ברקע חילופי הדברים הקשים באולפן ynet בין שר החוץ גבי אשכנזי ושר האוצר ישראל כץ בסוגיית תקציב המדינה שמאיימת להפיל את הממשלה, מסר שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ בצהריים (יום ב') הצהרה בפתח ישיבת סיעתו בכנסת. "אני לא מוכן להיות בן ערובה למצב פוליטי של אף אחד", הוא אמר. "סדר העדיפויות הוא של מדינת ישראל ולא האישי שלי. זה מה שצריך להיות גם בצד השני. לא סדר העדיפויות של נתניהו, אלא של ישראל". ynet העביר את דבריו של גנץ בשידור חי.
קודם לישיבת הסיעה, נועד בני גנץ עם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. הם שוחחו על הצורך בקידום תקציב מדינה לשנת 2021 ועל האתגרים הכלכליים הדורשים מענה בעת הזו. "מגמות התחלואה ממשיכות לרדת וטוב שכך", אמר גנץ בהתייחסו לנושא הקורונה, "אבל אנחנו בסיטואציה רגישה מאוד. האתגר הגדול הוא להצליח להתקדם בפתיחה איטית ובמקורת. המגמה צריכה להמשיך לרדת עד שנוכל לנהל פה שגרת כלכלה".
"התקציב הוא מבחן לרצינות", אמר גנץ, "ומבחן הרצינות הוא לא ב-23 בדצמבר, אלא הדרך אליו. אם לאוצר יש תוכניות - שיוציאו אותן אם תהיה יציבות כלכלית - תהיה יציבות פוליטית וחברתית ואז נתמודד עם הקורונה. נהיה נכונים לשיתוף פעולה של ממשלה מתפקדת עם תקציב, אבל ככה זה לא יימשך".
גנץ התייחס לנושא הקורונה והוראת הרב קניבסקי לפתוח את המוסדות החרדיים: "אנחנו עובדים על-פי ההמלצות של גורמי המקצוע. זה לא בלי ויכוח. שואלים שאלות ויש השגות, אבל מתקיים שיח ומתקבלת החלטה של הממשלה. אנחנו לא יכולים לקבל שיש מציאות כפולה בין מה שמחליטים לבין מה שקורה".
"אנחנו חייבים להקפיד על העניין הזה", הוסיף גנץ - והמשיך: "נצטרך לבדוק איך מתנהגים עם אנשים שמפרים במכוון את החלטות המדינה. הציבור החרדי ולימוד התורה חשובים לעם ישראל. אני לא מזלזל לשנייה בעניין הזה, אבל אין מצב שיהיה חוק למישהו אחד ולא יהיה חוק למישהו אחר. נפעל בשיתוף מנהיגי הציבור החרדי".

1 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ
(צילום: מוטי קמחי )
קודם לכן תקף יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם) בישיבת סיעתו את ראש הממשלה נתניהו ברקע פתיחת מוסדות חינוך חרדיים בניגוד להנחיות השלב הראשון של היציאה מהסגר: "לא ברור מה כל כך מופתעים ממה שקרה ביומיים האחרונים בתלמודי התורה. עכשיו גיליתם שאצל נתניהו החוקים לא חלים על הציבור החרדי?
"מה שקורה ביומיים האחרונים זה לא באשמת החרדים, זה מה שאמרו להם שנים על גבי שנים. נתניהו אומר לחרדים שהחוקים לא חלים עליהם. מדובר בעסקה. הם ייתנו לנתניהו להיות ראש ממשלה - הוא ידאג בתמורה שהם יקבלו תקציבים והחוקים לא יחולו עליהם. רק שהפעם זה מזיק וקודם כל מזיק לחרדים, החוקים נוגעים הפעם לבריאות שלהם. האכיפה היא של תקנות בריאות ותקנות הבריאות האלה מצילות חיים".
ח"כ לפיד אמר עוד: "מדינת ישראל צריכה לסייע לציבור החרדי, לאפשר לימודים ותפילות במרחב הפתוח, להעביר סמכויות לראשי הערים, להשקיע הרבה יותר בהסברה, לוודא שגם משפחות גדולות יוכלו להיכנס לבידוד - אם זה אומר שצריך לקחת בשביל זה כפרי נופש גדולים שעומדים היום ריקים.
"במקביל, מדינת ישראל צריכה להגיד לחרדים 'תצייתו לחוקים'. רוב החרדים עושים את זה. אלה שלא מצייתים לחוקים צריכים לדעת שישראל היא מדינת חוק, מדינה נחושה שלא פוחדת להפעיל אכיפה נוקשה. במקום זה, אתמול נתניהו אמר שהמדינה לא באמת יכולה לכפות את המדיניות שהיא בעצמה נותנת אז הוא פונה ללב ולשכל הישר של האנשים, מתחנן בפניהם שיצייתו להוראות ולהנחיות. ככה לא מתנהל ראש ממשלה בזמן משבר.
לסיכום דבריו אמר לפיד: "בגלל המשפט שלו, נתניהו בורח מעימות עם המפלגות החרדיות. הוא חייב אותן אז הוא נכנע להן והכניעה הזאת פוגעת בכולם אבל בראש ובראשונה בציבור החרדי. יש למדינה חובה להיאבק בהפרות החוק. אם אני הייתי היום ראש הממשלה, מוסד חינוכי שלא מתנהג לפני ההנחיות לא היה מקבל 5,000 שקל קנס, אלא 100 אלף שקל קנס, ובשלב הבא היינו שוללים לו את התקציב לא באופן חלקי, אלא את כל התקציב".

האולטימטום של אשכנזי, התגובה החריפה של כץ

מוקדם יותר היום הציב השר אשכנזי אולטימטום לליכוד עד סוף החודש. בכחול לבן דורשים להעביר את תקציב 2021 יחד עם תקציב 2020 עוד לפני תום השנה, וכן לקדם חקיקה שמתעכבת ומינויי בכירים. "הממשלה הזו מתקוטטת ומסוכסכת", אמר אשכנזי באולפן ynet. "נכנסנו לממשלה הזאת כדי לחלץ הציבור מהמשבר. העסק לא עובד. אם לא ישתנה - חאלס. נגמר".
השר אשכנזי אמר עוד כי "אפשר להעביר תקציב, זה רק עניין של רצון. הכול מסיבות פוליטיות. בלי תוכנית חירום כלכלית זה לא יקרה". הוא האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שאינו מקיים את השותפות. "אין חקיקה, אין ועדת שרים, אין תוכנית כלכלית. אם רוצים להצליח זה מחייב שינוי של 180 מעלות של נתניהו. אין טעם להמשיך, אם זה יימשך".


שר האוצר כץ מהליכוד כינה את האיומים של כחול לבן לפזר את הכנסת ולשלוח את ישראל לבחירות "ניסיונות סחיטה". בריאיון לאולפן ynet כץ דרש מכחול לבן להסכים להעביר מיד את תקציב 2020, ואת תקציב 2021 בפברואר - והזהיר מצדו שאחרת הכנסת תפוזר.
"כל ניסיונות הסחיטה של כחול לבן והניסיון לקשור בין התקציבים לפוליטיקה לא מקובלים עליי. אני באופן אישי בעד יציבות וקיום הממשלה, אבל לא בדרך הזאת", אמר כץ. "אני דוחה את האולטימטום על הסף ואני אומר, אתם רוצים לעשות שיקולים פוליטיים ולא ממלכתיים? אתם רוצים בחירות? אני אוודא שיהיו בחירות".
פורסם לראשונה: 14:50, 19.10.20