הממשלה הודיעה שאין ביכולתה לממן לימודים בכיתות א'-ב' במשך שבוע בקפסולות - ובעקבות ביקורת הורים על חידוש מערכת החינוך במתכונת של חצאי שבוע, גיבשו רשויות מתווה משלהן. בהסתדרות המורים מתנגדים למתווה של הרשויות ומאיימים לטרפד אותו.
בשלטון המקומי טענו כי המתווה יוכל להתניע מחדש את החזרה לשגרה ולשמור על משרות המורים. אך בעוד שרשויות מבוססות כמו גבעתיים, רעננה וסביון הודיעו על חידוש הלימודים בימי ראשון עד חמישי ובערים אחרות אפשרו לעצמם להחזיר גם את תלמידי התיכונים בקפסולות, בכמה מהערים הודיעו העיריות שטרם גובש מתווה מסודר, ובחלקן לא יהיה ניתן לקיים את מערכת החינוך כל השבוע - דוגמת אשדוד, אשקלון בית שמש וקריית מלאכי.
5 צפייה בגלריה
חזרה ל לימודים רשויות מקומיות
חזרה ל לימודים רשויות מקומיות
(צילום: דוברות עיריית בית שאן, דוברות עיריית עכו , מועצת בנימין,דוברות מועצה מקומית סביון )

לפי החלטת הקבינט, החזרה ללימודים במתכונת הנוכחית תהיה בתוקף למשך שבועיים ולאחר מכן ייבחן המשך הפעילות, כמו גם החזרה ללמידה פיזית בכיתות. בינתיים, בהסתדרות המורים מתנגדים למתווה כל עוד לא יינתן מענה לסוגיית הביטוח של המורים, פטור מאחריות פלילית של המנהל במקרה של תאונה והסדרת סוגיית הימים החופשיים של המורים, בניגוד לכוונת הרשויות המקומיות שלפיה היום החופשי של כלל המורים יהיה בשישי.
5 צפייה בגלריה
תלמידים חוזרים לבית הספר בסביון
תלמידים חוזרים לבית הספר בסביון
נערכים לחזרה ללימודים בסביון
(צילום: דוברות מועצה מקומית סביון)
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים-רעות, בירך על כך ש"הממשלה קיבלה את עמדתנו לפתוח את מערכת החינוך בכיתות א'-ד'. זהו הצעד הראשון בהחזרת השפיות ושגרת החיים לאזרחי ישראל אחרי הסגר השני. על הממשלה, כשלטון מרכזי, להתוות קו ומדיניות, אבל לתת לשלטון המקומי לבצע ולהוביל יחד עם צה"ל. כל יישוב שונה וכל ראש רשות יודע לתת את המענה הטוב ביותר לתושביו. פתח תקווה לא דומה להרצליה, הרצליה לא דומה לאריאל ואריאל לא דומה לבית שמש".

מצפון עד דרום: כמה ימים ילמדו בשבוע ואיך?

לפי שעה, 33 מבין 54 מועצות אזוריות הודיעו על חידוש הלימודים בכיתות א'-ד' למשך חמישה ימים בשבוע, בהן גליל תחתון, גליל עליון, ערבה תיכונה, חבל יבנה, אלונה, מרום הגליל, עמק חפר, נחל שורק, בנימין, גדרות, שפיר, מגידו, אשכול, מטה אשר, עמק יזרעאל, חוף אשקלון, גזר, מרחבים, רמת נגב, חוף הכרמל, דרום השרון, תמר, זבולון, שער הנגב, שדות נגב, בני שמעון, הר חברון, באר טוביה, שדות דן ועמק המעיינות.
בנהריה נערכים לחידוש הלימודים בכיתות א׳- ד׳ במתכונת של חמישה ימי לימוד בקפסולות - החל מיום ראשון. בשלב זה כיתות ה'-ו' ימשיכו בלמידה מקוונת.
