מרד הקניונים החל, מחאת הסוחרים בשווקים נמשכת: לאחר האיום של קבוצות קניונים לפתוח את העסקים בניגוד להנחיות - ועל רקע הסגירה הממושכת וההתנגדות לפיילוט ולדרישות משרד הבריאות - נפתחו הבוקר (יום ו') לעסקים שבעה קניונים ברחבי הארץ. במקביל, התחדשה מחאת הסוחרים בשוק הכרמל שאף הציבו גדרות בכניסה לשוק. "למה חלק פתוחים וחלק לא? אף אחד לא ייכנס". ynet העביר בשידור חי את ההפגנה בשוק.
אתמול הודיעו קבוצת קניוני עזריאלי וקבוצת קניוני מליסרון (קניוני עופר) כי יפתחו הבוקר את קניון איילון וכן את הקריון, גרנד קניון באר שבע, הקניון הגדול בפתח תקווה וקניון מודיעין. כל אותם קניונים אכן נפתחו. שוטרים סיירו בקניונים והזהירו בעלי חנויות שנפתחו.
באותם קניונים נפתחו כל חנויות רשת "פוקס", ובנוסף נפתחו גם חנויות רשתות "פוט לוקר", "דה צ'ילדרנס פלייס" ו"מנגו", בין היתר. בקניון איילון נפתחו 45 מתוך 180 החנויות. בתי הקפה נשארו סגורים בקניון זה, פרט ל"פסטה בסטה" בטייק אוויי. חנויות רשתות "קסטרו", "רנואר" ו-H&M ואחרות נותרו סגורות. חנויות רשת "זארה" ייפתחו ביום ראשון.
7 צפייה בגלריה
חנויות נפתחות בקניון אילון ברמת גן
חנויות נפתחות בקניון אילון ברמת גן
פותחים חנויות בקניון איילון
"היו ימים קשים בבית, חודשיים בדיוק", אמר מנהל חנות אלמ בקניון איילון, מאיר לוי. "אני אדם שמח והפכתי כבוי, ברמת הדיכאון. חזרנו כרגע 50 אחוז מהצוות, אני רואה את העובדים מאושרים. אם יתנו דוחות אז יתנו. אנחנו עקרונית חיוניים כי אנחנו מוכרים מוצרי חשמל. כל החנויות שלנו בחוץ פתוחות, הענף בעלייה מטורפת".
במקביל, הפגינו היום סוחרי שוק הכרמל פעם נוספת נגד החלטות הממשלה שאוסרות עליהם לפתוח את השוק כחלק מתקנות הקורונה. הסוחרים הפגינו גם ביום שלישי האחרון ופתחו באסטות לאות מחאה, ואחד מהם אף קיבל דו"ח בשידור חי. הם נשאו שלטים שעליהם נכתב: "תנו להתפרנס בכבוד", "די לאפלייה כלכלית", "הורדתם לי את המכנסיים", "פתוח=בטוח" ועוד. אל הסוחרים הצטרפו פעילים מארגוני הצעירים שמפגינים נגד נתניהו. הם ניסו לחסום את רחוב המלך ג'ורג', והשוטרים פינו אותם למדרכה.

7 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בסוחרי שוק הכרמל
הפגנת תמיכה בסוחרי שוק הכרמל
המחאה בשוק הכרמל
(צילום: מוטי קמחי )
7 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בסוחרי שוק הכרמל
הפגנת תמיכה בסוחרי שוק הכרמל
שוטרים במקום המחאה
(צילום: מוטי קמחי )
לילי בן שלום, ממסעדת "ללה בשוק", אמרה בתחילת ההפגנה: "לפני יומיים קיבלנו טלפונים מארגונים שרוצים לתמוך בנו, אבל אין פה צביון פוליטי. כולם באים לתמוך בנו. די לשנאה הזאת כי כולם צועקים הצילו. צריך לתת לדוכנים מסכנים לפתוח. לפתוח ביגים וקניונים התחילו, אז שיתנו לעשות פיילוט". על האפשרות של מרד בשוק אמרה: "אין פה מרד, יש אובדן פרנסה וייאוש, השכל לא תופס את ההיגיון. אני אומרת דבר פשוט - תוך שבועיים, וגם אם יש סגר שלישי, השוק הזה יישאר פתוח כל עוד סופר אחד במדינה פתוח".
ובחזרה לקניונים. אתמול הודיעו חלק מהרשתות שיפתחו את החנויות במטרה להיענות לביקוש לבגדי חורף וכדי לשחרר מלאי. אלו שנשארו סגורות החליטו על כך בין היתר מחשש מקבלת קנסות ומפגיעה תדמיתית.
ההנחיות מאפשרות את פתיחתם של מתחמי קניות פתוחים בלבד. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, התייחס אתמול לכוונת כמה קניונים לקיים "מרד" ולפתוח את שעריהם לציבור ואמר: "זה לא הזמן לפתיחת קניונים באופן גורף. אנחנו הולכים לפיילוט שיכלול כמה קניונים בכמה מקומות, כדי לראות אם יש יכולת לשלוט במספר הקונים והנכנסים לחנויות והיכולת לאתר אותם".
7 צפייה בגלריה
חנויות נפתחות בקניון אילון ברמת גן
חנויות נפתחות בקניון אילון ברמת גן
פתוח לעסקים. קניון איילון

דבריו של המנכ"ל נאמרו יום לאחר אישורו של קבינט הקורונה את הגדלת התפוסה המרבית המותרת בחנות רחוב ובחנות הפועלת במתחם קניות בהתאם לגודל החנות. כפי שאושר, מספר הלקוחות המותר ייקבע לפי יחס של אדם לכל 7 מ"ר משטח החנות ולא יותר מ-10 אנשים. בכל מקרה התפוסה המותרת לא תפחת מ-4 אנשים כפי שאושר עד כה.
הקניונים נפתחו על רקע התנגדות לפיילוט שבמסגרתו ייפתחו בין שלושה לארבעה קניונים ברחבי הארץ, בהתאם להחלטת התאחדות הקניונים. במשרד הבריאות דורשים כי במסגרת הפיילוט כל אדם שייכנס לקניון ולחנות יחויב לסרוק קוד שישמור את פרטיו. כך, מסבירים במשרד, ניתן יהיה לדעת איפה הוא ביקר.
הנהלות הקניונים מתנגדות וחוששות שזה ירתיע לקוחות מהגעה לקניונים. אם יגיעו הצדדים להסכמות – ייתכן שכבר בשבוע הבא יחל הפיילוט. הקניונים עצמם סגורים כבר חודשיים, מתחילת הסגר השני. חנויות הרחוב נפתחו בשבוע שעבר ומרכזי הקניות נפתחו השבוע.
פורסם לראשונה: 09:41, 20.11.20