לפני הבגרויות, הולכים להתחסן: מבצע החיסונים בקרב נערים בגילים 16 עד 18 יחל כבר הערב (שבת) בכל קופות החולים. הודעת הקופות אמש מגיעה לאחר שנה קשה ומתסכלת של למידה ממושכת מרחוק בזום, עם ריחוק חברתי וניכור. להחלטה על חיסון תלמידי כיתות י"א וי"ב חיכו רבים מההורים, התלמידים והמורים, שחשו מיואשים נוכח המצב.
6 צפייה בגלריה
אופק ג'רסי אדם עדן גולדנפלד אבוטבול
אופק ג'רסי אדם עדן גולדנפלד אבוטבול
התיכוניסטים צמאים להתחסן. אופק, עדן ואגם
עדן גולדנפלד, תלמידת כיתה י"א בת 16 מראשון לציון, מספרת כי חיכתה לבשורה זו, "אנחנו צריכים את זה", אמרה. היא שמחה מאוד בעקבות הודעת משרד הבריאות לקדם את תעדוף החיסונים עבור תלמידי כיתות י"א וי"ב, שפורסמה לראשונה ב-ynet.
"אני ממש קיוויתי שיביאו לנו את התעדוף. סוף סוף יש תקווה שנחזור לשגרת לימודים רגילה ושנוכל להיפגש עם כל החברים. בהתחלה חשבתי שנקבל חיסון רק בסביבות מרץ אבל כשראיתי איך מורידים מהר את גיל המתחסנים, קיוויתי שגם אנחנו נקבל בהקדם", סיפרה. עדן בת ה-16 ציינה: "עכשיו כששמעתי את הבשורה אני בעננים. ממש מחכה לחזור לשגרה".
"עברנו תקופה קשה בקורונה", שיתפה. "בהתחלה הבנו שצריך להתרגל למציאות חדשה. לא האמנו שזה יימשך כל כך הרבה זמן. חשבנו שבקיץ יהיו חיסונים וככל שעובר הזמן ראינו שאנחנו לא יוצאים מזה. הייתה לנו קצת הקלה בספטמבר אבל לא הספקנו להיות חודש בלימודים ושוב נכנסנו לסגר. את כל החומר של הבגרויות למדנו דרך הזום". היא סיפרה על ההבדלים והקשיים: "זו למידה אחרת מאשר פרונטלית כי אין גישה ישירה למורה והחומר מועבר בצורה הרבה פחות מובנת. היו רגעים שאמרתי לעצמי 'אני לא מסוגלת יותר להתחבר לזום' ולכן עכשיו ההתרגשות היא גדולה".
6 צפייה בגלריה
החיסונים בראשון לציון
החיסונים בראשון לציון
מרכז חיסונים בראשל"צ. כללית תתחיל לחסן כבר הערב
(צילום: משי בן עמי )
6 צפייה בגלריה
עמדת החיסון של לאומית ב תל אביב
עמדת החיסון של לאומית ב תל אביב
תלמידים יוכלו להתחסן גם בלאומית
(צילום: שמוליק דודפור )
אופק ג'רסי, גם הוא בן 16 ולומד בכיתה י"א בנס ציונה, שמח למשמע הבשורה כי יוכל להתחסן בקרוב. "התחושה היא של תקווה ושאנחנו קרובים לצאת מהסגר הזה ולחזור לחיים נורמליים, לחברים ולתנועות הנוער. אני יודע שאני הולך להתחסן ואין לי התלבטות בכלל ואני מתכוון לקבוע תור לחיסון כבר בימים הקרובים".
לדבריו, "חשוב לחסן אותנו לדעתי כי אנחנו דור העתיד ואם אנחנו לא נצא עם תעודות בגרות או כל מסמך שיאפשר לנו ללמוד באקדמיה, אנחנו נידפק, לא יהיה לנו עתיד. אנחנו לא רוצים ליצור פה 'דור קורונה' ולכן צריך לחסן אותנו ולתת לנו עדיפות". הוא ביקר את התנהלות הממשלה בזמן המגפה: "החינוך זה מעל הכל אבל אני יודע שבמדינה שלנו יש הרבה מאוד גם אינטרסים אחרים שחשובים לא פחות, אבל היה אפשר לתעדף אותנו מוקדם יותר".