בחיפה הוחלט להאריך את שבוע הלימודים מעבר למה שאושר בקבינט הקורונה. כלומר, תלמידי א'-ד' ילמדו חמישה ימים בשבוע. מיד בתום יום הלימודים ייפתחו המסגרות העירוניות, כגון צהרונים ומועדוניות. בנוסף, הוחלט כי תלמידי י"א ו-י"ב ילמדו שלושה ימים בשבוע בקפסולות. בעיריית הרצליה אמרו כי התלמידים הבוגרים "זקוקים למפגש הפגתי ורגשי כשהם עומדים בפתח בחינות הבגרות והגיוס לצה"ל". הלימודים יתקיימו, בין היתר, במתקני התרבות והספורט העירוניים - בהם המוזיאונים, מרכז השיט, גן החיות, התיאטרון העירוני, מרכזי הספורט ועוד.
בעכו, מלבד חזרה ללמידה של חמישה ימים בשבוע בכיתות הנמוכות (א'-ד') - יופעל מתווה המפגשים הפתוחים לתלמידי כיתות ה'-י"ב תחת כיפת השמיים. מחנכים ותלמידים ייפגשו בקבוצות של עד 15 איש "לחיזוק הקשר האישי". במפגשים יעטו התלמידים והמורים מסכות כל העת.
בחדרה ילמדו כיתות א'-ד' חמישה ימים בשבוע במתכונת של קפסולות. הצהרונים לא'-ב' יפעלו במתכונת של עד 28 תלמידים בקבוצה, שמגיעים לכל היותר משלוש קבוצות שונות. הלמידה תתבצע בסיוע המורים ותומכי ההוראה שגויסו, כמו גם הסייעות, מורים מכיתות גבוהות יותר ומתנדבים. בכיתות י"ב, נוסף על הלמידה מרחוק, יתקיים לפחות יום בשבוע במתכונת של למידה בחצאי כיתות במרחבים פתוחים.
בבית שאן ביקשו מכל התלמידים ואנשי הצוות לעבור בדיקות קורונה לפני החזרה ללימודים. לשם כך מקימה העירייה בשיתוף פיקוד העורף ומד"א מתחם לבדיקות קורונה, ללא צורך בהפניה מרופא. המרכז יפעל ביום חמישי במרכז פיס לנוער. בעיריית בית שאן קראו למורים ולתלמידים לשתף פעולה ולהגיע להיבדק ביום זה.

בהרצליה ישובו תלמידי א'-ד' ללימודים למשך חמישה ימים בשבוע במבנה של קפסולות. תלמידי ה-ו' ילמדו בינתיים מרחוק ובמסגרת לימודי חוץ בית ספריים.
בנתניה הודיעו כי בהנחיית ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, כיתות א'-ב' ילמדו חמישה ימים בשבוע בחלוקה לקפסולות קבועות וזאת בתמיכה תקציבית של העירייה. בכיתות ג'-ד' ילמדו חמישה ימים בשבוע בחלוקה לקפסולות קבועות.
בכפר סבא יופעל מתווה לימודים מורחב בן חמישה ימי לימוד לתלמידי א'-ד'. בהוד השרון ילמדו תלמידי א'-ד' חמישה ימים בשבוע בקפסולות של עד 18 תלמידים. במועצה האזורית דרום השרון יפתחו את כיתות א'-ד' לחמישה ימים בשבוע.
ברמת השרון ילמדו כיתות א'-ד' בקפסולות קבועות חמישה ימים בשבוע - חמש שעות ביום. בכיתות הותקנו חוצצים כך שכל קפסולה תשב בנפרד והמורים ילמדו פרונטלית שתי קפסולות.
