הוריו של פעיל האופוזיציה הבלארוסי רומן פרוטסביץ' התחננו היום (ד') לסיוע בינלאומי לשחרור בנם, בשעה שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוקל הטלת סנקציות חדשות על נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. "אני מבקשת, אני מתחננת, אני קוראת לכל הקהילה הבינלאומית להציל אותו", אמרה נטליה, אמו של פרוטסביץ'.
"הוא רק עיתונאי אחד, הוא רק ילד אחד, אבל בבקשה, אני מתחננת לעזרה. אנא הצילו אותו. הם יהרגו אותו שם", הוסיפה האם מביתה שבפולין. אביו של פרוטסביץ', דמיטרי, אמר כי עורכת הדין של בנו ניסתה לבקר אותו במעצר אך בקשתה נדחתה. "אנחנו עדיין לא יודעים מה מצבו, איך הוא מרגיש", אמר האב.
4 צפייה בגלריה
רומן פרוטסביץ' פעיל אופוזיציה שנעצר לאחר ש מטוס אולץ לנחות ב מינסק בלארוס
רומן פרוטסביץ' פעיל אופוזיציה שנעצר לאחר ש מטוס אולץ לנחות ב מינסק בלארוס
פרוטסביץ'. "אנא, הצילו אותו"
(צילום: AFP)
פרוטסביץ', בן 26, נעצר ביום ראשון לאחר שמטוס של חברת "ריינאייר" שטס מיוון לליטא אולץ לנחות, בליווי מטוסי קרב, במינסק בירת בלארוס, בהוראת לוקשנקו. על המטוס היה פרוטסביץ', שחי בגלות בפולין. הוא אחד ממייסדי NEXTA – ערוץ טלגרם המשמש ככלי תקשורת מרכזי של האופוזיציה בבלארוס, ושסייע בארגון הפגנות נגד לוקשנקו. פרוטסביץ' נעצר יחד עם בת זוגו, סופיה ספגה בת ה-23, שהייתה גם היא במטוס. בבלארוס טענו כי קיבלו איום על פצצה במטוס מאנשים שהזדהו כאנשי חמאס, אולם בארגון הטרור הפלסטיני הכחישו את הטענה הזו.
במערב זעמו על התקרית וכינו אותה "חטיפה", "מעשה של פיראטים" ואף "טרור מדינתי". מנהיגי 27 מדינות האיחוד האירופי הכריזו בתגובה כי מעתה ייאסר על חברות תעופה מבלארוס להיכנס למרחב האווירי ולשדות התעופה של האיחוד. בנוסף, הם קראו לכל חברות התעופה ביבשת להימנע מלטוס במרחב האווירי של בלארוס.
4 צפייה בגלריה
מטוס של ריינאייר ב וילנה ליטא אחרי שנחת נחיתה כפויה ב מינסק בלארוס ושם נעצר פעיל אופוזיציה רומן פרוטסביץ' שהיה בטיסה
מטוס של ריינאייר ב וילנה ליטא אחרי שנחת נחיתה כפויה ב מינסק בלארוס ושם נעצר פעיל אופוזיציה רומן פרוטסביץ' שהיה בטיסה
המטוס שאולץ לנחות במינסק. "תגובה הכרחית לאיום הפצצה"
(צילום: EPA)
לוקשנקו התייחס היום לראשונה לתקרית בנאום שנשא בפני מחוקקים בפרלמנט במינסק. הוא הגן על המעשה והאשים את המערב בניהול "מלחמה היברידית" כדי "לחנוק" את ארצו. לוקשנקו הכחיש כי מטוסי הקרב הכריחו את המטוס לנחות ואמר כי זהו "שקר מוחלט". הוא טען שהפניית המטוס למינסק, בעת שכבר התכונן לנחיתה בווילנה, הייתה "תגובה הכרחית לאיום הפצצה".
שליט בלארוס אמר עוד כי פרוטסביץ' תכנן מרד עקוב מדם, אך טען שלא ידע שהוא היה במטוס. "פעלתי באופן חוקי והגנתי על אנשים בהתאם לכללים הבינלאומיים", אמר לוקשנקו, ששולט ביד ברזל בבלארוס כבר 26 שנה. "מבקשי רעתנו, מחוץ למדינה ובתוכה, שינו את שיטות התקיפה שלהם. בגלל זה הם עברו מארגון מהומות לניסיון לחנוק אותנו".
4 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
לוקשנקו. "פעלתי באופן חוקי והגנתי על אנשים"
(צילום: AP)
לוקשנקו התמודד עם לחץ חסר תקדים בחודשים של הפגנות בעקבות בחירתו מחדש לקדנציה שישית בבחירות באוגוסט 2020. האופוזיציה טענה כי תוצאות הבחירות זויפו. אל מול המחאה הגדולה לוקשנקו החריף את צעדי הדיכוי. יותר מ-35,000 בני אדם נעצרו בבלארוס מאז תחילת המחאה, ואלפים הוכו על ידי כוחות הביטחון.
"הם חצו קווים אדומים רבים וזנחו את השכל הישר ואת המוסר האנושי", אמר היום לוקשנקו על הפעילים התוקפים את משטרו. "זו כבר לא רק מלחמת מידע, זו מלחמה היברידית מודרנית ואנחנו צריכים לעשות הכול כדי למנוע ממנה להידרדר לעימות בנשק חם". הוא אף איים בצמצום הפיקוח בגבולות בתגובה לצעדי האיחוד האירופי, כך שלגורמים מפוקפקים יהיה קל יותר להיכנס דרך ארצו למדינות האיחוד. "עצרנו מהגרים וסמים – עכשיו תתפסו אותם בעצמכם", אמר לוקשנקו.
4 צפייה בגלריה
ההפגנות יתחדשו. מחאת הענק בבלארוס בשנה שעברה
ההפגנות יתחדשו. מחאת הענק בבלארוס בשנה שעברה
ההפגנות יתחדשו. מחאת הענק בבלארוס בשנה שעברה
(צילום: AP)
עוד לפני התקרית הייתה בלארוס נתונה לסנקציות מצד ארה"ב ואירופה. אתמול איים ביידן בהטלת סנקציות נוספות על לוקשנקו. "התקרית השערורייתית הזו היא מתקפה מבישה נגד פעילות פוליטית חופשית ונגד חופש העיתונות", אמר ביידן.
את קריאות הגינוי נגד התנהלותו של לוקנשקו מובילה מנהיגת האופוזיציה הבלארוסית הגולה סבטלנה טיחנובסקאיה. היום היא הודיעה כי האופוזיציה נערכת לסבב חדש של הפגנות נגד לוקשנקו. "אין עוד למה לחכות – עלינו לעצור את הטרור אחת ולתמיד", אמרה טיחנובסקאיה בהצהרה שפרסמה ברשתות החברתיות.
רוסיה, שמספקת גב ביטחוני, דיפלומטי וכלכלי למשטר לוקשנקו, האשימה שלשום את המערב בצביעות. מוסקבה ציינה כי ב-2013 מטוס שהמריא ממוסקבה ועליו נשיא בוליביה אולץ לנחות באוסטריה בעקבות דיווחים שמדליף המודיעין האמריקני אדוארד סנודן נמצא במטוס. היום מסר הקרמלין כי "אין סיבה שלא להאמין להסבר של בלארוס" לתקרית.