5 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
רכבת ישראל
(צילום: עידו ארז)
ישראל יצאה מהסגר השלישי כבר מזמן, אבל קווי רכבת רבים עדיין סגורים לתנועת נוסעים בסופי השבוע ובערבים. למעשה, הקווים האלה סגורים כבר 196 ימים. ההסבר של משרד התחבורה ורכבת ישראל: קידום העבודות על חשמול המסילה. כך, ובאופן חריג וחסר תקדים, הרכבת מושבתת כמעט לחלוטין בימי שישי ושבת. אגב, במצבים זמניים דומים בעבר עוד ניתנו הסעות בין מוקדי העבודות ושאר קווי הרכבת פעלו כרגיל.
בעקבות הלחץ הציבורי ועל רקע סדרת הכתבות ב-ynet, הרכבת החלה להפעיל כמה קווים בסופי השבוע, ולאחר את שעת יציאתן של כמה מהרכבות האחרונות באמצע השבוע. הקו המשמעותי שחזר לפעילות הוא קו באר שבע-תל אביב, אך שלוש הערים הגדולות בישראל נותרו מנותקות. ynet מביא את סיפור הנוסעים שנפגעו מההחלטה, שרבים מהם מגדירים כשרירותית.
5 צפייה בגלריה
אורי מייזלמן
אורי מייזלמן
"נוסע ברכב ולא רואה עבודות, שישלשו את כמות העובדים". אורי מייזלמן
(צילום: לי-שי הרצוג)
בין היתר, הקו שבין ירושלים להרצליה לא פועל ואין תאריך יעד לחזרתו. קו הנגב המערבי מאשקלון להרצליה ישוב לפעול רק בחודש ספטמבר כקו חשמלי, ועד אז הנסיעות מסתיימות בשעות הערב המוקדמות ולא פועלות באמצע שבוע. הקו העמוס והמבוקש בין חיפה לתל אביב יישאר סגור בסופי שבוע ובערבים עד 2023, אף שלא ניתן על כך מידע לציבור מראש.
בשונה מממקרים אחרים, שבהם עבודות על המסילה בוצעו במקטעים קטנים עם הפעלת שאטלים, הפעם הוחלט לעבוד על המסילה מאזור נתניה ועד עתלית ולכן לא יופעלו שאטלים. ברכבת ובמשרד התחבורה לא יודעים להסביר מדוע לא מפצלים את העבודות למקטעים קטנים יותר, כדי שיוכלו לספק שירות כלשהו לנוסעים.
כבר ב-2015 החליטו במשרד התחבורה לסגור את המסילה בסופי השבוע ובערבים, רק שאף אחד לא טרח להודיע על כך לציבור. במקום זאת העדיפו במשרד לנצל את מגפת הקורונה. עם פרוץ המגפה חלו הגבלות תנועה שונות במטרה "להרגיל" את הציבור להיעדר שירות רכבתי הולם, ונקבעה עובדה בשטח: הרכבת מחוץ לתחום למשך שנתיים בסופי השבוע ובשעות הערב.

אורי מייזלמן עבר להתגורר בשכונת קריית אליעזר בחיפה לפני שנתיים, אחרי 15 שנה בתל אביב. אחד מהשיקולים למעבר, סיפר, היה הקרבה לתחנת הרכבת שבאמצעותה יוכל להמשיך בעיסוקיו בתל אביב. "אני עוסק בחינוך, מתופף ואוהד הפועל תל אביב", אמר. "אני מעביר הרבה מחיי בת"א בחדרי חזרות, בעבודה, בפגישות ובחיים. לקחתי בחשבון שבמרחק שעה אוכל להיות בבית שנמצא ארבע דקות הליכה מתחנת הרכבת".
לדברי מייזלמן, מאז ההחלטה לא להפעיל את קו הרכבת בסופי שבוע ובערבים תוכניותיו השתבשו. "בחסות הקורונה, כשהייתה הפסקה של הרכבות פשוט ירקו על האנשים ואמרו שאין יותר רכבות", אמר. "זה התגלה כדרך אגב בדיון בוועדה בכנסת".
לטענתו, "סגירת הרכבת נעשתה בצורה שלא הייתה עוברת אם זה היה בתל אביב. מדובר באירוע שיש לו השלכות דרמטיות. זו פגיעה קשה בתעסוקה, בסטודנטים, בחיילים ובמשפחות. מקבלי ההחלטות הם אנשים עם שתיים-שלוש פנסיות, אנשים שבעים שלא יודעים מה זה לעמוד ולחכות לקו 910 רגע לפני החג ביום שישי. הם אנשים חסרי רגישות. אם כבר מקבלים החלטה כזו, תעמידו אוטובוסים שייצאו כל הזמן".
5 צפייה בגלריה
נעמה לזימי
נעמה לזימי
"תושבי חיפה נפגעים קשות". נעמה לזימי
(צילום: מוטי קמחי )
ברכבת ובמשרד התחבורה טוענים שהתחייבו להעמיד את המסילות בכל ערב ובסופי השבוע לקבלן הספרדי שמבצע את עבודות החשמול. "אני עובד קשה אז נאלץ לגמוע הרבה קילומטרים ברכב, ואני נוסע ולא רואה עבודות", טען מייזלמן. "הרכבת סגורה עבורי מחמישי ב-22:00 בלילה עד ראשון ב-05:00 בבוקר. מדובר ביומיים וחצי. שישלשו את כמות העובדים, ייעזרו בעובדי רכבת ובמהנדסים, ושיביאו עוד כלים. שיסיימו את העבודות מהר ויפסיקו לעצור את החיים שלנו בלילות, אחרת זה יריקה בפנים של אנשים איכותיים. זה כמו להגיד להם - 'קחו את עצמכם ולכו לגור בתל אביב, כי רק שם ידאגו לכם'. כשהממשלה יורקת לתושבי הפריפריה בפנים, השתיקה של מירי רגב היא בושה".