ברעננה ילמדו גם כן תלמידי א'-ד' חמישה ימים בשבוע. כל כיתה תחולק לשתי קפסולות. תלמידי ה'-ו' ימשיכו בלמידה מקוונת בתוספת מפגשים פיזיים במרחבים פתוחים. בנוסף, גם בפרדס חנה כרכור ישובו למתווה לימודים של חמישה ימים בשבוע. כיתות א'-ב' ילמדו בקפסולות ויקבלו תגבור של 150 שעות הוראה מעבר לתקצוב של משרד החינוך; כיתות ג'-ד' ילמדו בקפסולות חמישה ימים בשבוע ותלמידי ה'-י"ב ילמדו באופן מקוון עם מפגשים חוץ-כיתתיים במסגרת תוכנית "שומרים על הצעירים".
במועצה האזורית עמק חפר ילמדו בכיתות א'-ד' בשיטת הקפסולות. מערך ההסעות יתוקצב במיוחד כדי להתאים את עצמו למהלך. כמו כן, מרכזי למידה ביישובים לכיתות ה'-ו' יתוקצבו גם הם ויתוגברו ברכזים ובמורים מהצוותים האורגניים. לתלמידי התיכונים, לצד הלימודים מרחוק, יתוגברו השיעורים במרחבים הפתוחים ובפעילויות חברתיות במרכזים היישוביים. לנושא הוקצו שני מיליון שקלים מתקציב משותף למדינה ולמועצה.
בקדימה צורן יחודשו הלימודים בכיתות א'-ד' למשך חמישה ימים בשבוע, לפי חלוקה לקבוצות, בכל בתי הספר היסודיים. במועצה מסרו כי "העמדנו את משאבי הרשות לרשות בתי הספר ואנחנו פועלים בשיתוף פעולה הדוק". גם בכפר יונה הלימודים יתקיימו באופן דומה.
בתל אביב גם כן ילמדו תלמידי כיתות א'-ד' - כולל צהרונים - חמישה ימים בשבוע. כל כיתה תחולק לקפסולות של 22-17 תלמידים ושעות הלימוד יופחתו בהתאם לשכבות השונות ותכני הלימוד יתמקדו במספר מצומצם של מקצועות. הלמידה בבתי הספר לא תתקיים בהכרח באותן שעות ותיעשה למידה במשמרות. כיתות ה' ומעלה ימשיכו בלמידה מרחוק בשילוב של פעילות במרחבים פתוחים עד 15 תלמידים, להשלמת פערים ולימוד לבגרויות בכיתות הרלוונטיות.
ברמת גן ילמדו כיתות א'-ד' בקפסולות חמישה ימים בשבוע. תלמידי ה'-ח' יוזמנו למפגשים בשטח פתוח בקבוצות קטנות, בנוסף ללמידה מרחוק. תלמידי כיתות ז' יתוגברו בשיעורי אנגלית מדוברת. א-ד יחזרו ללמידה בקפסולות לחמישה ימים בשבוע 5 שעות ביום.
גם בירושלים נערכת העירייה להפעלה מחדש של מערכת החינוך בעיר, אך החליטה כי כיתות א'-ד' ילמדו חמישה ימים בשבוע במקום שלושה. התלמידים ילמדו בחצאי כיתות ולשם עמידה בהנחיות - יופנו עוזרי הוראה בבתי הספר ויוקצו תקציבי העשרה יומיים. כיתות א'-ב' יחולקו לחצאי כיתות על-פי השתייכותם בצהרונים. גני הילדים יפעלו שישה ימים בשבוע.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר כי "עיריית ירושלים על כלל משאביה, נערכת לחזרה ללימודים וזאת על-פי הנחיות הממשלה. העירייה תפעל לקיים שגרת לימודים ככל שאפשר, תוך הקפדה מחמירה על הנהלים ושמירה על בריאותם של צוותי החינוך והתלמידים. אני מאחל לתלמידי העיר למידה מהנה ומועילה ובריאות איתנה". עוד נמסר, בהמשך לדרישת הסתדרות המורים, כי "העירייה תפעל לרכישת כיסוי ביטוחי עבור המורים המלמדים בשטחים הפתוחים בבתי הספר ובמתחמי הלימוד מחוץ לשטחי בית הספר בהקדם האפשרי".