"אני מצפה מאוד לחזור לשגרה וכל החברים גם נורא מתלהבים", מספר ג'רסי. "גם אם יש כמה כאלה שאומרים ש'אוי אנחנו חוזרים לבית הספר', בסופו של דבר אין אף אחד שרוצה להישאר בבית כל כך הרבה זמן מול הזום. אני ממש מתגעגע להיות עם החברים בהפסקות ולדבר גם בשיעורים מעבר לזום. מתגעגע לכל הדינמיקה הזאת וזה הדבר שנורא התגעגעתי אליו".
6 צפייה בגלריה
חיסונים
חיסונים
אימץ את המלצת ועדת התעדופים. מנכ"ל משרד הבריאות
(צילום: לע"מ )
אגם אבוטבול, בת 17 מגדרה, תתחסן גם היא בקרוב ומחכה לחזור לבית הספר. היא אמרה: "שמחתי מאוד לשמוע שנתנו לנו תעדוף כי עד עכשיו היינו במצב מאוד עמוס בהכנה לבגרויות. מתחילת השנה אף אחד לא למד באמת ופספסנו הרבה חומר וכל השגרה שלנו הייתה מאוד מעורערת כתוצאה מהמצב ואנחנו חייבים את זה כי אם לא נתחסן לא נוכל לעבור את הבגרויות כמו שצריך".
אגם ציינה כי הקפידה על ההנחיות, לכן לא נפגשה עם כל חבריה זמן רב. "לא יצא לי להיות עם כולם כבר הרבה מאוד זמן וכולם שומרים על ההנחיות וכל המפגשים שלנו בזום", היא מספרת, "הכל נהיה כל כך מסובך וקשה. זה מבאס. ההחלטה על התעדוף מביאה לנו תקווה שנוכל לחזור לשגרה בקרוב". לדבריה, ההחלטה על התיעדוף לכיתות י"א וי"ב הייתה מתבקשת, והגיעה באיחור: "אנחנו דור העתיד ודור ההמשך והמצב הזה ידפוק אותנו. אני מקווה להתחסן כבר בקרוב וכך גם חבריי. כולם מתרגשים ומצפים".
6 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
"בתי הספר יהפכו ל'איים בטוחים' מקורונה". רן ארז
(צילום: מוטי קמחי )
6 צפייה בגלריה
רם שפע מירום שיף
רם שפע מירום שיף
יו"ר הנהגת ההורים הארצית. "הבחירה להתחסן נתונה לשיקול דעת ההורים"
(צילום: דנה קופל)
יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז בירך על התוכנית וציין כי הציע לא אחת לשר החינוך יואב גלנט לחסן את התלמידים. "באופן הזה בתי בספר יהפכו לאיים בטוחים מקורונה ויאפשרו לימודים תקינים ומלאים", אמר.
הנהגת ההורים הארצית תומכת גם היא במהלך לחסן את תלמידי התיכונים. יו"ר ההנהגה הארצית מירום שיף הבהיר: "אנחנו שמחים על כך שניתנת האפשרות לכל מי שרוצה להתחסן לעשות זאת בהקדם האפשרי, אולם הבחירה האם להתחסן נתונה לשיקול דעתם של ההורים".
יובל גודגר, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, מרוצה מההחלטה לחסן את התיכוניסטים, בהם היא עצמה. "אנו מודים על הפעולה המבורכת של ועדת התעדוף ובכירי משרד הבריאות לאמץ ולהחיל אישור לחסן את בני הנוער בגילי 16 עד 18 הלומדים בכיתות י"א וי"ב. זה יאפשר חזרה מהירה לשגרה ועריכת בחינות הבגרות בצורה הטובה ביותר שאפשר", אמרה. גודגר ציינה כי מועצת התלמידים מודעת לחששות הרבים בימים אלו גם אל מול המשבר וגם בפני החיסונים ולכן המועצה לא תתמוך בחיוב חיסונים לבני הנוער.