בארצות הברית נערכים לאפשרות של הכרעה בבחירות לנשיאות ביממה הקרובה. מזכירת המדינה של פנסילבניה – מדינה שמחלקת בבחירות 20 אלקטורים, מִסְפָּר שאם ג'ו ביידן יזכה בו יביא אותו אל מעבר לרף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון – אמרה הלילה (בין חמישי לשישי) כי רוב הקולות שנותרו במדינה צפויים להיספר עוד היום, אולם ייתכן שיידרש זמן להכריז על מנצח. לפי שעה טראמפ מוביל שם ב-1.1% אחרי ספירת 93% מהקולות, אבל יתרונו הולך ופוחת, ובהתחשב באזורים שמהם אמורים להתקבל הקולות הנותרים – אזורים שנוטים ברובם לטובת הדמוקרטים – בקמפיין ביידן אופטימיים מאוד בנוגע לאפשרות שינצח שם.

ביידן, נזכיר, צבר לפי רשת "פוקס ניוז" וסוכנות הידיעות AP כבר 264 אלקטורים, ולפיכך חסרים לו רק 6 כדי להגיע למספר שמעניק ניצחון בבחירות – 270. רשתות אחרות בארה"ב, שבניגוד ל"פוקס ניוז" ו-AP טרם קבעו כי ביידן ניצח באריזונה, מציבות את המועמד הדמוקרטי על 253 אלקטורים, ולפיכך במרחק מעט גדול יותר מקו הסיום; אבל ניצחון בפנסילבניה, על 20 האלקטורים שלה, ייתן לו את הניצחון כך או כך.
אמש התייצב ביידן להצהרה קצרה מול המצלמות, ונשמע בטוח עוד יותר שהוא בדרך לניצחון. "אנחנו ממשיכים להרגיש טוב בנוגע למקום שבו עומדים הדברים, ואין לנו ספק שכשהספירה תסתיים נוכרז כמנצחים", אמר. אל מול קריאתו של הנשיא טראמפ לעצור את הספירה במדינות רבות – לפני שייכנסו ההצבעות מהדואר שצפויות להיטיב את מצבו של ביידן – הצהיר אמש המועמד הדמוקרטי: "כל קול חייב להיספר, וזה מה שיהיה". הוא קרא לשמור על קור רוח: "דמוקרטיה יכולה להיות לפעמים מבולגנת, ולפעמים היא מצריכה גם סבלנות", אמר על התארכות הספירה. "אני מבקש מכולם להישאר רגועים. נדע את התוצאות בקרוב מאוד".
הלילה, מנגד, התייצב טראמפ להצהרה בבית הלבן וטען: "אם סופרים את הקולות החוקיים – אני מנצח בקלות. אם סופרים את הקולות הבלתי-חוקיים – שרבים מהם הגיעו באיחור – הם יכולים לנסות לגנוב לנו את הבחירות". הנשיא האמריקני תקף את הסוקרים וטען שהם תכננו מראש מה שהוא הגדיר "סקרים מזויפים", כדי להשאיר את הבוחרים בבתים. ללא הצגת שום הוכחה, טראמפ שוב טען כי הבחירות "נגנבות", כלשונו וטען לרמאות בהן. "כבר ניצחתי במדינות קריטיות רבות, כולל ניצחונות גדולים", הוא טען. "היו כמה חריגות מטרידות ברחבי המדינה בכל הנוגע לבחירות".
פנסילבניה איננה המדינה היחידה שגורמת לארה"ב לכסוס ציפורניים בשעות האחרונות. מדינה אחרת שקרובה מאוד לסיום הספירה שלה היא ג'ורג'יה, שבה אחרי ספירת 98% מהקולות הצטמק יתרונו של טראמפ עד ל-0.2% בלבד. הפער במספר הקולות עומד על כ-9,500 קולות בלבד. ג'ורג'יה מחלקת 16 אלקטורים, ואם ביידן יצליח לחולל בה מהפך, הרי שלפי ספירת "פוקס ניוז" ו-AP הוא יגיע אל הרבה מעבר ל-270 האלקטורים הדרושים לניצחון בבחירות, ולפי ספירת רשתות כמו CNN יגיע ל-269 - מרחק נגיעה מהניצחון. ההערכה היא שהתוצאה הסופית בג'ורג'יה תהיה צמודה ביותר, ולכן גם כשיוכרז המנצח בה - יש סבירות גבוהה שהמפסיד יערער ויבקש ספירה חוזרת. פרשנים סוברים שביידן יכול להשיג ניצחון על-בסיס הנתונים העדכניים.
4 צפייה בגלריה
פניקס אריזונה הפגנת תמיכה ב טראמפ בחירות נשיאות ארה"ב
פניקס אריזונה הפגנת תמיכה ב טראמפ בחירות נשיאות ארה"ב
תומכי טראמפ בפיניקס, אריזונה, מהדהדים את קריאתו לספור רק את הקולות ה"חוקיים"
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
פניקס אריזונה הפגנת תמיכה ב טראמפ בחירות נשיאות ארה"ב
פניקס אריזונה הפגנת תמיכה ב טראמפ בחירות נשיאות ארה"ב
(צילום: רויטרס)
באריזונה, מדינה שמחלקת 11 אלקטורים, הצטמצם במהלך היממה האחרונה יתרונו של ביידן ל-2.4% אחרי ספירת 86% מהקולות, אך הוא עדיין מסומן כפייבוריט לנצח בה. "פוקס ניוז" וסוכנות AP הכריזו כאמור כבר שלשום שביידן ניצח באריזונה, אבל CNN ורשתות אחרות מסרבות לקבוע זאת לפי שעה וטוענות שטראמפ עדיין יכול להשלים מהפך. בקמפיין ביידן נשמעו זהירים גם כן, ואמרו שייתכן שיידרש זמן מה עד שיתקבלו תוצאות מלאות מאריזונה.
4 צפייה בגלריה
שטרסבורג פנסילבניה ספירת קולות בחירות ארה"ב
שטרסבורג פנסילבניה ספירת קולות בחירות ארה"ב
ספירת הקולות בפנסילבניה. זה יכול להיגמר הלילה
(צילום: AP)
באריזונה נותרו לספירה 375 אלף קולות, כשביידן מוביל בכ-68 אלף קולות. רוב הקולות שנותרו לספירה באים ממחוז מריקופה, האזור המאוכלס ביותר באריזונה. אם טראמפ יחולל מהפך במדינה זו הוא יגדיל משמעותית את סיכוייו לנצח בבחירות, אבל דרכו ל-270 אלקטורים עדיין תהיה ארוכה משל ביידן.
בנבאדה, שמחלקת 6 אלקטורים, ולכן לפי "פוקס" ו-AP תספיק כדי להביא את ביידן מ-264 ל-270 אלקטורים, הגדיל אמש ביידן את יתרונו מ-0.6% ל-0.9%. עד כה נספרו 88% מהקולות. בקמפיין ביידן אמרו שהם עדיין מעריכים שהוא ינצח בנבאדה. אתמול אחר הצהריים דיווחה "פוקס ניוז" כי כמו במישיגן, בפנסילבניה ובמדינות אחרות, גם בנבאדה מתכוון קמפיין טראמפ לעתור נגד הספירה.
בינתיים צעדיו המשפטיים של טראמפ אינם נושאים פרי. אמש דחה בית משפט במישיגן את העתירה שבה ביקש הנשיא לעצור את ספירת הקולות במדינה. רשתות הטלוויזיה בארה"ב הכריזו כבר שלשום על ביידן כמנצח שם, בפער של 2.8% מהקולות. גם בג'ורג'יה נדחתה עתירה של ביידן נגד התנהלות הספירה באחד המחוזות.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב
ביידן וטראמפ. המסלול של הדמוקרטי לנשיאות נוח בהרבה
(צילום: AFP, רויטרס)
ניסיונותיו של טראמפ לערער את אמינות הבחירות ולשכנע את הציבור שהבחירות נגנבו ממנו - אף שגם במחנה הרפובליקני רבים מתנערים מטענתו חסרת היסוד הזו - נותנים את אותותיהם לפחות ברשת. אמש הודיעה פייסבוק כי הסירה מהרשת החברתית קבוצה שאליה נרשמו 365 אלף עוקבים ושקידמה את הטענה שהבחירות נגנבו מהנשיא טראמפ. פייסבוק הסבירה שסגרה את הקבוצה משום שהיא נועדה לעשות דה-לגיטימציה למערכת הבחירות, ומשום שהופיעו בה קריאות מדאיגות לשימוש באלימות. הקבוצה שימשה בין השאר לארגון מחאות על התוצאות.

