם הקודמת במעשה, כשנכנס לממשלתו, ויש מצב שיציל את נתניהו פעם נוספת במחדל, בכך שהוא לא פורש.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ. הסקרים שלו מראים אחרת
(צילום: קובי קואנקס)
גנץ ופרופ' ירון זליכה, כך הם מנתחים, מסכנים 8-6 מנדטים לגוש אנטי-ביבי. מחקרי עומק של חלק מהמפלגות מראים שאם שניהם פורשים, נתניהו מפסיד את הבחירות. אם הם נשארים, המציאות אחרת.
אבל בשטח? זליכה עדיין מתעקש לרוץ עד הסוף וגנץ טוען שבסקרים שלו התמונה אחרת. בסביבתו משדרים אופטימיות וסבורים שכן יעבור. כך או כך, ההימור שלקחו פה שחקני גוש המרכז-שמאל הוא גדול ותוצאותיו יתבררו רק ברגע האחרון.

מלחמות בנט-סער

השבוע האחרון הוקדש למלחמת כל בכל בין מפלגתו של נפתלי בנט למפלגתו של גדעון סער. שני אנשי ימין, טוענים לכתר, שחיים בשטח טריטואלי שבו לפחות שלושה מנדטים חופפים.
בימינה חרכו אולפנים בשבועיים האחרונים ותקפו חזיתית את סער (״לא עשה כלום סביב משבר הקורונה״); מפלגתו של סער השיבה אש נגד בנט (״מפלגת לוויין של נתניהו״).
אתמול, אחרי שבוע של התקוטטות בלתי פוסקת, הודיע סער חד צדדית על הפסקת אש. הסיבה, כפי שהסביר אותה, היא שזה משרת בעיקר את נתניהו. בנוסף, הפסקת האש החד-צדדית מאפשרת לסער להציג עצמו כ״מבוגר אחראי״.


והתוצאה? במקום לעסוק בניהול הכושל לדבריהם של נתניהו, בנט וסער מסבירים לציבור הימני למה כל אחד מהם לא מתאים. זמן קצר אחרי שהודיע סער שלא יתקוף יותר את בנט, הוציא הליכוד סרטון שחוזר להדביק לשניים ממשלת שמאל - מה שמעיד כי הפסקת אש בין בנט לסער רעה לנתניהו.
בימינה הפיתוי להמשיך לתקוף את סער גדול, ולפי שעה הם לא הכריזו על הפסקת אש מצדם. המטרה היא לנסות לקחת מסער שניים-שלושה מנדטים. כך או כך - השבוע יושק קמפיין כלכלי עם מסרים עמוקים יותר של ימינה, לטובת הקהל שזיכרונו חד - ולא צפוי לשכוח את הסיפור הכלכלי והבריאותי שעוד משתולל וישתולל פה.