בבית שמש ילמדו כיתות א'-ב' בהתאם להחלטות משרד החינוך וישובו ללימודים שלושה ימים בשבוע - לפי קפסולות. ביתר השבוע ייפגשו תלמידי א'-ב' עם דמויות משמעותיות במרחב העירוני בקבוצות קטנות.
כמו כן, הרשויות המבוססות בגוש דן החליטו לממן בעצמן את הלימודים לתלמידי כיתות א'- ב', כך ששבוע הלימודים יתפרס על פני חמישה ימים בדומה למתווה בכיתות ג'- ד'. לדוגמה, בגבעתיים, הצליח ראש העיר רן קוניק להוביל מהלך שיאפשר לימודים למשך חמישה ימים בשבוע לכל תלמידי כיתות א' עד ד' החל מיום ראשון הקרוב בנוסף להפעלת הצהרונים.
"העלות נאמדת בכ-150 אלף שקלים לתקופה של שבועיים", הסבירו בעירייה. כיתות ה'-י"ב ימשיכו בשלב זה ללמוד מרחוק.

ראש העיר רהט: "אנחנו מוכנים לוותר על הכול רק שהילדים שלנו ילמדו. נכון, אין לנו כוח כלכלי, אבל חייבים להביא את הילדים ללמידה בבית הספר"
5 צפייה בגלריה
ילדים לומדים בגינה הסמוכה לבית הספר ברעננה
ילדים לומדים בגינה הסמוכה לבית הספר ברעננה
לומדים בשטח פתוח ברעננה
(צילום: עיריית רעננה)

גם בחולון הצליחו לגייס תקציב מיוחד בגובה של יותר מ-100 אלף שקלים שיאפשר להחזיר ללימודים את כיתות א'-ד' לשבועיים הקרובים. ראש העיר מוטי ששון התחבט בסוגיה בימים האחרונים, בין היתר בשל העובדה כי הדבר יוצר פערים בין רשויות חזקות לחלשות - אולם הגיע להחלטה בעקבות לחץ תושבים. גם במועצה המקומית שליד חולון, אזור, הלימודים צפויים להתקיים חמישה ימים בשבוע, אך המועצה טרם פרסמה אישור רשמי לכך.
גם בערי השפלה נערכים למתכונת לימודים של חמישה ימים בשבוע: בעיריית ראשון לציון הודיעו כי לפי התוכנית, כיתות א'-ד' צפויות ללמוד חמישה ימים בשבוע בקפסולות, על בסיס גיוס כוח אדם של תומכי הוראה ומדריכים חיצוניים. מינהל החינוך בעירייה בוחן אפשרות לשילוב חלקי של תלמידי כיתות ה'-ו' שיגיעו לפגישה עם המחנכים.
בקריית אונו ובסביון יחזירו גם כן ביום ראשון את כיתות א'-ד' ללימודים במשך חמישה ימים בשבוע. ראש מועצת סביון, מוטי לנדאו, ציין כי אחד השיקולים המרכזיים הוא החזרת המשק לפעילות. "בתקופה הנוכחית יש לעשות כל שניתן על מנת לשמור על בריאות ילדינו וזמינות הוריהם להפעלת המשק", אמר. "אני סבור כי מתווה לימודים במתכונת קפסולות הינו הכרחי, אך כאשר הוא מתקיים לפרק זמן של שלושה ימים בשבוע הוא מקשה על חזרה אמיתית לשגרה. לכן, על ידי עבודה מאומצת של מחלקת החינוך והתגייסות כלל הגורמים הרלוונטיים קידמתי את המתווה הנוכחי של חמישה ימי לימוד לכיתות א'-ד'".
לפי שעה, בעיריות בת ים, אור יהודה וגדרה עדיין לא הוחלט לגבי פתיחת הלימודים בשבוע הבא.
יהוד מונוסון – תלמידי א'-ד' ילמדו חמישה ימים בשבוע, במתכונת של 5 שעות ביום, בקפסולות של חצאי כיתות.