בקולות: ביידן מוביל בכמעט 4 מיליון

לפי הרשתות בארה"ב, עם שלל המדינות שבהן טראמפ ניצח נמנות: אינדיאנה (11 אלקטורים), טנסי (11), מיזורי (10), דרום קרוליינה (9), אלבמה (9), קנטקי (8), לואיזיאנה (8), אוקלהומה (7), מיסיסיפי (6), קנזס (6), ארקנסו (6), יוטה (6), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), וויומינג (3), צפון דקוטה (3), מונטנה (3), דרום דקוטה (3) ומיין (1).
ביידן ניצח בקליפורניה (55), ניו יורק (29), אילינוי (20), ניו ג'רזי (14), וירג'יניה (13), וושינגטון (12), אריזונה (11) מינסוטה (10), מסצ'וסטס (11), מרילנד (10), קולורדו (9), אורגון (7), קונטיקט (7), ניו מקסיקו (5), רוד איילנד (4), הוואי (4), ניו המפשייר (4), מיין (3), דלאוור (3), מחוז קולומביה (3), ורמונט (3) ונברסקה (1).

בארה"ב, נזכיר, מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה ביותר אלקטורים, ולא בהכרח זה שזוכה ברוב קולות הבוחרים: מבחינה פורמלית את הנשיא לא בוחר העם, אלא "חבר האלקטורים", גוף מיוחד שמתכנס כדי להצביע על זהות הנשיא אחרי הבחירות. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב (וכן לוושינגטון הבירה) מוקצה מספר מסוים של אלקטורים, כלומר נציגים בגוף הזה, לפי גודל אוכלוסייתה (למשל לקליפורניה מרובת התושבים 55, ולאלסקה הדלילה רק 3). המועמד שזוכה ברוב הקולות באותה מדינה – גורף את כל האלקטורים שלה. מכיוון שבסך הכול יש 538 אלקטורים, מי שמשיג 270 (כלומר יותר ממחצית) – מנצח. במקרה של תיקו 269-269 עוברת ההכרעה לבית הנבחרים, והוא שמחליט מי יהיה הנשיא.
דרך אגב, בקולות הבוחרים עצמם מוביל ביידן בפער של כמעט 4 מיליון קולות על דונלד טראמפ. הוא גם קבע שיא כשהפך למועמד לנשיאות שזוכה במספר הקולות הגבוה ביותר אי פעם: עד כה גרף יותר מ-72 מיליון קולות. את השיא הקודם קבע ברק אובמה ב-2008, כשקיבל 69.4 מיליון קולות. לביידן עזרה לשבור את השיא העובדה ששיעור ההצבעה גבוה במיוחד השנה – לפי הערכות הגבוה ביותר זה 112 שנה.
פורסם לראשונה: 21:39, 05.11.20