"פגיעה בזכויות אזרח"

גם עיריית חיפה תאלץ לדון במחדל, לאחר שחברת מועצת העיר נעמה לזימי הגישה שאילתא בנושא למועצת העיר. "תושבי העיר העובדים דרומה מחיפה נפגעים קשות", אמרה. "אנשים רבים מחוץ לעיר מגיעים לחיפה ללימודי ערב ומצויים בבעיה. מוסדות הלימוד בעיר נפגעים. לא לכל אדם יש רכב, ולא יכול להיות שהזכות לתנועה תוגבל באופן מובהק כל כך. אפילו אם לא מדובר בלימודים או תעסוקה, עצם הפגיעה הקשה בתחבורה הציבורית היעילה ביותר בציר הזה היא פגיעה בזכויות אזרח".
פרויקט החשמול אמור לשדרג את השירות לנוסעים, אלא שהוא נעשה באיחור משמעותי. לפי דו"ח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר האחרון, כבר משנת 2000 רכבת ישראל פועלת כדי להחליף את מערך רכבות הדיזל המזהם ברכבות חשמליות. לפי הדו"ח, 12.1 מיליארד שקלים הוקצבו לפרויקט, אך נכון לסוף 2019 רק 31 אחוזים מהתקציב נוצלו. בשנת 2013 נקבע שהפרויקט יושלם עד 2019, אך הוא נדחה וכעת מועד הסיום המשוער הוא 2025 - איחור של שש שנים. בדו"ח הקודם שהכין מבקר המדינה בנושא, ב-2017, העריכו ברכבת ישראל שהמיזם יושלם בשנת 2021. לאחר מכן נקבו במועד מאוחר הרבה יותר - 2030.
5 צפייה בגלריה
מירי רגב מצביעה בראש העין
מירי רגב מצביעה בראש העין
במשרד התחבורה טוענים שסגירת הרכבת בסופ"ש מזערה את הפגיעה בנוסעים. השרה רגב
(צילום: יאיר שגיא)
חלק מהעיכובים בשנים האחרונות נובעים מסכסוך משפטי שנוצר מול החברה שמבצעת את החשמול ומהצעת הרכבת לשלב קבלנים נוספים. לאחר כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש של הרכבת, מיכה מייקסנר, הושגה פשרה עם החברה המבצעת ותאריך היעד נקבע לשנת 2025.
גם אומדן העלויות של פרויקט החשמול תפח מ-11.9 מיליארד שקלים ב-2014 ל-12.4 מיליארד ב-2019. על פי מבקר המדינה, לדחיית הפרויקט יש גם עלויות אחרות בסך מאות מיליוני שקלים מדי שנה. עד לסיום הפרויקט, מקטעים רבים צפויים להיסגר, אך מבחנה של הרכבת לא יהיה רק בעמידה בלוחות הזמנים - אלא גם ביכולתה לספק במקביל שירות הולם לציבור הנוסעים שרבים מהם נסמכים עליה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "רשת המסילות הקיימת אינה מאפשרת לבצע עבודות פיתוח תשתית וחשמול תוך כדי קיום נסיעות רכבת. לכן, על מנת למזער את הפגיעה בציבור הנוסעים, הוחלט לבצע את העבודות בשעות הערב המאוחרות ובסופי שבוע, שעות פעילות בהן יש מיעוט משתמשים ביחס לפעילות השוטפת. עבודות חשמול המסילות צפויות להימשך עד שנת 2025. בהתאם לביקוש נוסעי התחבורה הציבורית, הוחלט לתגבר את שירות האוטובוסים".