גבעת שמואל – הלימודים יתחדשו לכיתות א'-ד' על פי חלוקה לקפסולות חמישה ימים בשבוע. במקביל, יופעל מערך הצהרונים עבור תלמידי כיתות א'-ג'.
בת ים – כיתות א'-ב' חוזרים ללמידה של חמישה ימים בשבוע
ביישוביים הערביים ילמדו לפי מתווה משרד החינוך. ראש העיר טירה מאמון עבד אלחי אמר: "לצערי הרב הקורונה הביאה את העירייה לחוסר גדול בהכנסות ולגרעון של מיליונים, בפעם הראשונה מזה 13 שנה. רק רשויות איתנות עם מקורות הכנסה משמעותיים יכולות לעמוד באתגר. הדבר יגדיל את הפערים בהישגים בין תלמידים ברשויות חזקות לבין רשויות חלשות, פערים שממילא קיימים. לדעתי הרשויות החלשות - יהודיות וערביות - לא צריכות להסכים למצב הזה".
ראש העיר רהט, פאיז אבו סהיבאן, אמר: "אנחנו מברכים על מתווה החזרה ללימודים בשבוע הבא, זה חשוב מאוד לילדינו שלא למדו מחודש מרץ. ואם מדברים על למידה מרחוק - זה לא קיים החברה הבדואית". ראש העיר ציין כי הסיבה לכך היא היעדר תשתיות ומחסור במחשבים בבתים בשל המצב הסוציואקונומי שבו נמצאת אוכלוסייה זו. "לא כל הרשויות אמידות מספיק כדי להוציא את התקציבים הנ"ל מכיסן", אמר ראש העיר, "אין ארנונה ואין הכנסות. בכל זאת אי אפשר להשאיר את הילדים בבית. אנחנו מוכנים לוותר על הכול רק שהילדים שלנו ילכו ללמוד. נכון, אין לנו כוח כלכלי, אבל חייבים להביא את הילדים ללמידה בבית הספר".
במועצה האזורית מטה בנימין ישובו גם כן תלמידי א'-ד' ללמוד חמישה ימים בשבוע. הם יחולקו לקפסולות קבועות גם בהסעות ובצהרונים - שיפעלו בשעות שונות. בנוסף, כל מורה יוכל ללמד עד שלוש קבוצות כדי למנוע מעבר וחשיפה לנגיף. בינתיים, במועצת הר חברון מנסים גם כן לגבש מתווה שבו יוכלו לפתוח את הלימודים למשך חמישה ימים בשבוע. על-פי המתווה הראשוני, כל כיתה בשכבות א'-ד' תחולק לשתי קבוצות והמורים של כיתות ה'-ו' יתגברו את הכיתות הנמוכות. גם במעלה אדומים מנסים לגבש מתווה דומה ולמקסם את כמות ימי הלימוד בשבוע, שתעמוד על בין ארבעה לחמישה ימים לכיתות א'-ד'.
באורנית ילמדו כיתות א'-ד' חמישה ימים בשבוע בקפסולות וכך גם באלפי מנשה - שם ילמדו באופן "היברידי", כלומר, בזמן שמורה ילמד בכיתה - השיעור ישודר למחציתה שנמצאת בבית בזום. גם במועצה האזורית שומרון החליטו להפעיל את כיתות א'-ד' במתווה של חמישה ימים וטענו כי החלטת הממשלה על שלושה ימים בשבוע היא "לא הגיונית". אגף החינוך במועצה מגבש מתווה לפיו יעשה שימוש במבנים משלימים בהם יוכלו לשהות התלמידים בקפסולות.
בדרום הארץ, בבאר שבע, דימונה, ירוחם, ערד, רהט והמועצות האזוריות רמת נגב והערבה התיכונה, מתכוננים לחמישה ימי לימוד בשבוע בקפסולות עבור כיתות א'-ד'. באילת, לעומת זאת, יתקיימו לימודים שישה ימים בשבוע.
5 צפייה בגלריה
הכנות לפתיחת השנה במועצת בנימין
הכנות לפתיחת השנה במועצת בנימין
במועצת מטה בנימין מתכוננים לשוב ללימודים
(צילום: מועצת בנימין)
5 צפייה בגלריה
הכנות לפתיחת השנה במועצת בנימין
הכנות לפתיחת השנה במועצת בנימין
"ברוכים השבים" על שער בי"ס בבנימין
(צילום: מועצת בנימין)

"תנו לרשויות להיות שותפות, נדע לצאת מהמשבר אם יאפשרו לנו"

ערן דורון, יו"ר ועדת החינוך של המועצות האזוריות רמת נגב וערבה תיכונה, קרא לממשלה לסמוך על השלטון המקומי ולאפשר לו להיות שותף בניהול היציאה מהמשבר: "הממשלה חוזרת על אותה שגיאה. הצלחנו לקטוע את שרשראות ההדבקה - ונדע לצאת גם מהמשבר הנוכחי אם יאפשרו לנו. תנו לרשויות להיות שותפות לדרך".
במקביל, ברחובות הודיעו כי תלמידי א'-ד' יחזרו ללימודים במתווה של חמישה ימים בשבוע בקפסולות. הם יפגשו עד שלושה אנשי צוות, יעטו מסכות וייצאו להפסקות מדורגות כשלכל שכבה יוקצה מתחם מסומן. כמו כן, עד 1 בדצמבר לא יתאפשר לגורמים חיצוניים להיכנס ללמד בבתי הספר בעיר. בעיר הסמוכה יבנה מסתמן כי תלמידי א'-ג' ילמדו חמישה ימים בשבוע וכיתות ד' ארבעה ימים בלבד. ברמלה ולוד הודיעו כי כיתות א'-ד' ילמדו חמישה ימים בשבוע.
במודיעין ילמדו כיתות א'-ד' בקפסולות במשך חמישה ימים בשבוע ובמקביל ייפתח מערך הצהרונים לכיתות א'-ב'. חלוקת הקפסולות - לפי הצהרונים.
בגדרה נערכים גם כן לחזרה ללימודים אך טרם ידוע כיצד ובאיזו מתכונת. לפי שעה הזמינו בעירייה את כל אנשי החינוך בעיר לערוך בדיקת קורונה לקראת שובם של הלימודים וכעת בוחנים באיזה מתווה הם יחזרו עם קבלת ההנחיות הסופיות ממשרד הבריאות, כאשר לשיקול הכלכלי יש משקל בהחלטה.
בשדרות, קריית מלאכי וקריית גת ייפתחו הלימודים כרגיל. תחילה ילמדו בקריית מלאכי ארבעה ימים, אך בעיר מסרו כי בתחילת השבוע יימצא פתרון ליום לימודים נוסף. באשדוד, אשקלון ויישובי עוטף עזה ילמדו לפי הנחיות משרד החינוך.
במועצה אזורית גזר ילמדו כיתות א'-ד' חמישה ימים בשבוע בקפסולות, בהתאם לכללי משרד הבריאות. במועצה ציינו כי לצורך היוזמה לא נדרשת תוספת תקציבית, והמועצה משתמשת במשאבים הקיימים שעומדים לראשותה. לדבריהם, הרעיון היצירתי לקפסולות הגיע ממנהלי בתי הספר במועצה, ואומץ על-ידי ערים ומועצות רבות בשלטון המקומי.
במועצה המקומית אפרת יפעילו את מערכת החינוך לכיתות א'-ב' חמישה ימים בשבוע, ובמקביל יופעלו גם צהרונים מהשעה 13:00 עד לשעה 15:00. הצהרונים יתקיימו בשיתוף המורים, המועצה והמתנ"ס המקומי, על מנת לשמר את הקפסולות.
אילת – תלמידי א'-ד' ילמדו חמישה ימים בשבוע
פורסם לראשונה: 22:34, 27.10.20